صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • اعلام تعرفه‌های تخفیفی ایرانسل ویژه حج
  • آغاز نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ با حضور ایرانسل
  • گام بلند برای جهش تولید با برات الکترونیک/ سککوک ابزار موثر زنجیره تامین مالی
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 3586  |  صفحه ۹ | تولید و تجارت  |  تاریخ: 28 دی 1401
    گزارش الجزیره از خروج میلیاردها دلار از ایران
    در پی افزایش موج مهاجرت پرواز 70 میلیارد دلار در یک سال و نیم گذشته به کانادا
    «هرگز تصور نمی‌کردم که روزی کشورم را ترک کنم.» یک جراح پلاستیک ایرانی که ۶ ماه پیش کشورش را ترک کرد و به همراه همسرش به کانادا آمد، می‌گوید من کشورم را خیلی دوست دارم و چون تنها دختر مادرم هستم، خیلی به او وابسته هستم.»
    به گزارش فراز و به نقل از الجزیره، پس از انقلاب اسلامی ۱۳۵۷، ایران شاهد یک موج مهاجرت بود. تعداد آنها به گفته منابع خارجی بیش از دو میلیون نفر است که در سال‌های اخیر با بدترشدن شرایط زندگی تحت تاثیر تحریم‌های بین‌المللی، افزایش یافته است.آمار رسمی در این زمینه وجود ندارد،
    اما بهرام صلواتی، رئیس سازمان دیده‌بان مهاجرت ایران می‌گوید که از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۱، سالانه ۸۶ هزار ویزای غیر توریستی برای ایرانیان صادر شده است.صلواتی به الجزیره گفت که ایران رکوردهایی در زمینه مهاجرت به ثبت رسیده است. اگرچه داده‌های رصدخانه مهاجرت در ایران نشان می‌دهد که پاسپورت ایرانی در بین ۱۱۶ کشور، رتبه ۱۰۲ را در جهان دارد. درحالی‌که روزبه‌روز ارزش ریال ایران در برابر دلار آمریکا به‌شدت کاهش می‌یابد، میزان خروج پول از کشور در حال افزایش است. صلواتی در این زمینه می‌گوید مهاجرت هر ایرانی به معنای خروج حداقل ۴۵ هزار دلار از کشور است.
    منابع غیررسمی ایرانی می‌‌گویند که در یک سال و نیم گذشته ۷۰ میلیارد دلار از ایران به کانادا از طریق بخش‌های شرکتی و املاک و مستغلات رفته است. بر اساس بررسی‌های رصدخانه مهاجرت ایران دانشگاه صنعتی شریف در تهران، در خرداد ماه ایران در سال ۱۴۰۱ (۲۲ اردیبهشت تا ۲۱ خرداد ۱۳۹۱) مهم‌ترین دلایل مهاجرت ایرانیان عبارت بودند از: حکمرانی، فساد اداری، افزایش نرخ ارز وهمچنین وضعیت حقوق بشر.
    مهاجرت به کانادا
    محمد وحیدی راد، رئیس انجمن بازرگانی ایران و کانادا نیز به نوبه خود، افزایش نرخ دلار آمریکا در ایران را به میزان مهاجرت ایرانیان به کانادا و ورود پول آنها به این کشور مرتبط می‌داند.  واحدی راد به الجزیره گفت: از سال ۲۰۱۸، کانادا سختی‌های ورود نیروی انسانی متخصص به آن را افزایش داده است.  رئیس یک تیم علمی_تحقیقی که مراحل مهاجرت دانشجویان از ایران به کانادا و اخذ پذیرش از دانشگاه‌های این کشور را انجام می‌دهد، می‌گوید که اکثر کسانی که با او مشورت می‌کنند، معتقدند مهاجرت برای تحصیل راحت‌ترین راه برای ترک این کشور است. وی می‌افزاید: سالانه تعداد متقاضیان مهاجرت افزایش می‌یابد، اگرچه قیمت‌ها در کانادا برای ایرانیان بالاست، اما به دلیل اینکه چشم‌انداز توسعه در آنجا برای همه وجود دارد، انتخاب ترجیحی آنهاست.
    دیاسپورای ایرانی
    بر اساس آخرین آمار رصدخانه مهاجرت، تعداد ایرانیانی که در ایران متولد شده و در ۲۰ کشور دیگر زندگی می‌کنند - که بیشترین تعداد ایرانیان جهان را شامل می‌شود - تقریبا دو میلیون نفر است. آمریکا، کانادا، ترکیه، آلمان و انگلستان مقاصد ارجح برای ایرانیان هستند.  این آمار می‌گوید از نظر تأسیس شرکت‌های «یونیکورن» (شرکت‌های نوپا با سرمایه بیش از یک میلیارد دلار که بیشتر آن‌ها مربوط به فناوری است)، ایرانی‌ها رتبه دهم را دارند. همچنین در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱، ۱۶۶۱ شرکت با مشارکت ایرانیان در ترکیه تأسیس شد.
     فهیمه بهزادی، رئیس اداره مهاجرت اقتصادی دیده‌بان مهاجرت ایران می‌گوید که ایرانی‌ها در سال ۲۰۲۲، ۳.۵ میلیارد دلار برای خرید خانه در ترکیه هزینه کرده‌اند.
    علاوه بر این، ۲۲ میلیون دلار برای ثبت شرکت‌های خود در این کشور در همان سال هزینه کرده‌اند.
     بر اساس سرشماری انجام شده توسط آمریکا در سال ۲۰۱۸، ۲۹ هزار ایرانی در بخش سلامت آمریکا مشغول به کار بوده‌اند که ۸ هزار نفر پزشک و جراح هستند و این تعداد ۲۶ درصد از ایرانیان شاغل در بخش بهداشت در آمریکا را تشکیل می‌دهد. در چند ماه گذشته مسئولان ایران نسبت به کمبود پزشک، عمدتا به دلیل مهاجرت هشدار داده‌اند.از سوی دیگر، در سال ۲۰۱۸، شرکت تحلیلی و مشاوره آمریکایی معروف به بنیاد گالوپ، درصد تمایل مهاجران برای بازگشت به کشورهای خود را محاسبه کرد. به گفته این نهاد میزان تمایل به بازگشت در جهان معادل ۷ درصد است در حالی که رصدخانه مهاجرت ایران می‌گوید که این درصد در میان ایرانیان تنها یک درصد است.