صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • ایرانسل حامی دومین رویداد جامع معدن و صنایع معدنی
  • آمادگی ایرانسل برای همکاری با استارتاپ‌ها در حوزه هوش مصنوعی
  • برگزاری رویداد ایران‌هلث با حمایت همراه اول نمایشگاه بین‌المللی ایران هلث با حمایت همراه اول به عنوان نخستین اپراتور سلامت کشور، برگزار می‌شود.
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 3432  |  صفحه ۹ | تولید و تجارت  |  تاریخ: 26 دی 1401
    ادعای وزیر نفت درباره وضعیت گازی پایتخت:
    تعطیلی تهران کمکی بزرگ به تامین گاز کشور
    وزیر نفت که دیروز در سفری کاری در خراسان رضوی حضور داشت و در نشست فوق العاده سناد انرژی استان خراسان رضوی حاضر بود ، خبر داد که: دستور رئیس‌جمهوری برای تعطیلی مراکز آموزشی و اداره‌های شهر تهران کمک بزرگی به تأمین گاز کشور کرد و در این مدت حدود ۲.۵ میلیون مترمکعب کاهش مصرف انجام شد.
    به گزارش ایسنا، جواد اوجی که امروز  برای بررسی وضع پایداری انتقال شبکه گاز به استان خراسان رضوی سفر کرده است، در نشست فوق‌العاده ستاد انرژی استان خراسان رضوی و در ارتباط تلفنی با سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری ضمن قدردانی از مردم کشور برای صرفه‌جویی گاز، اظهار کرد: واردات گاز ترکمنستان به ایران  از روز پنجشنبه  قطع شد و کشور همه توان خود را برای تأمین گاز به‌کار بست و به رکوردی بی‌نظیر دست یافت.
    وی با بیان اینکه مدیریت مصرف گاز با همکاری استانداران سراسر کشور و برپایی ستاد سوخت و بحران برای رصد لحظه‌ای مقدار گاز شکل گرفت، گفت: متأسفانه از روز گذشته در برخی نقاط جنوب استان خراسان رضوی دچار قطعی گاز شدیم که گاز مایع به‌سرعت در اختیار مردم این نواحی قرار گرفت و بخاری نفتی و گازی نیز توزیع شد.به گفته وزیر نفت قطع گاز ترکمنستان به‌واسطه مشکل پیش آمده در این کشور است و حتی بر اساس اخبار رسیده شهر عشق‌آباد پایتخت این کشور و استان‌های مجاور آن در پایداری شبکه گاز و برق دچار مشکل شده‌اند.
    براساس گزارش وزارت نفت، اوجی اظهار کرد: در این مدت سعی شد با تغییر آرایش در بخش تولید و مصرف برای پایداری شبکه انتقال گاز به‌صورت لحظه‌ای تصمیم‌گیری شود تا دچار کمترین مقدار قطع گاز در کشور و استان خراسان رضوی باشیم.
    افت فشار و قطع مقطعی گاز در برخی از شهرها
    در همین حال اما رئیس مرکز راهبری شرکت ملی گاز ایران خبر داده است که: افزایش مصرف موجب شده در برخی شهر ها و اصطلاحا سرشاخه‌ها شاهد افت فشار باشیم، در برخی شهرها قطع گاز مقطعی هم داشتیم. کوشکی در گفت و گویی تلویزیونی، با بیان اینکه از اواسط هفته گذشته شاهد ورود اوج سرما به کشور بودیم، اظهار کرد: این گستردگی سرما در کشور باعث شد که طی روزهای  گذشته موازنه تولید و مصرف به خصوص در استان های شمالی و شمال شرق کشور که سرمای بی سابقه ای داشتند منفی باشد، به گونه ای که در برخی شهرهای استان دما به منفی ۲۸ درجه نیز رسید.وی افزود: حداکثر انتقال گاز را به شبکه شمال شرق کشور داشتیم، جریان گاز همچنان  برقرار است، با حداکثر ظرفیت ایستگاه ها و خطوط انتقال گازرسانی انجام می شود، جریان گاز به آن سمت قطع نشده است.
    به گفته رئیس مرکز راهبری شرکت ملی گاز ایران هنوطنان می توانند با مدیریت و کاهش مصرف گاز کمک رسان باشند تا شاهد قطعی گسترده تری در این استان ها نباشیم.
    در همین حال رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا اما ضمن اشاره به ورود دو سامانه بارشی جدید به کشور گفته است که: امسال «زمستان سختی» نداریم بلکه دمای هوا وارد حالت نرمال خود شده است.
    وی تصریح کرد: با وجود کاهش شدید دما تنها می‌توان گفت که به دمای میانگین رسیده‌ایم. در گذشته هم روزهای زمستانی دمای حداقلی شهرهایی مانند تهران زیرصفر بود. در واقع گرمای هوا در این فصل غیرطبیعی است و الان دمای هوا وارد حالت نرمال خود شده است.  ضیاییان با تاکید بر اینکه شدت بارش‌ها در نقاط مختلف کشور، متفاوت است، اظهار کرد: برای استان تهران نیز که چند روز گذشته بارندگی خفیف و پراکنده‌ای را تجربه کرده بود، بارش برف شدیدتر پیش‌بینی می‌شود که می‌تواند حمل و نقل شهری را دچار مشکل کند.