سرمقاله

راه دشوار دولت چهاردهم ‪/‬ ژوبین صفاری

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • گیفت کارت آمریکا یا کانادا؟ کدام بهتر است؟
  • هزینه حمل ماشین با قطار (راهنمای خرید بلیط + شرایط)
  • تبلیغات در روبیکا و هرآنچه که باید در مورد آن بدانید
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 33328  |  صفحه ۷ | ایران زمین  |  تاریخ: 01 شهریور 1403
    متحد کرملین:
    تحرکات غرب، خطر تحریک جنگ جهانی سوم را در پی دارد
    متحد نزدیک کرملین گفت اگر غرب به تشدید تنش‌ها ادامه داده و به اوکراین اجازه دهد به خاک روسیه حمله کند، جنگ جهانی سوم به وقوع خواهد پیوست.
    به گزارش ایسنا، «سرگئی چمزوف» متحد نزدیک کرملین گفت اگر آمریکا و متحدانش به «تحریک» درگیری در اوکراین ادامه داده و اجازه حمله به خاک روسیه را به کی‌یف بدهند، با خطر آغاز یک جنگ جهانی مواجه خواهند بود.
    اظهارات این متحد نزدیک «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه که در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز مطرح شد، نشان‌دهنده این است که دایره نزدیکان پوتین درباره تهاجم ناگهانی اوکراین به منطقه کورسک در خاک روسیه چه نظری دارند، حمله‌ای که پوتین وعده پاسخی «شایسته» به آن را داده، اما جزئیات واکنش احتمالی خود را اعلام نکرده است.
    چمزوف مدیرعامل شرکت «روستک» است که بسیاری از تسلیحات موردنیاز روسیه در جنگ اوکراین را تأمین می‌کند. او گفت مسکو با گذشت بیش از ۲ سال از آغاز جنگ، از توانایی‌های نظامی خود مطمئن بوده و به‌اندازه کافی سلاح در اختیار دارد.
    این متحد کرملین جنگ روسیه و اوکراین را نبردی میان مسکو و کشورهای غربی دانست و گفت: «در شرایطی که غرب به رهبری ایالات متحده، تنش‌های جنگ را تشدید می‌کند، ما باید آماده باشیم. در سال سوم عملیات ویژه هستیم و روسیه به خود باور دارد.»
    او با بیان اینکه با تأمین تسلیحات برای کی‌یف و صدور مجوز حمله به خاک روسیه، به آتش درگیری‌ها دامن می‌زند، گفت: «هر چه این جنگ بیشتر ادامه یابد، خطر این که دنیا به یک درگیری جهانی کشیده شود افزایش می‌یابد. عجیب است، ولی انگار کشورهای غربی نمی‌فهمند که این چقدر برای آن‌ها خطرناک است.»
    پوتین در ماه ژوئن گفته بود اگر آمریکا و متحدانش به اوکراین اجازه دهند با تسلیحات دوربرد غربی به عمق خاک روسیه حمله کند، مسکو نیز ممکن است موشک‌های متعارف خود را در فاصله خطرناکی از کشورهای غربی مستقر کند.
    روسیه می‌گوید غرب در برنامه‌ریزی اوکراین برای حمله به منطقه کورسک نقش داشته است؛ اما قدرت‌های غربی که از رویارویی نظامی مستقیم با روسیه می‌ترسند، این نقش را انکار کرده و می‌گویند مسکو آتش جنگ را شعله‌ور کرده است.
    روسیه پس از حملات خود به اوکراین در ۲۰۱۴ و در جنگ کنونی، هدف تحریم‌های شدید آمریکا و متحدانش قرار گرفته و شخص چمزوف نیز پس از الحاق کریمه در ۲۰۱۴، در فهرست تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا قرار گرفت. بااین‌حال، این افسر سابق «کا.گ.ب» می‌گوید کمبود کالا در روسیه به دلیل تحریم‌های غربی، یک افسانه دروغین است.
    چمزوف می‌گوید کالاهای مختلف در فروشگاه‌های روسیه به‌وفور یافت می‌شود و تولیدات نظامی روسیه نیز در وضعیت مطلوبی قرار دارد. او با اذعان به اینکه تأثیر تحریم‌های غرب بر زنجیره تأمین کارخانه‌های روسیه، موجب کاهش سرعت تولید شده، تصریح کرد این تحریم‌ها تولیدات را به صفر نرسانده و تنها سرعت تولید را کاهش داده است.
    او همچنین خروج شرکت‌های غربی مانند «بوئینگ» و «ایرباس» از روسیه را فرصتی مناسب برای شرکت‌های روسی از جمله «روستک» دانسته و ضمن قدردانی از غرب بابت این فرصت، گفت مسکو دریافت که نباید با کشورهای غربی همکاری اقتصادی بر پایه اعتماد داشته باشد.
    مدیرعامل روستک در پایان گفت گرچه صادرات تسلیحاتی روسیه کاهش یافته است، اما ازآنجاکه تسلیحات روسیه در جنگ اوکراین کارایی و کیفیت خود را ثابت کرده‌اند، صفی طولانی از کشورها انتظار می‌کشند تا با پایان جنگ، از روسیه سلاح بخرند.