صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • اعلام عیدی ایرانسل برای نوروز ۱۴۰۳
  • رونمایی از هدیه ویژه همراه اول برای سفرهای نوروزی دور دنیا
  • آغاز جشنواره نوروزی لنز ایرانسل با جوایز ویژه
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 3384  |  صفحه ۱  |  تاریخ: 26 دی 1401
    سیدعلی خمینی:
    دین مردم را می‌خواهید درست کنید، به مردم برگردید
    حجت الاسلام و‌المسلملین سیدعلی خمینی گفت: ملتی که از پس هزاران سال، فرهنگ غنی خودش را حفظ کرده، مگر ما حفظ کرده‌ایم و امثال ما حفظ کرده‌اند؟! ۱۴۰۰ سال می‌گذرد، چه کسی اسلام را در این سرزمین حفظ کرده است؟ ما اسلام را در این سرزمین حفظ کرده‌ایم؟! همین ملت بزرگ اسلام را حفظ کرده و همین مردم بزرگ اگر یک وقتی احساس کردند نیازمند هستند عالمان دینی را پرورش بدهند، حوزه های علمیه را اداره کرده اند. همین مردم وقتی احساس کردند که باید فرهنگ خودشان را بیمه کنند، جامعه ای را پدید آوردند که از دل آن سعدی و حافظ متولد می شود.
    نوه امام خمینی(ره) با تأکید بر اینکه هر وقت این فکر به سراغ ما آمد که در این ملت بزرگ و فرهنگ غنی به نحوی خدشه کردیم و نگرانی در خودمان راه دادیم از حقارت خودمان است، گفت: هر وقت در وجود خودمان احساس کردیم که ما از ملت ایران متدیّن تر هستیم، ما از ملت ایران دلسوزتر نسبت به اسلام هستیم، ما از ملت ایران نسبت به احکام اسلامی دلسوزتر هستیم، بدانیم آن لحظه ای است که اضمحلال و زوال ما دارد شروع می شود. این ملت خیلی بزرگ و عظیم است؛ چه جای نگرانی نسبت به دین و فرهنگ وجود دارد؟! برآیند این ملت دین خدا را حفط کرده است.
    حجت الاسلام و‌المسلمین سیدعلی خمینی در مراسم میلاد حضرت فاطمه زهرا(س) که در بیت تاریخی امام در نجف و با حضور نماینده مقام معظم رهبری در عراق، سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد و جمعی از مسئولان جمهوری اسلامی ایران برگزار شد، گفت: ما واقعا نسبت به شناخت ایشان و مقام و جایگاه ایشان عاجز هستیم؛ ما نمی توانیم مقام خلق قبل از خلق را بفهمیم و درک کنیم؛ الّا اینکه سال های از محضر عرفا تلمذ کنیم که شاهد شمه ای از این حقیقت را درک کنیم. ما مهجور و محجوب هستیم و فهم ما نسبت به عالم بالا ناقص و ناچیز و غایت فهم و درک ما همین عالم ماده است.
    نوه امام خمینی(ره) تأکید کرد: کسی که یک لحظه تجرد را درک کند، آن موقع می داند که کل این عالم در مقابل عالم اعلا چیزی نیست. خود کلمه دنیا معنای قیاسی «پست»، با عالم اعلی مقایسه می شود. همه پیشرفت های بشر در همین حیطه است که وقتی ما به عظمت کهکشان فکر می کنیم خودمان را کوچک و حقیر می بینیم؛ تا چه رسد به فهم «عالم لازمان و لامکان» که نور الهی آنجا تابان است.
    وی افزود: ظرف محدود ما فقط منحصر به فهم عالم بالا نیست؛ در همین دنیای خودمان هم محدود هستیم. در همین دنیای خودمان و در تحلیل جامعه و اطراف خودمان هم محدود هستیم. تا چهار کلاس درس می خوانیم خیال می کنیم ما عالم دهر شده ایم و باقی همه بی سواد هستند؛ تا چهار رکعت نماز نمی خوانیم خیال می کنیم همه ما عابد و مسلمان هستیم و باقی مردم همه بی دین هستند؛ تا اندکی از مظاهر دنیا را کنار می زنیم خیال می کنیم ما زاهد شده ایم و همه دنیا شهوت ران و مال طلب هستند و به مادیات رفته اند. این از ظرف کوچک ما است و وقتی پر شد آفت دارد.
