سرمقاله

راه دشوار دولت چهاردهم ‪/‬ ژوبین صفاری

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • گیفت کارت آمریکا یا کانادا؟ کدام بهتر است؟
  • هزینه حمل ماشین با قطار (راهنمای خرید بلیط + شرایط)
  • تبلیغات در روبیکا و هرآنچه که باید در مورد آن بدانید
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 33332  |  صفحه آخر  |  تاریخ: 01 شهریور 1403
    لامبورگینی تمراریو معرفی شد
    جانشین هوراکان با 920 اسب بخار قدرت
    لامبورگینی تمراریو به یک پیشرانهٔ ۴ لیتری V8 توئین توربوی کاملاً جدید با ردلاین ۱۰ هزار rpm به همراه سه موتور الکتریکی مجهز است.
    هرچند لامبورگینی هوراکان و پیشرانهٔ V10 دوست‌داشتنی آن کنار رفته است اما جایی برای ناراحتی نیست زیرا سوپراسپرت جدیدی از سنت آگاتا معرفی شده که ویژگی‌های چشمگیر و هیجان‌انگیزی دارد. با لامبورگینی تمراریو آشنا شوید. جانشین هوراکان یک سوپراسپرت پلاگین‌هیبریدی است که از یک پیشرانهٔ ۴ لیتری V8 جدید به همراه سه موتور الکتریکی استفاده می‌کند. مجموع خروجی این سیستم ۹۲۰ اسب بخار قدرت است که تمراریو را ظرف تنها ۲.۷ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رساند و امکان دستیابی به حداکثر سرعت ۳۴۰ کیلومتر بر ساعت را فراهم می‌کند.
    پیشرانهٔ V8 تمراریو به‌طور کامل و از ابتدا توسط لامبورگینی ساخته شده است. این پیشرانه کاملاً جدید از نوع Hot V با زاویهٔ ۹۰ درجه و میل‌لنگ تخت است و توربوشارژرهای آن حداکثر ۳۶ psi بوست تولید می‌کنند. این پیشرانه به لطف ویژگی‌هایی مثل سرسیلندرهای آلیاژی آلومینیومی ریخته‌گری شده و شاتون‌های تیتانیومی، می‌تواند تا ۱۰ هزار rpm دور بگیرد. این اولین موتور در خودرویی جاده‌ای محسوب می‌شود که می‌تواند به چنین دور فوق‌العاده‌ای برسد. این پیشرانه به‌تنهایی ۸۰۰ اسب بخار قدرت و ۷۳۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند.
    سه موتور الکتریکی شار محوری روغن خنک هم این پیشرانهٔ V8 جدید را همراهی می‌کنند. یکی از این موتورها در عقب بین پیشرانهٔ بنزینی و گیربکس هشت سرعته دوکلاچه قرار گرفته است و ۱۵۰ اسب بخار قدرت و ۳۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند و دو موتور دیگر هم در جلو نصب شده و هرکدام با ۸۲ اسب بخار قدرت، به چرخ‌های جلو نیرو می‌دهند تا سامانهٔ چهارچرخ محرک را فراهم کنند. البته لامبورگینی برای سوپراسپرت جدید خود یک حالت دریفت را هم در نظر گرفته است که گشتاور را در سه سطح مختلف به چرخ‌های عقب می‌فرستد.
    موتورهای الکتریکی تمراریو توسط یک پکیج باطری ۳.۸ کیلووات ساعتی تغذیه می‌شوند که با شارژر معمولی AC با ظرفیت حداکثر ۷ کیلووات شارژ آن‌ها ۳۰ دقیقه زمان می‌برد اما امکان شارژ این باطری توسط سیستم احیای انرژی ترمزها و پیشرانهٔ V8 هم در کمتر از شش دقیقه وجود خواهد داشت. سوپراسپرت جدید لامبورگینی از قابلیت پیمایش تمام الکتریکی هم برخوردار است که در این حالت صرفاً از موتورهای الکتریکی جلو استفاده می‌کند و حداکثر ۱۹۰ اسب بخار قدرت خواهد داشت اما لامبورگینی فعلاً میزان مسافت قابل پیمایش در حالت تمام الکتریکی را اعلام نکرده است. برای تمراریو حالات رانندگی دیگری هم در نظر گرفته شده که حداکثر قدرت ۹۲۰ اسب بخاری فقط در حالت‌های اسپرت و کورسا ارائه می‌شود.
