صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • کیوسک‌های دیجیتال نخستین اپراتور سلامت کشور رونمایی و نصب شد
  • پرونده مرکز مبادله در دیوان عدالت اداری آیا مرکز مبادله ارز و طلای ایران، فاقد وجاهت قانونی است؟
  • آغاز ثبت‌نام دهمین دوره کارآموزی همراه اول
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 3713  |  صفحه ۲ | سیاست روز  |  تاریخ: 02 بهمن 1401
    «ابتکار» ادامه واکنش‌ها به اقدام پارلمان اروپا را بررسی می‌کند
    هشدار قالیباف به اتحادیه اروپا
    گروه سیاسی - همزمان با اقدام روز پنجشنبه پارلمان اروپا مبنی بر تصویب طرح قرار گرفتن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست گروه های تروریستی، واکنش‌ها در داخل کشور به این اقدام ضد ایرانی ادامه دارد. در مهمترین تحولات صورت گرفته طی روز گذشته محمدباقر قالیباف رئیس مجلس با حضور در ستاد کل فرماندهی سپاه با سردار سلامی دیدار و اعلام کرد: آنها تصور می‌کنند سپاه هم مانند نیروهای نظامی آن‌ها، یک نیروی صرفا نظامی است، غافل از اینکه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و بسیج از متن مردم و ملت ما است، چندین میلیون از ملت ما بسیجی و سپاهی هستند که تبلور اراده ملی مردم در حوزه دفاع، امنیت و محرومیت زدایی هستند.
    قالیباف یادآور شد: امروز شما در هر کوی و برزنی که حضور می‌یابید، تصویر یک شهید بسیجی یا شهدای نیروهای مسلح وجود دارد و این نشان دهنده جایگاه مردمی  این نیرو است.  رئیس قوه مقننه کشورمان اضافه کرد: امروز محبوب ترین شخصیت در بین مردم، شهید سلیمانی است، شهید سلیمانی یک پاسدار است و این خطای تحلیلی از سوی اروپایی‌ها نسبت به سپاه باید اصلاح شود.
    قالیباف یادآور شد: پارلمان اروپا باید بداند پیشنهادی که به عنوان پارلمان ارائه کرده نمی تواند مجموعه واقعیت ها را جابجا کند، داعش را جبهه غرب و استکبار پشتیبانی و تجهیز کرد و آن کسی که با تروریسم جنگید و به حضور داعش در منطقه پایان داد، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است، این حقیقتی است که اروپا نمی تواند آن را وارونه جلوه دهد، چرا که همه سازمان های بین المللی و افراد منصف به آن اذعان دارند.
    وی اضافه کرد: از سوی دیگر خود اروپایی ها امروز حامی تروریسم هستند و پارلمان اروپا امروز از گروهک منافقین حمایت می کند که بیش از ۱۷ هزار نفر از مردم عزیز ایران را اعم از زن و کودک تا پیر و جوان، شکنجه و ترور کردند. اگر این اقدام اروپا صورت بگیرد، قطعاً آنها نیز در زمره همان تروریست‌ها محسوب شده و رفتار ما با آنها در منطقه به همان نحو خواهد بود.‌
    رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان تصریح کرد: آنها باید بدانند ما در سطحی از بازدارندگی قرار داریم که نه تهدیدات بالقوه و نه تهدیدات بالفعل هیچگونه تهدیدی برای ما محسوب نمی شود و همانطور که خودشان می‌دانند ما در برابر آنها پاسخگو هستیم و اگر اقدامی انجام دهند مشت محکمی خواهند خورد.
    قالیباف یادآور شد: امروز شورای اروپا باید تصمیم گیر باشد که می خواهد دریچه عقلانیت را ببندد و در جهت دفاع از تروریسم حرکت کند یا اینکه بخواهد تصمیم دیگری بگیرد. ما در مجلس شورای اسلامی آماده ایم با هر اقدامی که بخواهد ثلمه ای به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی وارد کند و حقیقت را جابجا کند، محکم برخورد کنیم.
    حضور سردار سلامی و امیرعبداللهیان در مجلس
    این صحبت‌ها در حالی مطرح شد که احمد نادری عضو هیئت رئیسه مجلس از جلسه غیرعلنی مجلس با حضور فرمانده سپاه و وزیر خارجه در واکنش به اقدام ضد ایرانی پارلمان اروپا علیه سپاه خبر داد. نادری در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: به دنبال اقدام ضد ایرانی پارلمان اروپا علیه سپاه، امروز (یکشنبه) مجلس جلسه غیرعلنی با حضور سرلشکر حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه تشکیل خواهد داد. این جلسه در راستای بحث و تبادل نظر برای چگونگی پاسخ قاطع به اقدام پارلمان اروپا مبنی بر تروریستی خواندن سپاه برگزار می شود. وی ادامه داد: همچنین درباره طرح اصلاح قانون اقدام متقابل در برابر اعلام سپاه پاسداران به عنوان سازمان تروریستی توسط اروپا نیز در مجلس تصمیم گیری می‌شود.
