صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • اعلام بسته تخفیفی ایرانسل به مناسبت عید فطر
  • پخش تازه‌ترین تاک‌شوی تولیدی ویستامدیا در شبکه نمایش خانگی
  • اعلام جوایز سومین جشنواره رساله برتر مهندسی برق با حمایت ایرانسل
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 4040  |  صفحه ۳ | جامعه  |  تاریخ: 06 بهمن 1401
    حمایت از تصمیم وزیر آموزش و پرورش در مورد عدم تعطیلی مدارس
    روند تعطیلی مدارس غیرقابل جبران است
    بسیج فرهنگیان و کنگره ملی معلمان انقلاب اسلامی در بیانیه‌ای از تصمیم وزیر آموزش و پرورش در مورد عدم تعطیلی مدارس حمایت کرد. در متن این بیانیه آمده است: مسئله‌ی فرهنگ و تعلیم و تربیت، مسئله‌ی اوّل در نظام ما است. برای بلندمدّت، هیچ‌چیز در کشور اهمّیّت تعلیم و تربیت را ندارد.
    نقش معلّم و نقش مربّی در جامعه‌ی ما، نقش طراز اوّل است. درحقیقت سنگر مبارزه‌ی با کفر و استکبار جهانی و با ظلم و قلدری شیاطین سیاسی عالم، همین سنگر مدرسه است؛ سنگر تعلیم و تربیت است؛ سنگر فرهنگ است. این دانش‌آموزان نونهالی که در اختیار دستگاه فرهنگی قرار دارند، اینها عزیزترین و سرشارترین سرمایه و ذخیره‌ی این ملّتند برای آینده. قدر تعلیم را، تربیت را، معلّمی را، سنگر فرهنگی را بدانید.
    بدیهی است توجه به مسائل آموزشی و تربیتی کودکان و نوجوانان و اولویت بخشی به آن، منجر به شکوفایی و ترقی یک ملت و کشور و بی‌توجهی به آن زمینه ساز تباهی و انحطاط خواهد بود. در نظام اسلامی ما با تأسی از پیشوایان دین، بحث تعلیم و تربیت همواره مورد توجه و تأکید بوده به نحوی که حتی در بحران‌ها و وضعیت‌های دشوار نیز این امر دچار وقفه و تعطیلی نشده است. استمرار کار آموزشی و پرورشی مدارس در زمان جنگ تحمیلی، برپایی کلاس‎‌های درس بر خرابه‌های ناشی از حوادث و بلایای طبیعی و نمونه اخیر آن در زمان شیوع ویروس کرونا، همگی جلوه‌هایی ناب از مجاهدت معلمان و همراهی اولیا و آحاد مردم برای اعتلای آموزش و تربیت فرزندان این سرزمین هستند.
    در ادامه این بیانیه آمده است: همگی به این موضوع واقفیم که ابزارهای الکترونیکی و فضای مجازی، بستری برای تبادل اطلاعات از جمله ارائه آموزش‌های درسی است؛ اما  نیک می‌دانیم بخش اعظمی از مسائل حوزه تعلیم و تربیت ‌و اصولاً اقتضای فرایند تعاملی یادگیری به ویژه نتیجه بخشی جریان‌های تربیتی، نیازمند حضور دانش آموزان در فضای مدرسه است. آسیب‌های آموزش مجازی در شرایط فعلی در ابعاد آموزشی و تربیتی تا حد ملموسی نمایان گشته است و همگی اذعان دارند که هیچ چیز جای آموزش حضوری را نمی‌گیرد.تعطیلی‌های بی‌سابقه مدارس به دلیل آلودگی هوا به بحث تعلیم و تربیت دانش آموزان آسیب وارد می‌کند و آسیب در حوزه خطیر تعلیم و تربیت، آسیبی است که جبران آن سخت می‌نماید و تبعات و لطمات آن خود را در آینده نشان خواهد داد. ما نیز معتقدیم اولویت اصلی، سلامت دانش آموزان است. در موضوع سلامت جسمی و روحی دانش آموزان ذره‌ای مماشات را نمی‌پذیریم. اما به راستی تعطیلی مدارس چه میزان باعث کاهش آلودگی هوا شده است؟ واقعاً خانه نشین کردن دانش آموزان و معلمان اولین و بهترین چاره کار است؟ مسلماً اخلال در فرایندهای یادگیری، تربیتی، اخلاقی، ورزشی و هنری فرزندان این سرزمین موضوعی پیش پا افتاده و دم دستی نیست که به عنوان اولین و سهل الوصول‌ترین راهکار روی میز تصمیم‌گیران، سریعاً و عادتاً ابلاغ و اجرا شود.
    این بیانیه می‌افزیاد: از مسئولین امر از جمله وزیرکشور، رئیس و نمایندگان مجلس شورای اسلامی به ویژه کمیسیون آموزش و تحقیقات و اعضای کمیته‌های تصمیم‌گیرنده از جمله کمیته اضطرار آلودگی هوا درخواست داریم به موضوع آموزش و پرورش نگاهی کاملاً تخصصی، مستقل و اولویت‌دار داشته باشند و از طریق اصلاح قوانین موجود و رویه‌های غلطِ حال حاضر، از دخالت‌های غیرکارشناسانه در حیطه بشدت تخصصی آموزش و پرورش جلوگیری کرده و با مرتفع کردن مشکلات از طرقی غیر از تعطیلی مدارس، از اخلال در فرایند پیچیده و حساس تعلیم و تربیت جلوگیری به‌عمل آورند.