    تمراریو در ظاهر شبیه ترکیبی از روئلتو و هوراکان به نظر می‌رسد. چراغ‌های جلو حتی از هوراکان هم باریک‌تر هستند و درست زیر آن‌ها چراغ‌های شش‌ضلعی LED در طرفین سپر خودنمایی می‌کنند. در قسمت جانبی خودرو، ورودی‌های هوای بزرگی در جلوی چرخ‌های عقب به چشم می‌خورند که با رینگ‌های ۲۰ و ۲۱ اینچی همراه است. این رینگ‌ها در نمونه‌های فورج‌کاری شده یا فیبر کربنی قابل انتخاب خواهند بود. در تمراریو داون‌فورس هم تا ۱۰۳ درصد نسبت به هوراکان اوو افزایش پیدا کرده است.
    برای این سوپرکار جدید پکیجی بنام آلجریتا هم قابل سفارش است که با ویژگی‌هایی مثل بال عقب بزرگ‌تر، سپرهای منحصربه‌فرد، رینگ‌های فیبر کربنی، شیشه‌های جانبی از پلی کربنات و استفادهٔ گسترده از پلیمر تقویت‌شده با فیبر کربن در قسمت‌هایی مثل پانل‌های زیر بدنه، دیفیوزر، قاب آینه‌های جانبی و رکاب‌ها، باعث افزایش ۱۵۸ درصد داون‌فورس نسبت به هوراکان اوو و کاهش ۲۵ کیلوگرمی وزن نسبت به تمراریوی معمولی می‌شود. با این پکیج، وزن خشک خودرو از ۱۷۱۵ کیلوگرم به ۱۶۹۰ کیلوگرم می‌رسد.
    زیر پوست تمراریو شاسی سبک‌وزن جدیدی قرار گرفته که بجای ترکیب آلومینیوم و فیبر کربن شاسی هوراکان، تماماً از آلومینیوم ساخته شده است. این ویژگی باعث کاهش ۵۰ درصدی استفاده از متریال، کاهش ۸۰ درصدی اتصالات جوشکاری شده و افزایش ۲۰ درصدی استحکام پیچشی می‌شود. در داخل این سوپراسپرت هم شاهد فضایی شبیه کاکپیت هواپیما هستیم که پر از عناصر شش‌ضلعی است. فضای سر در اینجا نسبت به هوراکان ۳۳ میلی‌متر و فضای پا ۴۶ میلی‌متر افزایش پیدا کرده و به گفتهٔ لامبورگینی، یک بسکتبالیست ۲ متری NBA هم می‌تواند در داخل تمراریو با کلاه ایمنی بنشیند. یک نمایشگر لمسی عمودی ۸.۴ اینچی در میانهٔ داشبورد، صفحه آمپر دیجیتالی ۱۲.۳ اینچی و نمایشگر ۹.۱ اینچی برای سرنشین جلو هم از دیگر ویژگی‌های داخلی سوپراسپرت جدید سنت آگاتا هستند.
    لامبورگینی فعلاً قیمت تمراریو را اعلام نکرده است اما ازآنجایی‌که قیمت هوراکان اوو در آمریکا از حدود ۳۰۰ هزار دلار آغاز می‌شود، برای جانشین آن باید انتظار قیمتی در حدود ۴۰۰ هزار دلار را داشته باشیم. سوپراسپرت جدید لامبورگینی اواخر امسال یا اوایل سال آینده راهی بازار خواهد شد.