صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • اعلام عیدی ایرانسل برای نوروز ۱۴۰۳
  • رونمایی از هدیه ویژه همراه اول برای سفرهای نوروزی دور دنیا
  • آغاز جشنواره نوروزی لنز ایرانسل با جوایز ویژه
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 4023  |  صفحه ۱  |  تاریخ: 06 بهمن 1401
    آسیب‌های اجتماعی فرهنگی ناشی از تورم ‪/‬ آرین احمدی
    شواهد نشان می‌دهد مردم تصور می‌کنند افزایش نرخ دلار می‌تواند دومینو وار بر دیگر بخش‌های زندگی‌ آنها تاثیر گذار باشد. این مساله باعث شده که بسیاری از مردم هر روز اخبار ارز را پیگیری کرده و یا عده‌ای برای سرمایه‌گذاری به این بازار هجوم بیاروند. در رو‌زهای اخیر نرخ دلار رکورد خود را شکست و جو روانی سنگینی بر مردم حاکم شد، ترس از فشار اقتصادی ناشی از تورم که تیشه ای بر ریشه اقتصادی بنیان خانواده‌هاست و نگرانی از شرایط اقتصادی آینده اضطرابی است که بسیاری از مردم آن را تجربه می‌کنند.
    دلایل محیطی تاثیر مستقیم بر افزایش آسیب‌های اجتماعی و بروز تنش‌های روحی و روانی دارند.متاسفانه اعتیاد، گرانی، تورم و بیکاری از عوامل تشدید آسیب های اجتماعی هستند، عوامل یادشده بر تنش‌های روحی، افزایش استرس و اضطراب در جامعه اثر مستقیم دارند،اقشار بیکار، کم درآمد و بازنشسته تاثیر پذیری بیشتری را از گرانی و تورم در جامعه خواهند داشت. بسیاری از اضطراب‌ها در میان اقشار کم درآمد ناشی از گرانی است. وقتی نان آور خانواده توانایی تامین نیازهای یک خانواده را ندارد، هنگام بازگشت به خانه دچار اضطراب و استرس می شود و در پاسخگویی به همسر و فرزندانش باز هم این استرس به سراغش می آید.
    فشارهای روحی و روانی  باعث بروز تنش های رفتاری می‌شود، بسیاری از مردم با کوچکترین تنش اجتماعی از کوره به در آمده و با خشم  با یکدیگر برخورد می کنند. بسیاری از درگیری‌های فیزیکی و لفظی ناشی از گرانی‌ها و فشارهای اقتصادی است، نزاع‌هایی مانند بوق زدن و جای پارک ناشی از فشارهای روحی و عصبی است و هیچ کسی دلیل خود را مطرح نمی‌کند، بر سر بهانه‌های کوچک همانند سوار و پیاده شدن از ماشین و یا رعایت نکردن صف درگیر لفظی و فیزیکی آغاز می شود، متاسفانه بسیاری از کسانی که دستشان به خون دیگران آلوده شده است، آمادگی قبلی یا تمایلی به کشتن و آسیب زدن به کسی نداشتند اما در هنگام عصبانیت با هل دادن یک شهروند و برخورد سر وی به یک سطح سنگی و سنگین فرد دچار خونریزی مغزی شده و جان خود را از دست داده است و طرف مقابل به قتل محکوم و دو خانواده نان‌آوران خود را از دست داده‌اند.
    تورم و گرانی بر کاهش جمعیت هم اثر گذار است، بسیاری از زوج‌ها به ویژه کسانی که نوخانواده هستند متاسفانه به فرزند آوری تمایل ندارند و خانواده های تک فرزند هم به فرزند آوری بیشتر فکر نمی‌کنند.
    وقتی اقلام بهداشتی یا شیرخشک نوزادان با قیمت گزاف عرضه می‌شوند،  خانواده‌ها حتی اگر پدر و مادر هر دو شاغل باشند نمی توانند از پس تامین هزینه ها برآیند ، بسیاری از خانواده‌های جوان با وجود علاقه فراوان به داشتن فرزند از فرزند آوری خودداری کرده و متاسفانه با حفظ این روند جامعه با جمعیت سالمند رو به رو خواهد شد و شاید تا بیست سال آینده به دلیل کاهش جمعیت نیروی جوان، مجبور شویم نیروی کار از کشورهای دیگر وارد کنیم.
    شاید بتوان مسائل اقتصادی را با تدابیر ویژه و تخصیص یارانه‌های لازم به آحاد مردم برطرف کرد اما آسیب‌های روحی روانی که از تنش‌های اقتصادی برای جامعه ایجاد می‌شود را نمی‌توان به این سادگی‌ها برطرف نمود و به نظر می‌رسد مسئولان باید اقداماتی اساسی برای این مهم انجام دهند چرا که پیشرفت و پویایی یک جامعه ارتباط مستقیم با سلامت روح و روان افراد آن جامعه دارد.