سرمقاله

در ایران همیشه دیر می‌شود ‪/‬ پیمان مولوی

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • اعلام تعرفه‌های تخفیفی ایرانسل ویژه حج
  • آغاز نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ با حضور ایرانسل
  • گام بلند برای جهش تولید با برات الکترونیک/ سککوک ابزار موثر زنجیره تامین مالی
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 3807  |  صفحه ۶ | حوادث  |  تاریخ: 03 بهمن 1401
    انجمن حمایت از حقوق کودکان خواستار شد
    لزوم اختصاص بودجه برای «بیمه درمان» کودکان کار و خیابان در بودجه ۱۴۰۲
    انجمن حمایت از کودکان خواستار اختصاص بودجه‌ای برای بیمه درمان کودکان کار و خیابان در بودجه ۱۴۰۲ شد.
    به گزارش ایسنا، انجمن حمایت از کودکان کار و خیابان با ابراز نگرانی از سلامتی هزاران کودک کار، خواستار تخصیص بودجه به منظور «بیمه» کردن این کودکان شده است.
    در متن بیانیه این انجمن آمده است: برای تامین سلامت کودکان کار؛ در همه طرح‌های ساماندهی کودکان کار توسط دولت و سازمان بهزیستی، بیمه کودکان کار مطرح شده است و گه‌گاه به شکل نمادین و نمایشی دفترچه بیمه‌ای توسط رئیسان جمهور به تعداد انگشت شماری از کودکان داده شده است، ولی تاکنون به شکل رسمی هیچ بودجه‌ای برای بیمه و تامین سلامت کودکان کار در نظر گرفته نشده است.
    انجمن حمایت از حقوق کودکان همچنین با تاکید بر اینکه «انجمن سلامت کودکان کار را اولویت اول رسیدگی به کودکان کار می‌داند» آورده است: براساس ماده ۲۴ این پیمان‌نامه، دولت‌ها موظف هستند که امکانات بهداشتی و درمانی را در اختیار کودکان قرار دهند. کشورهای عضو، حق کودک را برای برخورداری از بالاترین استانداردهای بهداشتی و تسهیلات قابل حصول جهت درمان بیماری و بازیابی سلامت به رسمیت می‌شناسند.
    در ادامه نیز به لزوم توجه بر سلامتی کودکان کار به دلیل گرانی دارو نیز اشاره و آورده شده است: «شرایط اقتصادی و تورم فزاینده، گرانی دارو و درمان زندگی و سلامتی آنان را تهدید می‌کند. مراجعه روزمره ده‌ها کودک به مددکاری خانه‌های کودک برای تامین هزینه‌های دارو نشان می‌دهد که خانواده‌ها برای تامین این هزینه‌ها در تنگنا به سر می‌برند. در سال‌های گذشته تامین هزینه‌های بهداشت و درمان کودکان کار عمدتا بر دوش سازمان‌های غیردولتی حوزه کودک و خیریه‌ها بوده است که در شرایط اقتصادی کنونی امکان تامین این هزینه‌ها برای این سازمان‌ها وجود ندارد.»
    انجمن حمایت از حقوق کودکان در پایان به جد درخواست اختصاص بودجه‌ای برای تامین سلامت کودکان کار در بودجه سال ۱۴۰۲ را عنوان کرده است: «ضرورت دارد که نمایندگان مجلس در بررسی بودجه به این مهم توجه لازم را داشته باشند. دولت نیز موظف به اجرای تعهداتش در تامین سلامت کودکان است، به رغم اینکه هر سال در تدوین بودجه کودکان را به فراموشی سپرده است».