صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • اعلام تعرفه‌های تخفیفی ایرانسل ویژه حج
  • آغاز نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ با حضور ایرانسل
  • گام بلند برای جهش تولید با برات الکترونیک/ سککوک ابزار موثر زنجیره تامین مالی
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 3746  |  صفحه ۹ | تولید و تجارت  |  تاریخ: 02 بهمن 1401
    بررسی قیمت انواع سکه طلا در دی ماه ۱۴۰۱
    دلبری ربع سکه همراه با رکورد زنی سکه امامی
    قیمت سکه تمام بهار آزادی که ابتدای دی‌ماه روی سکوی ۱۹ میلیون و ۱۸ هزار تومان ایستاده بود، در پایان ماه با چهار میلیون و ۶۵۴ هزار تومان افزایش به ۲۳ میلیون و ۶۷۲ هزار تومان رسید و با ثبت بازدهی مثبت ۲۴.۵ درصد بهترین عملکرد را بین قطعات مختلف سکه به خود اختصاص داد.
    حباب قیمت سکه در دی ماه
    حباب قیمت سکه ربع بهار آزادی در پایان هفته اول دی‌ماه تا پنج میلیون و ۳۴۷ هزار تومان پیش رفت. سکه ربع بهار آزادی در همان روز ۱۰ میلیون و ۲۰ هزار تومان قیمت داشت. سکه امامی در هشتم دی‌ماه ۲۲ میلیون و ۷۱۶ هزار تومان فروخته می‌شد، ولی با حباب قیمت چهار میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی دست‌وپنجه نرم می‌کرد. در آخرین روز از دی‌ماه ۱۴۰۱، قیمت سکه امامی به ۲۳ میلیون و ۶۷۲ هزار تومان صعود کرد و حباب قیمت آن تا چهار میلیون و ۳۷۱ هزار تومان پیش رفت. حباب قیمت سکه ربع بهار آزادی حجیم‌تر به نظر می‌رسید و به چهار میلیون و ۶۷۸ هزار تومان رسید.
    مقایسه بازدهی انواع سکه
    قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم، معروف به سکه امامی، در ۱۳ دی‌ماه امسال به ۱۹ میلیون و ۳۶۹ هزار تومان رسید. این عدد کف قیمت سکه امامی در طول ۳۰ روز دی ماه به‌حساب می‌آید. با این حال سکه تمام بهار آزادی طرح جدید روز پنجشنبه ۲۹ دی تا ۲۳ میلیون و ۶۷۲ هزار تومان پیش رفت تا رکورد قیمت جدیدی در تاریخ معاملات سکه طلا ثبت شود. با ثبت این رکورد، بازدهی یک‌ساله خرید سکه امامی به حدود ۹۲ درصد افزایش پیدا می‌کند. آن‌هایی که شش‌ماه پیش به‌قصد سرمایه‌گذاری سکه امامی خریده‌اند، در پایان دی با بازدهی ۶۰ درصدی روبرو بوده‌اند.
    قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم، دی‌ماه امسال سقف ۲۲ میلیون و ۲۲۵ هزار تومان را لمس کرد. کف قیمت این سکه ۱۸ میلیون و ۵۲۹ هزار تومان گزارش شده و بازهی شش‌ماهه و یک‌ساله سرمایه‌گذاری روی سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم در روز پایانی دی‌ماه به ترتیب ۵۷ درصد و ۸۵ درصد برآورد می‌شود.
    کف قیمت نیم سکه بهار آزادی در ۱۰ دی‌ماه امسال به ۱۱ میلیون و ۴۳۰ هزار تومان رسید، ولی دوباره به روند صعودی برگشت و تا ۱۳ میلیون و ۸۳۰ هزار تومانی پیش رفت. به این ترتیب سکه نیم بهار آزادی در پایان دی ماه بازدهی یک‌ساله ۱۰۴ درصدی را به‌نام خود ثبت کرد و برای گروهی از سرمایه‌گذاران که شش ماه قبل دل به دریا زده بودند، ۷۰ درصد سود به ارمغان آورد. بازدهی شش‌ماهه و یک‌ساله سکه گرمی در پایان دی ماه به ترتیب ۶۲ درصد و ۱۲۰ درصد برآورد می‌شود، اما برد با آن‌هایی بود که سراغ سکه ربع بهار آزادی رفتند.قیمت سکه ربع بهار آزادی در دی ماه سقف ۱۰ میلیون و ۲۰ هزار تومان را به چشم دید و در روز‌های ۲۲ تا ۲۵ دی، کف قیمت هفت میلیون و ۷۲۰ هزار تومان را تجربه کرد. بخشی از این نوسان به برنامه فروش ربع سکه در بورس برمی‌گردد. اگر این موارد را نادیده بگیریم و قیمت پایانی سکه ربع بهار آزادی را ۹ میلیون و ۵۲۰ هزار تومان فرض کنیم، ربع سکه در طول شش ماه ۸۴ درصد سود و در طول یک‌سال ۱۴۹ درصد سود برای سرمایه‌گذاران خود به ارمغان آورده است.