    سیدعلی خمینی ادامه داد: بدتر از او، مرحله تحقیر بقیه است که ببینید من نماز اول وقت را ترک نمی کنم ولی همسایه و دوست من اهل نماز هم نیستند. به ملت عظیم ایران که نگاه می کنیم خیال می کنیم این مردم بی دین، غربگرا یا شرق گرا شده اند و اسلام دارد ضعیف می شود؛ این از ظرف محدود ما است. هر وقت این فکر به سراغ ما آمد که در این ملت بزرگ و فرهنگ غنی به نحوی خدشه کردیم و نگرانی در خودمان راه دادیم، بدانیم که ظرف ما پر شده است و بفهمیم که از حقارت خودمان است؛ و الّا در مواجهه با این ملت و فرهنگ بزرگ چه جای نگرانی است؟!
    هر وقت احساس کردیم ما از ملت ایران متدین تر هستیم و باید آنها را به دین برگردانیم شروع اضمحلال ماست
    وی یادآور شد: ملتی که از پس هزاران سال، فرهنگ غنی خودش را حفظ کرده، مگر ما حفظ کرده ایم و امثال ما حفظ کرده اند؟! ۱۴۰۰ سال می گذرد، چه کسی اسلام را در این سرزمین حفظ کرده است؟ ما اسلام را در این سرزمین حفظ کرده ایم؟! همین ملت بزرگ اسلام را حفظ کرده و همین مردم بزرگ اگر یک وقتی احساس کردند نیازمند هستند عالمان دینی را پرورش بدهند، حوزه های علمیه را اداره کرده اند. همین مردم وقتی احساس کردند که باید فرهنگ خودشان را بیمه کنند، جامعه ای را پدید آوردند که از دل آن سعدی و حافظ متولد می شود.
    نوه گرامی امام خمینی(س) تأکید کرد: هر وقت در وجود خودمان احساس کردیم که ما از ملت ایران متدیّن تر هستیم، ما از ملت ایران دلسوزتر نسبت به اسلام هستیم، ما از ملت ایران نسبت به احکام اسلامی دلسوزتر هستیم، بدانیم آن لحظه ای است که اضمحلال و زوال ما دارد شروع می شود. این ملت خیلی بزرگ و عظیم است؛ چه جای نگرانی نسبت به دین و فرهنگ وجود دارد؟! برآیند این ملت دین خدا را حفط کرده است. خدمتی که ایرانی ها به اسلام و تشیع کرده اند را کس دیگری کرده است؟! همین ملت آمدند و این مسیر را پیش بردند. اگر می خواهیم دین خدا تقویت شود راهش این است که به این ملت اتکا و اعتماد کنیم.
    وی با تأکید بر اینکه تمام هنر امام در همین معنا بود، تصریح کرد: امام از یک شهرستانی بلند شد و درس خواند و یک حکومت ۲۵۰۰ ساله را کنار زد و خودش حکومت جدیدی را تأسیس کرد؛ وقتی نگاه کنید یکی از شخصیت های موفق تاریخ است. عامل موفقیت امام، جدای از ایمان به خدا، یک چیز بیشتر نیست و آن هم «اعتماد به مردم» بود؛ که عامل موفقیت ما هم هست. امام تا بن دندان «خوشبین به ملت» بود؛ نه اینکه بگوید ملت بین دین هستند و من باید آنها را با دین کنم؛ ملت ما غربگرا و شرق گرا شده اند و من باید آنها را به راه راست هدایت کنم. هر وقت احساس کردیم ملت دارد تحت تأثیر قرار می گیرد، بدانیم ما مقصر و محدود هستیم و داریم بد تحلیل می کنیم.
    دین مردم را می خواهید حفظ کنید به مردم برگردید
    نوه گرامی امام خمینی(س) تأکید کرد: نگاه امام به ملت و جامعه راه تعالی ما است؛ همه مشکلات حل می شود. دین مردم را می خواهید درست کنید، به مردم برگردید و بگذارید این فرهنگ عظیم توده های ملت کار خودش را انجام بدهد. بی خودی نیست یک شخصیتی پیشرفت می کند و مقبول می شود. این ۳۰، ۴۰ سال تخریبی نبود که نسبت به امام صورت نگیرد و توهینی نبود که نسبت به امام نشود. تمام دستگاه های تبلیغاتی شرق و غرب و ضد انقلاب، تمام تلاششان را گذاشتند که این چهره نورانی را خدشه دار کنند. یک نفر را پیدا کنید که بگوید ایشان به مردم اتکا نداشت و مردم دوستش نداشتند؛ عین روز روشن است که مردم عاشقش بودند، مردم دوستش داشتند و او مردم را دوست داشت. یک نفر هم سراغ نداریم که انکار کند این فرد در اوج محبوبیت آمد و در اوج محبوبیت رفت.