    اقدام پارلمان اروپا سیاسی است
    از سوی دیگر حمدصالح جوکار رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس ضمن محکومیت اقدام ضد ایرانی پارلمان اروپا، بیان کرد: غیر از اینکه اقدام ضد ایرانی پارلمان اروپا جنبه اجرایی دارد یا ندارد، نکته حائز اهمیت این است که این اقدام برخلاف حقوق بین الملل و منشور سازمان ملل است. درواقع اگر قرار باشد مصوبه پارلمان اروپا اجرایی شود از این پس می توان ارتش کشورهای مختلف را تروریست قلمداد کرد. اگر باب این موضوع در دنیا گشوده شود در وهله اول شامل حال کشورهای اروپایی و آمریکا خواهد بود چراکه آنها جنایت های مختلفی در غرب آسیا انجام داده اند.
    وی در ادامه اظهار کرد: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نقطه مقابل تروریست ها در منطقه غرب آسیا بوده است. در برابر آنچه که در عراق و سوریه گذشت سپاه پاسداران ایستاد، سپاه پاسداران در برابر تروریست هایی که خود اروپایی ها پرورش دادند و آنها را تسلیح کردند ایستاد. اینکه اتحادیه اروپا در شرایط فعلی دست به چنین اقدامی زده است جای تاسف دارد و نشان از درماندگی این کشورها در مقابل اقتدار نظام جمهوری اسلامی است.
    نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: درد آنها داشتن پهپادهای پیشرفته و موشک های هوشمند نقطه زن است، آنها اقتدار جمهوری اسلامی ایران را بر نمی تابند در صورتی که خودشان دارای انواع کلاهک های هسته ای هستند که هر موقعی می توانند علیه بشریت از آنها استفاده کنند.
    رئیس کمیسیون امور داخلی گفت: این اقدام پارلمان اروپا بیشتر جنبه سیاسی دارد و در راستای سیاست راهبردی آمریکا است که می خواهد ملت ایران را به انزوا ببرد.
    جوکار در پایان تاکید کرد: اروپایی‌ها درحقیقت در نقش آمر آمریکایی‌ها هستند و در زمین آمریکا بازی می کنند، قطعا ما نیز اقدام متقابلی انجام خواهیم داد. مجلس شورای اسلامی بایستی مصوبه ای داشته باشد تا نسبت به جنایت‌هایی که ارتش این کشورها در منطقه غرب آسیا انجام دادند، پاسخ لازم را دریافت کنند.
    اروپایی‌ها اشتباهات خود را تکرار نکنند
    همچنین سردار سلامی فرمانده سپاه نیز بامداد دیروز در دیدار با محمد باقر قالیباف رئیس مجلس، ظهار کرد: اگر مجاهدت‌های مجموعه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به ویژه با محوریت نیروی قدس و فرماندهی شهید سلیمانی نبود، قطعاً آتشفشان تروریستی که توسط آمریکایی ها ایجاد شد، دامنگیر اروپایی ها می شد و امنیتی که امروز در اروپا حاکم است، از بین می رفت.
    فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تصریح کرد: همانطور که ترامپ گفت اوباما خالق و به وجود آورنده تروریسم بود و این پدیده را برای اولین بار در سرزمین‌های اسلامی ایجاد کرد، ولی این آتش در لبه‌های اروپا بود و اگر مهار نمی‌شد تمام سطوح جغرافیایی اروپا را در بر می گرفت؛ اما عادت اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها این است که همیشه جای جلاد و شهید و ظالم و مظلوم را عوض می کنند.
    وی یادآور شد: همانطور که دفاع مشروع فلسطینی‌ها را تروریسم می‌دانند و تهاجم صهیونیست‌ها را دفاع مشروع! دفاع مردم یمن از تمامیت ارضی و سیاسی خود را نیز تروریسم می دانند و تهاجم آل سعود و متحدان آن را دفاع مشروع تلقی می کنند، به همین نحو دفاع مردم ایران و سپاه از ارزش‌های خود را تروریسم تلقی می کنند، در حالی که خودشان را ضد تروریسم نشان می دهند، پناه دهنده به تروریسم هستند.
    سردار سلامی تصریح کرد: اروپا دوبار خود را در یک جنگ جهانی قرار داد و امروز بر ویرانه های همان جنگ های گذشته، اروپای جدید شکل گرفته است، اروپا از اشتباهات گذشته خود درس نگرفته است و فکر می کند با چنین بیانیه‌هایی می تواند این سپاه عظیم که سرشار از قدرت ایمان‌، توکل ، قدرت و اراده است را متزلزل کند.
