صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • اعلام بسته تخفیفی ایرانسل به مناسبت عید فطر
  • پخش تازه‌ترین تاک‌شوی تولیدی ویستامدیا در شبکه نمایش خانگی
  • اعلام جوایز سومین جشنواره رساله برتر مهندسی برق با حمایت ایرانسل
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 3383  |  صفحه ۱  |  تاریخ: 26 دی 1401
    تظاهرات اسرائیلی‌ها علیه نتانیاهو و علل آن ‪/‬ سیف الرضا شهابی
    هنوز جوهر حکم نخست وزیری بنیامین نتانیاهو با کابینه فوق راست و افراطی و شدیدا مذهبی وی در اسرائیل خشک نشده که تظاهرات اعتراضی اسرائیلی‌ها از یهودیان تا فلسطینیان به مخالفت با این کابینه در بعضی از شهرهای این کشور آغاز شده و در حال سراسری و فراگیر شدن است و بر اساس گزارش برخی از خبرگزاری‌ها حدود ۸۰ هزار نفر در این تظاهرات‌ها شرکت کردند‌.
    تظاهرات اعتراضی اخیر با انگیزه‌های متفاوت انجام گرفت. یکی از انگیزه‌ها برای تظاهرات اعتراضی، دستور ایتمار بن گویر وزیر تندرو و راستگرای امنیت داخلی اسرائیل است در خصوص برچیدن پرچم فلسطین در اماکن عمومی و این دستور سبب برافروختن خشم فلسطینیان شد و ساکنان محله شیخ جراح قدس شرقی و با همراهی و همکاری یهودیان چپگرا در شهر قدس تظاهرات کردند و برای مقابله با دستور فوق پرچم فلسطین را بر افراشتند.
    از دیگر انگیزه های مهم مخالفین کابینه، اعتراض به پیشنهادی است که یاریو لوین وزیر دادگستری دولت جدید نتانیاهو به کنست یا پارلمان این کشور داد و با مخالفت شدید استر هایوت رئیس دادگاه عالی و همچنین دادستان کل اسرائیل و تعداد زیادی از قضات و دادستان‌ها روبه‌رو شد.
    هدف از این طرح، کنترل کامل دولت بر انتصابات قضات از جمله دادگاه عالی است و قدرت دادگاه را برای لغو قوانین به شدت محدود خواهد کرد و کنست می تواند با اکثریت ۶۱ رای قوانینی را دادگاه لغو کرده را مجددا تصویب کند . به عبارتی تفکیک قوا کنار گذاشته می شود و دستگاه قضایی اسیر دولت و کنست با اکثریت نمایندگان راست افراطی قرار می‌گيرد و بزرگترین و آشکارترین ضربه به دموکراسی نمایشی اسرائیل است .
    از آنجا که نتانیاهو ۶۴ رای در کنست ۱۲۰ نفره را در اختیار دارد به احتمال قوی پیشنهادش در کنست رای خواهد آورد.
    نتانیاهو با این که یک راست میانه است برای این که از آرای نمایندگان راست افراطی و مذهبی‌های تندرو در کنست برخوردار شود تا پیشنهاداتش را به تصویب برساند در مقابل وزیران تندرو کابینه اش تمکین می کند و از آنجائی که وزیران راست افراطی بر نیاز نتانیاهو به آرایشان واقفند به این خاطر سعی می کنند از فرصت استفاده کنند و به محو آثار فلسطینی‌ها از جمله برچیدن پرچم آن ها در اماکن عمومی اقدام کنند و یا برای تحقیر مسلمانان در روزهای گذشته ، ایتمار گویر وزیر امنیت داخلی به مسجد الاقصی تعرض کرد که با مخالفت مجامع بین المللی از کشورهای اسلامی و غیر اسلامی روبرو شد .
    آنچه که قابل توجه می‌باشد فضای حاکم بر جامعه اسرائیل درهنگام انتخابات و رای دادن است که به خاطر امنیتی شدن ، بیشتر آرا به به نفع راستگرایان‌ میانه و افراطی به داخل صندوق ها انداخته می شود.
    با همه اینها، چنین کابینه با این حد از تندروی با دو خطر داخلی روبرو است :
    ۱- بعد از مدتی در داخل کابینه تضادهایی بروز کند
    ۲- بین کابینه‌ و کنست اختلافاتی به وجود بیاید
    و در صورت خارج شدن یکی از احزاب ائتلافی سبب سقوط دولت خواهد شد.
    مشکل دیگر این کابینه راستگرا مخالفت جامعه جهانی با عملکرد آن است.
    بر اساس آنچه ذکر شد دولت فعلی روی تار مو در حرکت است و کمترین اشتباه از سوی نخست وزیر ممکن است با سقوط کابینه روبه‌رو شود موضوعی که مورد توجه پاییر لاپید نخست وزیر سابق اسرائیل است و با کوبیدن بر طبل مخالفت سعی می کند تا افکار را اقناع کند این کابینه با تندروی به خطا می رود تا بر تعداد مخالفان دولت بیفزاید و دولت را به ورطه سقوط بکشاند.