سرمقاله

گزارش یک مناظره ‪/‬ محمد علی وکیلی

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • اعلام بسته تخفیفی ایرانسل به مناسبت عید فطر
  • پخش تازه‌ترین تاک‌شوی تولیدی ویستامدیا در شبکه نمایش خانگی
  • اعلام جوایز سومین جشنواره رساله برتر مهندسی برق با حمایت ایرانسل
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 4115  |  صفحه ۷ | ایران زمین  |  تاریخ: 07 بهمن 1401
    مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی:
    ساماندهی مجموعه مقبره الشعرای تبریز در حال اجراست
    تبریز - فلاح: مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی گفت: عملیات اجرایی مرحله دوم ساماندهی مجموعه مقبره الشعرای تبریز با اختصاص ۴۰ میلیارد تومان در سال جاری در حال اجراست.
    سیدمحمدحسین بلاغی، افزود: در سفر اول ریاست جمهوری به این استان نیز تصمیمات خوبی در این راستا اتخاذ شد و ۱۲۰ میلیارد تومان از اعتبارات ملی و استانی به این مجموعه اختصاص یافت و این اعتبارات از طریق منابع ملی و بخشی از طریق منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تامین شده است. وی با بیان اینکه قراردادهای سازه‌ای این پروژه در حال اجراست، اظهار داشت: بعد از اتمام عملیات سازه ای این مجموعه، آماده سازی کف و صفه آن انجام می شود و در اوایل سال آینده بخش اعظمی از ورودی، نمای بیرونی صفه مقبره الشعرا تکمیل و برای بازدید گردشگران آماده خواهد شد.
    مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی گفت: مجموعه مقبره الشعرای تبریز به عنوان یکی از میراث ‌های گرانبهای فرهنگی و معنوی آذربایجان شرقی در دنیا مطرح است و در سال های گذشته تمامی تلاش‌ها برای ساماندهی این مجموعه انجام شده است ولی در دوران های مختلف در مدیریت این مجموعه رخوت و ضعف روی داده و تعارض هایی بین دستگاه ها اجرایی به وجود آمده بود.
    بلاغی، با تاکید بر اینکه کار اجرایی این مجموعه به عهده شهرداری تبریز است، ادامه داد: رویکرد جدیدی که در شهرداری و شورای اسلامی تبریز برای اعلام زمان اتمام پروژه ها آغاز شده است، بر اساس آن مرحله دوم آماده سازی صفه جنوبی، پارک و بخش بیرونی مقبره‌الشعرا در ۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ افتتاح می شود.
    وی یادآوری کرد: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان نیز نسبت به مقاوم سازی و بهبود وضعیت ظاهری المان مقبره الشعر اقدام کرده و آب بندی در قسمت های مختلف به صورت کاملا مهندسی و نوین در حال انجام بوده و شمسه شیشه ای بالای مقبره نیز تغییر کرده و فضای بسیار آرام و گردشگرپذیری در این مجموعه شکل خواهد گرفت.
    مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی گفت: آماده سازی بیش از ۱۴ هزار مترمربع فضاهای فرهنگی داخل سازه‌ فعلی اعم از سالن های همایشی، موزه، اتاق های تخصصی برای انجمن ادبی و سایر بخش ها در برنامه اجرایی است.
    بلاغی، ادامه داد: هیات امنای مقبره الشعرای تبریز با حضور امام جمعه، استاندار، جمعی از مدیران استانی و تعدادی از اساتید پیشکسوت فرهنگ و هنر استان در حال شکل گیری است و امید است با تصویب این هیات و تکمیل فیزیکی ابنیه مقبره الشعرا، برنامه ها و فعالیت های گسترده فرهنگی در این مجموعه آغاز شود.
    وی با اظهار امیدواری به اینکه ۱۴۰۲ سال شکوفایی فرهنگ، هنر و ادب آذربایجان و تبریز در مجموعه مقبره الشعرا باشد، اظهار داشت: تلاش می شود فاز سوم ساماندهی این مجموعه نیز پایان سال ۱۴۰۲ و در نهایت ابتدای سال ۱۴۰۳ به بهره برداری برسد.
    پروژه صفه شمالی مقبره الشعرا با هشت هزار و ۵۰۰ متر مربع مساحت و ۲۵۰ میلیارد ریال هزینه در هشتم شهریور ماه سال جاری به بهره برداری رسیده بود که در ادامه ساماندهی مجموعه مقبره الشعرا اقدام به ساماندهی صفه جنوبی می شود.
    مقبره الشعرا نماد فرهنگ و هنر آذربایجان است. مجموعه‌ای که هویت تاریخی شهر را به یدک می کشد و همواره فرش قرمزش، زیر پای گردشگران ایرانی و خارجی گسترده است، مکانی که ۴۰۰ شاعر و ادیب ایرانی از جمله استاد محمدحسین بهجت تبریزی متخلص به شهریار، اسدی طوسی، قطران تبریزی، خاقانی شروانی و همام تبریزی در این مکان آرام گرفته‌اند.