    فرمانده کل سپاه پاسداران تاکید کرد: ما هرگز از چنین تهدیداتی و حتی عمل نسبت به آن نگران نیستیم، چرا که هر چقدر دشمنان به ما فرصت عمل دهند، ما قوی‌تر عمل می‌کنیم. سپاه اساساً در عمل قوی است، کسانی که این امکان را فراهم می کنند قدرت سپاه به حرکت درآید، به نفع سپاه کار کرده‌اند، ولی ما به اروپایی‌ها توصیه می‌کنیم که تکرار اشتباهات گذشته خود را مرتکب نشوند.
    وی در پایان با تاکید بر اینکه اگر اروپایی‌ها دچار اشتباه شوند، باید پیامد اشتباه خود را بپذیرند، افزود: امروز ببینید که سازمان منافقین توسط چه کسانی حمایت می‌شود؟ بیش از 17 هزار نفر را این تروریست‌های منافق به شهادت رساندند، آنها یا از تجزیه طلب ها حمایت می کنند یا از کسانی که اموال عمومی را تخریب می کنند، یا کسانی که حملات مسلحانه علیه مردم بیگناه صورت می دهند.
    سردار سلامی با قدردانی از رئیس مجلس شورای اسلامی به دلیل حمایت از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، از نمایندگان مجلس به دلیل اتخاذ مواضع قاطعانه و ارزشمند در دفاع از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی طی چند روز گذشته تشکر کرد.
    فرمانده سپاه با اشاره به تصویر شهید حاج قاسم سلیمانی گفت: شما در این تصویر چهره یک فرمانده پرآوازه و فراموش ناشدنی را ملاحظه می کنید که همه جهان معترف است این فرمانده رشید به اتفاق سایر پاسداران انقلاب اسلامی، بزرگترین و قاطعانه ترین نقش را در خاتمه دادن به یک تروریسم عالم گیر انجام داد.
    گفتنی است، طرح افزودن نام سپاه به فهرست گروه‌های تروریستی از سوی آنا فوتیگا، قانونگذار محافظه کار لهستانی پارلمان اروپا پیشنهاد و در جریان رای‌گیری روز چهارشنبه - 28 دی - در قالب متمم به گزارش یادشده، اضافه شد. در این متمم از شورای اروپا خواسته شده که سپاه پاسداران و نیروهای فرعی آن را از جمله نیروهای بسیج و نیروی قدس سپاه در فهرست افراد، گروه‌ها و نهادهای درگیر در اقدامات تروریستی (فهرست تروریستی اتحادیه اروپا) قرار گیرند.
    اما تصمیمات پارلمان اروپا پیشنهادی محسوب شده و تصمیم‌ نهایی را شورای اروپا می‌گیرد. شورای اروپا هم در خصوص مواردی نظیر این مورد بر مبنای اجماع و نه اکثریت تصمیم‌گیری می‌کند. در واقع قطعنامه پارلمان اروپا سندی غیر الزام‌آور است و نمی‌تواند شورای اروپا را ملزم به اجرای آن کند.
    به گزارش ایرنا، جمهوری اسلامی ایران پیشتر نسبت به تحرکات ضد ایرانی اروپا به ویژه علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان نهاد نظامی رسمی کشورمان هشدار داده بود. مقامات کشورمان با بیان اینکه سپاه پاسداران یک نهاد نظامی رسمی کشور بشمار می‌رود، هشدار داده‌اند که تحریم آن اقدامی غیرقانونی خواهد بود.
    در این ارتباط حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان اقدامات مخرب پارلمان اروپا در قبال سپاه پاسداران را خلاف منشور سازمان ملل متحد دانست و گفت: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نقش سازنده ای در مبارزه با گروه تروریستی داعش در عراق، سوریه و منطقه غرب آسیا داشته و با نابودی داعش، پایتخت های اروپایی را از شر حملات این گروه تروریستی نجات داد. بنابراین اروپایی‌ها مدیون مجاهدت‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در مسیر مبارزه با تروریسم هستند
    طرح مقابله با اقدام پارلمان اروپا علیه سپاه
    در این رابطه ابوالفضل عمویی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس روز گذشته در توضیح نشست فوق العاده روز شنبه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به خبرنگاران گفت: این نشست به ارزیابی قطعنامه اخیر پارلمان اروپا علیه سپاه پاسداران اختصاص داشت و طرح مجلس برای اقدام متقابل آن بررسی شد.
    سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه در این جلسه نمایندگان دستگاه‌های مرتبط به ارائه گزارش و اظهارنظر درباره موضوع پرداختند، اظهار کرد: وزارت امور خارجه، ستاد کل نیروهای مسلح، وزارت اطلاعات و مرکز پژوهش‌های مجلس و نمایندگان صاحب طرح در این زمینه در جلسه حاضر بودند.
    همچنین زهره الهیان عضو کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی ایرنا درباره نشست امروز گفت: هدف این نشست بررسی طرح مجلس برای پاسخ متقابل به اقدام پارلمان اروپا بود تا طرحی که پیش از این در سال ۹۸ مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته بود، تکمیل شده و به صحن مجلس ارائه شود.