صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی: سککوک، مناسب تامین مالی کسب و کارهای خرد است
  • نخستین برات الکترونیک تضمین شده توسط شبکه بانکی صادر شد
  • حمایت ایرانسل از رویداد استارتاپی «هوش مصنوعی از داده تا ثروت»
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 3594  |  صفحه ۱۱ | ایران و جهان  |  تاریخ: 28 دی 1401
    «ابتکار» سفر امیرعبداللهیان به ترکیه را بررسی می کند
    تهران- آنکارا در مسیر همگرایی
    گروه بین الملل - حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه کشورمان که به منظور دیدار و رایزنی با مقامات ترکیه راهی آنکارا شده است، روز گذشته پیش از ترک تهران در جمع خبرنگاران گفت: امروز طبق برنامه‌ریزی که شده بود و به خاطر تحرکات منطقه‌ای قرار بود من هم به روسیه سفر کنم هم به آنکارا اما در نهایت مقرر شد سفر به روسیه با قدری تاخیر انجام شود و امروز به آنکارا سفر می‌کنم.
    امیرعبداللهیان با بیان این‌که در سفر به آنکارا آخرین وضعیت مناسبات دوجانبه مورد بررسی قرار می‌گیرد، تصریح کرد: آقای اردوغان رئیس جمهور ترکیه از آقای رئیسی برای سفر به ترکیه دعوت رسمی به عمل آوردند که ان‌شاءالله در این سفر هماهنگی‌های اولیه برای انجام سفر آقای رئیس‌جمهور به ترکیه انجام خواهد شد.
    وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین تصریح کرد: به خاطر تحولات سریع که در حوزه شامات و غرب آسیا جریان دارد امروز در مورد این تحولات با مقامات ترکیه رایزنی می‌کنیم و دو روز پیش نیز در سوریه و همچنین لبنان با مقامات این کشور در ارتباط با این مسائل رایزنی کرده بودیم.
    وی همچنین با بیان این‌که گفت‌وگو درباره آخرین تحولات در قفقاز جنوبی و رایزنی در خصوص مسائل مختلف منطقه‌ای از دیگر محورهای رایزنی با مقامات ترکیه در این سفر است، اظهار کرد: براساس تاکید دولت آقای رئیسی مبنی بر گسترش سیاست همسایگی و نگاه ویژه به آسیا تحرکات در این حوزه یک ضرورت مهم است.
    گفتنی است، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به دعوت چاووش اوغلو همسایه ترک خود امروز ۲۷ دی‌ماه راهی ترکیه شده است و طبق برنامه ‌ریزی انجام شده او در این سفر با تعدادی از مقامات ترکیه رایزنی و گفت‌وگو خواهد داشت. این دومین سفر امیرعبداللهیان به ترکیه پس از حضور در سمت ریاست دستگاه دیپلماسی ایران در وزارت امور خارجه است.
    دیدار امیرعبداللهیان با اردوغان
    امیرعبداللهیان همچنین پیش از دیدارش با چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه در آنکارا به خبرنگاران توضیح داد: روابط ایران و ترکیه در مسیر درست خود قرار دارد و امروز می‌توانیم از ترکیه به عنوان یکی از همسایگانی که بهترین مناسبات با ایران را دارند یاد کنیم. این دیپلمات عالی‌رتبه جمهوری اسلامی ایران خاطر نشان کرد: در این سفر و در جریان دیدار با آقای اردوغان رئیس جمهور ترکیه و چاووش اوغلو وزیر خارجه این کشور برخی از موضوعات منطقه‌ای از جمله تحولات در غرب آسیا، قفقاز جنوبی و دیگر مسائل بین‌المللی را مورد بحث و بررسی قرار می‌دهیم.
    همچنین امیرعبداللهیان روز گذشته علاوه بر دو دیدار گفت و گو و رایزنی به وزیر خارجه ترکیه، عصر دیروز نیز با رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری این کشور دیدار کرد.
    مسائل سوریه بدون ایران حل و فصل نمی شود
    همانطور که وزیر خارجه ایران اشاره کرده، یکی از محورهای اصلی سفر به ترکیه، بحث تحرکات منطقه ای به خصوص مساله سوریه است. در این رابطه شاهد بودیم که در چند هفته گذشته طی دیدار وزرای دفاع روسیه، ترکیه و سوریه توافقاتی مبنی بر خروج نیروهای ترک از شمال روسیه صورت گرفت؛ امری که برخی از کارشناسان جای خالی ایران در این مذاکرات را خاطرنشان کرده بودند.
    در همین راستا، علی اکبر خاجی مشاور ارشد وزیر امور خارجه در امور ویژه سیاسی در گفت و گویی که با خبرگزاری ایسنا داشته تاکید کرده است: مسائل سوریه به گونه ای است که بدون حضور ایران نمی تواند راحت حل و فصل شود؛ بنابراین باید این مسئله هم در چارچوب گفت‌وگو حل شود.
    وی همچنین با بیان اینکه اکنون سوریه با ترکیه رایزنی می کند، روسیه هم در این  روند حضور دارد واگر ایران هم در این گفت و گوها حضور داشته باشد، در واقع یک اتصال چهارجانبه اتفاق می افتد، اظهار داشت: بر این باور هستیم که ترک ها هم باید به این موضوع توجه کنند که حضور  ارتش سوریه در مرزهای مشترک با  این کشور حتما به نفع آنکارا است چرا که دولت مستقر  و حاکم در آنجا خواهد بود و  دو دولت می توانند امورات مرزی را با یکدیگر هماهنگ کنند و در آن چارچوب امنیت دو کشور برقرار شود، در غیر این صورت خطرات امنیتی هم برای سوریه و  هم ترک ها  ایجاد خواهد شد با توجه به این که مسئله حمله نظامی که چندین بار اتفاق افتاده مشکلی را  حل نکرده است واکنون هم نمی تواند مشکلی را حل کند.