سرمقاله

رفتار دوگانه در ماجرای آتش زدن قرآن ‪/‬ سیف الرضا شهابی

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • آغاز عملیات اجرایی فیبرنوری ایرانسل در ۲۰ شهر جدید
  • سیفی: تامین مالی زنجیره تامین از بهترین ابزار‌ها برای مقابله با ناترازی بانک‌هاست
  • فراخوان جدید طرح پژوهانه همراه اول برای حمایت از پایان‌نامه‌ها و طرح‌های پژوهشی
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 3959  |  صفحه ۴ | فرهنگ و هنر  |  تاریخ: 05 بهمن 1401
    گفت‌وگو با سازنده «روزهای بهتر»
    چرا این سریال چهره نداشت؟
    کارگردان سریال «زندگی بهتر» شبکه آموزش معتقد است: فقط شبکه آموزش نباید به بحث آموزش و اخلاق بپردازد بلکه همه شبکه‌ها باید بخش احترام به خانواده را پررنگ کنند.
    این کارگردان که تاکید دارد دغدغه شخصی‌اش بحث آموزش است، در عین حال می‌گوید که بزرگترین مشکل تولید به بحث بودجه برمی‌گردد و متاسفانه همیشه در کارها مشکل مالی داریم.
    عبدالرضا فیروزان، کارگردان سریال در حال پخش «زندگی بهتر» که مجموعه‌اش به سفارش سازمان نهضت سوادآموزی تولید شده است، در گفت‌وگویی با ایسنا ‌ابتدا با توضیح کلی درباره خط اصلی داستان، بیان کرد: بیش از یک دهه است که برای نهضت سوادآموزی برنامه‌سازی و سریال‌سازی می‌کنم. قبل از این مجموعه، سریال‌های نمایشی دیگری چون مدرسه‌ای برای همه، فرصتی برای همه و قلم و بیان به سفارش همین سازمان را ساختیم. «زندگی بهتر» مهارت‌های اساسی زندگی و مسائلی همچون حقوق شهروندی، کتابخوانی، دوری از اعتیاد، همسرداری، تربیت فرزندان و ... را به خانواده‌ها آموزش می‌دهد. این مجموعه نمایشی تا نیمه بهمن ماه روی آنتن شبکه آموزش است.
    همیشه مشکل مالی داریم
    این کارگردان درباره مشکلات سریال «زندگی بهتر» نیز خاطرنشان کرد: متاسفانه ما همیشه مشکل مالی داریم. برای ساخت این سریال هم با یک برآورد برنامه ترکیبی، سریال نمایشی ساختیم؛ آن هم به خاطر ارادتی که به سوادآموزی کشور دارم و می‌خواهم به آن ادای دین کنم. در حقیقت این کار را دلی ساختم. خداراشکر هم بازخوردهای خوبی از مردم گرفتیم و از این بابت خوشحالم.
    فیروزان سپس پیرو همین بحث به این پرسش پاسخ داد که چرا در این سریال از بازیگران شناخته شده و حرفه‌ای استفاده نشده و آیا این موضوع به کمبود بودجه مربوط می‌شود؟
    وی تصریح کرد: قطعاً بله؛ به غیر از خانم‌ها شیوا خسرومهر و پریسا رضایی که از بازیگران شناخته‌شده سینما و تلویزیون هستند، مابقی بازیگران همه رزومه کاری تئاتر، سینما و تلویزیون دارند اما چهره نیستند؛ بخشی از موضوع به بحث مادی برمی‌گردد و بخشی هم باید واقع‌پذیر بود؛ بنابراین هر دو با هم بود. ما باید به خودمان بقبولانیم که متاسفانه دستمزد برخی چهره‌ها به قدری بالاست که شاید با برآورد کل برنامه‌ی ما هم نمی‌خواند. بنابراین باید به سمت استفاده از بازیگران خوب تئاتر و تلویزیون برویم، افرادی که شاید به نوعی کمتر دیده شده‌اند و یا فرصت دیده شدن نداشتند تا هم آنها بتوانند بیشتر دیده شوند و هم کارهای خوبی با حداقل هزینه‌ها ساخته شود. خدا را شکر ما در این کار بازیگرانی را انتخاب کردیم که بدون هیچ‌گونه مسئله و مشکلی مقابل دوربین رفتند و به نظرم این یکی از امتیازات کار ماست.
    کارهای سفارشی و گل درشت بودن
    کارگردان «زندگی بهتر» در ادامه درباره‌ تاثیرات احتمالی اسپانسر بر تولید سریال‌ها، تاکید کرد: طرح گل درشت موضوعات، هم به مسئله مالی و هم توقع سفارش‌دهنده برمی‌گردد. به عنوان مثال در سازمان نهضت سوادآموزی، مراکز یادگیری محلی پایه اصلی کار ما بود و خواسته و ناخواسته باید گل درشت می‌پرداختیم و مستقیم به موضوع اشاره می‌کردیم اما خود من به عنوان کارگردان اعتقاد دارم در کارهای سفارشی باید به صورت غیرمستقیم پیش رفت اما درباره برخی کارها نمی‌توانیم خطکش بگذاریم و برایش قانون وضع کنیم.
    ادامه داد: به عنوان مثال در سریالی که به سفارش نیروی انتظامی و پلیس ساخته می‌شود، خواه‌ ناخواه از ابتدا تا انتهای داستان، پلیس حضور دارد. کار ما هم همین‌طور است؛ یعنی وقتی نهضت سوادآموزی سفارش‌دهنده است با معرفی مراکز، گل درشت بودنش دیده می‌شود ولی یک جاهایی هم واقعا در ذوق نمی‌زند مثل نیروی انتظامی، مبارزه با مواد مخدر و خیلی کارهای سفارشی دیگر که اتفاقاً به نظرم خوب است.