سرمقاله

زیر پوست "رقابت _منازعه" قدرت‌ها در سوریه / جلال خوش‌چهره

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • مالیات خرید و فروش بیت کوین در ایران
  • پارک کوهستان کرمانشاه کجاست؟ کرمانشاه زیر پای شما
  • بهترین روش یادگیری زبان کدام است؟
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 38828  |  صفحه ۲ | سیاست روز  |  تاریخ: 13 آذر 1403
    واکنش‌ها به قانون حجاب همچنان ادامه دارد
    موافقان و مخالفان یک قانون

    گروه سیاسی- موضوع قانون حجاب محل بحث بسیاری از صاحب نظران شده است. برخی معتقدند برای حل مساله حجاب باید به قوه قهریه و قانون متوسل شد برخی دیگر این قانون و مفادی که در آن گنجانده شده را مفید نمی دانند. در همین زمینه محمدعلی ابطحی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، به ابلاغ لایحه حجاب واکنش نشان داد. او در کانال تلگرامی‌اش نوشت: آقای رئیس جمهور: می‌خواهید با مردم حرف بزنید. چه عالی. لطفا بگید چرا نمی‌خواهند جامعه ارامش داشته باشد. لایحه حجاب که هم به ارامش و هم به دین مردم ضربه می‌زند، چرا مطرح می‌شود. دولت چه می‌خواهد بکند. لطفا بگید مردم در زیر بارسختی معیشت نمی‌توانند دوام بیاورند. راه برون‌رفت هم سیاست خارجی است. می‌شود با مذاکره تحریم‌ها را برداشت. اگر نه چرا؟ باور کنید فیلترینگ برای مردم مسئله مهمی است. روزی میلیون‌ها بار که ملت فیلترشکن رافعال می‌کنند، یاد شما و قول‌هاتان می‌افتند. همچنین آیت‌الله محقق داماد، رئیس گروه مطالعات اسلامی فرهنگستان علوم ایران، نامه‌ای درباره تجدیدنظر کردن درباره مصوبه عفا و حجاب تا پیش از اجرایی شدن آن نوشت. به گزارش جماران، متن یادداشت آیت الله مصطفی محقق داماد بدین شرح است: محضر مقدس مراجع معزز تقلید شیعه متع الله المسلمین بطول بقائهم سلام علیکم با کمال ادب و احترام مواردی را به عرضتان می‌رساند: ۱. امروز در کنار رسالت عظیمی که در راستای حفظ ارزش‌ها و آرمان‌های مکتب تشیع و آموزه‌های اهل بیت عصمت و طهارت (ع) به کف با کفایت آن بزرگواران سپرده شده بدون شک نظارت بر اجرای این دستور و آموزه مهم نبوی است که: یسروا ولا تعسروا و بشروا ولا تنفرو‌ا. بی تردید این رسالت بزرگ، در جهانی که کانون‌های قدرت و فساد در حال دامن زدن به اسلام هراسی و نشان دادن چهره‌ای خشن از آیین پیامبر رحمت (ص) هستند بسی حساس‌تر می‌شود. ۲. مستحضرید که اخیراً قانونی در مجلس شورای اسلامی با عنوان لایحه حمایت از خانواده از طریق ترویج فرهنگ عفاف و حجاب به تصویب رسیده که حسب اطلاع، قوۀ مجریه آمادگی اجرای آن را ندارد و آن را غیرقابل اجرا و بر خلاف مصالح عامه می‌داند. تجربۀ عملی در پیگیری آنچه این قانون در پی آن است هم نشان داده است که رعایت شرایط امر به معروف و نهی از منکر از جمله عدم توهین به کسانی که امر و نهی می‌شوند و رعایت حرمت و کرامت آنها در عمل ممکن نبوده است و بسیار اتفاق افتاده است که نه تنها آبرو و حیثیت شخص مورد امر و نهی که خانواده آنها نیز مورد تعرض قرار گرفته است. ۳. نکته مهمی که کاملا مرتبط با رسالت مرجعیت است اینکه به نظر این جانب با توجه به آشنایی با مفهوم و معنای قانون و تجربۀ نسبتاً طولانی وانس با دانش حقوق، مواد زیادی از این قانون نه تنها غیرقابل اجرا که از نظر ثمربخشی در امر مقدس عفاف و حجاب درست، نتیجه عکس خواهد داد و حتی موجب تنفر نسل جوان از آموزه‌های دینی و ترک ناخواستۀ وطن اسلامی توسط برخی از هموطنان عزیز می‌شود. ۴. مکرراً از سوی مقامات عالی کشور در ملاقات با مسئولان کشوری تذکر داده شده است که موضوع حجاب باید از طریق فرهنگی پیگیری شود، نه با چوب و فلک؛ ولی تصویب این قانون، خلاف منویات و تذکرات مرجعیت است. ۵. اینک که این قانون هنوز ابلاغ نشده و لازم الاجرا نگردیده به عنوان یک دانش آموخته حوزه علمیه قم از شما بزرگواران استدعا دارم در راستای رسالت فرهنگی نهاد مرجعیت برای حل این معضل اجتماعی که عدم توجه به آن ممکن است موجب خسارت به دین و آیین و نظام و کشور عزیزمان شود عنایت ویژه فرموده تا مساله از طرق پیش بینی شده در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به نحو شایسته حل وفصل گردد. سید مصطفی محقق داماد موافقان چه می گویند؟ حمدصادق کوشکی درباره چگونگی اجرای قانون حجاب و عفاف به فرارو گفت: «وقتی یک لایحه یا طرح تبدیل به قانون می‌شود و مراحل تصویب آن طی می‌شود، دیگر اصلا مهم نیست که شهروندان درباره آن قانون چه فکر می‌کنند، بلکه مهم این است که قانون است و باید همه مطیع و تسلیم آن باشند و آن را اجرا کنند. درواقع مهم این است که تا زمانی که یک لایحه وجود دارد، امکان نقد آن نیز وجود دارد، اما وقتی که طرح یا لایحه مراحل خود را طی می‌کند و تبدیل به قانون می‌شود، همه شهروندان باید آن را رعایت و اطاعت کنند و دیگر مخالفت کردن و قبول نداشتن می‌شود «ضدیت با قانون» که حرکتی «ضد تمدنی» و «ضد اجتماعی است.»

