صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • حمایت ایرانسل از رویداد استارتاپی «هوش مصنوعی از داده تا ثروت»
  • کیوسک‌های دیجیتال نخستین اپراتور سلامت کشور رونمایی و نصب شد
  • پرونده مرکز مبادله در دیوان عدالت اداری آیا مرکز مبادله ارز و طلای ایران، فاقد وجاهت قانونی است؟
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 4078  |  صفحه آخر  |  تاریخ: 06 بهمن 1401
    «ماکیاوللی برای همه» به کتابفروشی‌ها آمد
    کتاب «ماکیاوللی برای همه؛ فیلسوف روزهای دشوار» نوشته پاتریک بوشرون با ترجمه لی‌لا سازگار توسط نشر نو منتشر و راهی بازار نشر شد. به گزارش مهر، کتاب «ماکیاوللی برای همه؛ فیلسوف روزهای دشوار» نوشته پاتریک بوشرون به‌تازگی با ترجمه لی‌لا سازگار توسط نشر نو منتشر و راهی بازار نشر شده است. نسخه اصلی این‌کتاب سال ۲۰۱۷ در نورماندی فرانسه منتشر شده است.
    پاتریک بوشرون نویسنده این‌کتاب تاریخ‌نگار و استاد دانشگاه در فرانسه است. او متولد سال ۱۹۶۵ است و در کتاب پیش‌رو به تحلیل آثار و اندیشه‌های ماکیاوللی فیلسوف سیاسی ایتالیایی پرداخته که جمله «هدف وسیله را توجیه می‌کند»ش بسیار معروف است. بوشرون سال ۲۰۱۶ یک‌رشته سخنرانی درباره ماکیاوللی در بخش فرهنگی رادیوفرانسه ارائه کرد که این‌کتاب متن همان‌برنامه‌هاست. رادیوفرانسه در آن‌سال، برنامه‌ای باعنوان «تابستانی با...» داشت که در آن به بررسی آثار نویسندگان، ادیبان و فلاسفه می‌پرداخت. برنامه مربوط به پاتریک بوشرون هم «تابستانی با ماکیاوللی» بود.
    ماکیاوللی را به‌عنوان مشهورترین فیلسوف سیاسی می‌شناسند و گفته می‌شود نکته مهم درباره کتاب بوشرون این است که از دیدگاهی نو به تحلیل آثار و اندیشه‌های این‌فیلسوف پرداخته است. او فقط به بازخوانی «شهریار» مشهورترین کتاب ماکیاوللی، بسنده نکرده و کتاب‌ها و دیگر نوشته‌های او و حتی نمایشنامه‌های طنزش را هم از نظر گذرانده تا به عمق اندیشه ماکیاوللی و چرایی اهمیت و ضرورتش پی ببرد.
    در این کتاب اندیشه‌ها و زندگی پر فراز و نشیب نیکولو ماکیاوللی مطرح می‌شود. بوشرون می‌گوید در این‌روزها که شهریارهای موقت و دائمی توامان در جهان حکم می‌رانند همچنان می‌توان خواندن آثار ماکیاوللی را مفید یا ضروری دانست؟ اما چه چیزی در آثار او هست که از آنها متن‌هایی زنده و معاصر می‌سازد؟ این‌نویسنده در کتاب پیش‌رو در پی پاسخ همین‌سوال است.