صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • نخستین برات الکترونیک تضمین شده توسط شبکه بانکی صادر شد
  • حمایت ایرانسل از رویداد استارتاپی «هوش مصنوعی از داده تا ثروت»
  • کیوسک‌های دیجیتال نخستین اپراتور سلامت کشور رونمایی و نصب شد
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 4072  |  صفحه ۷ | ایران و جهان  |  تاریخ: 06 بهمن 1401
    خنجر جدید بن زاید به مصر
    دولت امارات تلاش می کند که خود را به عنوان میانجیگر بین مصر و اتیوپی درباره اختلاف آنها در پرونده «سد النهضه» معرفی کند اما به عقیده دیپلمات‌های مصری، حمایت امارات از اتیوپی و فشار نیاوردن لازم به این کشور نشان می دهد که ابوظبی فقط بدنبال تامین منافع خود و تضعیف قاهره به عنوان رقیبش در آفریقا است.
    به گزارش ایرنا، یک دیپلمات سابق مصری در گفت وگو با پایگاه خبری «العربی الجدید» تصریح کرد: دولت مصر به خوبی می‌داند که نمی‌تواند روی امارات متحده عربی به عنوان یک متحد برای تقویت موضع قاهره در موضوع «سد النهضه» حساب باز کند؛ سدی که اتیوپی بدون توجه به پیامدهای منفی آن برای مصر، به ساخت آن اصرار دارد.
    این دیپلمات که العربی الجدید نام وی را فاش نکرد، افزود: امارات یکی از حامیان اصلی دولت اتیوپی است که با ارسال سلاح و هواپیمای بدون سرنشین به «ابی احمد» نخست وزیر این کشور در جنگ علیه جنگجویان «تیگرای» کمک زیادی کرد و این سلاح ها معادله را به نفع ابی احمد تغییر داد.
    وی ادامه داد: علاوه بر تمایل امارات به تامین منافع اقتصادی خود در اتیوپی با حمایت از دولت ابی احمد، ابوظبی همچنین می خواهد مصر را به عنوان یک رقیب منطقه ای بالقوه تضعیف کند.
    اخیرا نخست وزیر اتیوپی با محمد بن زاید رئیس امارات در ابوظبی دیدار کرد. این دیدار منجر به امضای موافقت نامه دوجانبه ای بین شرکت «مصدر» ابوظبی و دولت اتیوپی برای تامین انرژی شد. فاز اول این قرارداد درباره «توسعه یک پروژه فتوولتائیک خورشیدی با ظرفیت ۵۰۰ مگاوات» است و در فازهای بعدی، این میزان به دو هزار مگاوات قابل افزایش است.
    به نوشته العربی الجدید، منابع دیپلماتیک گفتند که درپی این دیدار، طرح میانجیگیری جدید امارات بین اتیوپی و مصر در دستور کار قرار گرفت و روز بعد از این دیدار، عبدالفتاح السیسی رئیس جمهوری مصر برای شرکت در نشست مشورتی سران شورای همکاری به ابوظبی رفت.
    یک منبع مصری آشنا به مسائل فنی حوزه آب با کم اهمیت دانستن نقش آفرینی امارات در پرونده سد النهضه که اتیوپی در حال انجام چهارمین مرحله آبگیری آن است، گفت که پاسخ به میانجیگری جدید امارات از طریق هرگونه امتیازدهی قاهره به اتیوپی برای بازگشت به میز مذاکره در پرونده سد النهضه، زیان جدیدی برای مصر خواهد بود.
    به نوشته العربی الجدید، منابع دیپلماتیک یاد شده فاش کردند که مصر از خنجر جدیدی که قاهره از جانب امارات در پرونده سند النهضه و بحران با اتیوپی دریافت کرده، خشمگین است.