    وی افزود: «قوانینی که تصویب شده اند و مراحلشان هم طی شده است، در مرحله بعدی باید ابلاغ و اجرا شوند. اگر قرار باشد که این قوانین، حذف شود یا تغییر کند، مجددا باید فرایند لایحه یا طرح، اجرا شود. یعنی یا باید دولت در این زمینه لایحه ارائه دهد یا قوه قضائیه اقدام به صدور لایحه کند یا خود مجلس، طرحی ارائه کند. بنابراین، این موضوع که یک قانون، مراحل قانونی شدن را طی کرده و اکنون باید اجرا شود و در این مرحله، برخی بخواهند با روش‌های «غیرقانونی» و «من درآوردی»، رفتار کنند، نمی‌شود. نمی‌شود که هر کسی پیشنهادی ارائه دهد که باید اینگونه بشود و آنگونه بشود.»‌

    سارقین با قوانین ضدسرقت مخالفند

    این فعال سیاسی اصولگرا در ادامه، درباره واکنش‌های منتقدان بخش‌هایی از این قانون گفت: «هر قانونی مخالفینی دارد. اصلا امکان ندارد قانونی وجود داشته باشد که همه موافق آن باشند. اصلا چنین چیزی ممکن نیست. هر قانونی که تصویب می‌شود، منافع بخشی از جامعه را پشتیبانی می‌کند و به زیان بخشی دیگر از جامعه است. اساسا این خصوصیت قانون است. اگر قرار باشد، هر بار قانونی تصویب شد، مخالفین آن، بگویند این قانون نباید اجرا شود، پس عملا اصلا بهتر است قانون را از سیستم کشور حذف کنیم. چون همانطور که اشاره کردم بالاخره هر قانونی مخالفینی دارد. حتما همه سارقین کشور با قوانین ضد سرقت در کشور مخالفند، حتما معتادان کشور با قوانین مبارزه با اعتیاد مخالفند، حتما رانندگان متخلف با قوانین راهنمایی و رانندگی مخالفند و می‌گویند اجرا نشود، پس با این استدلال و بر اساس این منطق، باید همه قوانین بازدارنده کشور را حذف کرد؟»

    وی افزود: «مهم این است که اگر در مورد قانون نقد و بحثی مطرح است یا کسی نقدی دارد این نقد را به دستگاه‌های مربوطه ارائه کند تا برای اصلاح یا تغییر قانون اقدام شود. در مورد قوانین موجود، آن هم قانونی که هنوز اصلا اجرا نشده است و اصلا مشخص نیست در مسیر اجرا نشده چطور نظر می‌دهند؟! شاید این قانون در اجرا موفق باشد، شاید هم نباشد. پس چطور می‌شود درباره این قانون، تا پیش از اجرا به راحتی نظر داد؟ این افرادی که با قانون عفاف و حجاب جدید مخالفت می‌کنند، در حال پیشگویی هستند. این‌ها می‌گویند این قانون باعث این مشکل و آن مشکل می‌شود. خب مگر این قانون اجرا شده که شما مشکل از آن در آورده اید؟ اگر قرار باشد یک عده پیشگو بیایند و علیه هر قانونی صحبت کنند، که نمی‌شود. با این رفتار‌ها که نمی‌شود کشور را اداره و مدیریت کرد. اگر این‌ها پیشگویی بلدند، بسیار هم عالی. این بحث دیگری است. اما جوامع متمدن و کشور‌های پیشرفته با پیشگویی اداره نمی‌شوند. در جوامع متمدن، کشورها، با قانون اداره می‌شوند. اگر قانون اجرا شد و بعد مشخص شد که این قانون مشکلاتی دارد، بسیار خب، مشکلات اصلاح می‌شود.»