صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • اعلام تعرفه‌های تخفیفی ایرانسل ویژه حج
  • آغاز نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ با حضور ایرانسل
  • گام بلند برای جهش تولید با برات الکترونیک/ سککوک ابزار موثر زنجیره تامین مالی
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 3547  |  صفحه ۴ | فرهنگ و هنر  |  تاریخ: 28 دی 1401
    بحث درباره “اعدام جاسوس” در نشست خبری تئاتر فجر
    نشست خبری جشنواره چهل و یکم تئاتر فجر برای رونمایی از پوستر و اعلام برنامه‌های این رویداد در تالار رودکی در حالی برگزار شد که هوشنگ توکلی (بازیگر) از اعدام علیرضا اکبری به دلیل جاسوسی قدردانی کرد و در بخش دیگری از این نشست دبیر این رویداد گفت: «عده زیادی برای شرکت در جشنواره با تهدید رو به رو شدند ولی عاشقانه به پای تئاتر ایستادند بنابراین دستشان را می بوسم که برای فرهنگ کشور خود ایستادند.»
    به گزارش ایسنا، امروز ۲۷ دی ماه سه روز تا آغاز جشنواره تئاتر فجر، نشست این رویداد با حضور کاظم نظری، مدیر کل هنرهای نمایشی، نصرالله قادری، محمود فرهنگ، قاسم زارع، ایوب آقاخانی، هوشنگ توکلی، عباس عظیمی و جمعی از مدیران تئاتری برگزار شد.
    در ابتدای این نشست، کورش زارعی، دبیر این دوره از جشنواره به حاضران خوشامد گفت و در ادامه تیزری از برگزاری جشنواره های استانی و مناطق جشنواره تئاتر فجر پخش شد.
    هوشنگ توکلی (بازیگر) نخستین سخنران این برنامه بود که در سخنانی، یادآوری کرد: قبل از کرونا گزارشی به مقام معظم رهبری دادیم و عنوان کردیم نزدیک یک میلیون فارغ التحصیل رشته هنر داریم که شگفت انگیز است. این گزارش پنهان مانده بود و هنوز هم پنهان است با اینکه رهبری فرمودند در باره این قضیه کار شود اما متاسفانه هنوز، کاری انجام نشده است.
    وی ادامه داد: در انتخابات آقای رییسی، هنرمندان جوان ایران حضور فعال داشتند. دولت جدید خیلی روی این نقطه نظر کار کرد و بعد از انتخاب کورش زارعی به عنوان دبیر جشنواره فجر خیلی خوشحال شدم و شنیدم ۵ استان، بیشترین همکاری را با جشنواره داشتند.
    او در ادامه به اعدام علیرضا اکبری اشاره کرد و تذکر داد که اعدام اقای اکبری گشایشی را در حوزه دیدگاه های نظام و تحمل نظام مطرح کرد، زیرا در این ۴۰ سال تا دلتان بخواهد از این جاسوس ها داشته ایم.
    توکلی گفت: حضور آنان در فرهنگ و هنر هم بوده که سیستم های‌ امنیتی آنان را زیر نظر داشتند ولی اجازه اظهار نظر نداشتند. این اقدام، اولین حرکتی بود که یک نشانه بود و دقت در این موضوع را در آینده مطرح می‌کند.
    او در بخش دیگری از سخنانش گفت: در این ۴۰ سال در تئاتر خیلی کارها انجام شده است، قدیمی ها معتقد بودند باید این چراغ را روشن نگه داشت.
    این بازیگر با اشاره به وظایف متقابل مردم و هنرمندان تاکید کرد که در شرایط فعلی هنرمندان باید وظایف خود را انجام دهند و ارزو دارم جامعه هنری ما به این تحریم‌های بچگانه پایان بدهند.
    توکلی در پایان خواستار رسیدگی به دغدغه های مالی هنرمندان شد که به گفته او مانند بقیه مردم در فقر و تنگدستی زندگی می کنند.
    دیگر سخنران این نشست، کاظم نظری مدیر کل هنرهای نمایشی بود که یکی از وظایف جشنواره ها را توجه به توسعه تئاتر در استان‌ها دانست و گفت: همه تلاش برگزارکنندگان جشنواره بر این امر متمرکز بوده است.
    وی سلام محمود سالاری، معاون هنری را ابلاغ کرد که به دلیل حضور در جلسه ای با وزیر ارشاد،امکان شرکت در این جلسه را پیدا نکرد.
    در ادامه دو پوستر جشنواره با طراحی محمد اسفندیاری و حسن موسی زاده و با حضور کورش زارعی، کاظم نظری، هوشنگ توکلی، حسین پرستار، احمد جولایی و ... رونمایی شدند.
    در ادامه مدیران بخش های گوناگون جشنواره با همراهی دبیران به ارایه توضیحاتی پرداختند.
    زارعی، دبیر جشنواره از بزرگداشت علی سلیمانی و سعید تشکری دو هنرمند فقید تئاتر در مراسم افتتاحیه که روز شنبه (اول بهمن ماه) برگزار می‌شود، خبر داد.
    او اضافه کرد که امسال همزمان با برگزاری بخش بین الملل، اتحادیه تئاتر جهان اسلام تاسیس می‌شود،دوست داشتیم این بخش در استان خوزستان و با اجرای چند نمایش عربی برگزار شود که به دلیل شرایط اقتصادی، این فرصت فراهم نشد.
    به گفته او؛ ۳۷ نمایش در بخش مسابقه ایران، ۲۳ اثر در بخش مسابقه بین الملل، ۲ اثر در بخش ویژه، ۱۳ اثر رادیو تئاتر و ۳۱ اثر در بخش خیابانی اجرا خواهند شد.
    زارعی از حضور هنرمندان جوان و مستعد به عنوان ویژگی جشنواره تئاتر فجر امسال یاد کرد و گفت: امسال، سال استان‌هاست که حضورشان در جشنواره بسیار پررنگ است.
    در ادامه داریوش نصیری، مدیر بخش خیابانی تئاتر فجر گزارشی را درباره برنامه‌های این بخش ارائه کرد.