سرمقاله

گزارش یک مناظره ‪/‬ محمد علی وکیلی

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • کیوسک‌های دیجیتال نخستین اپراتور سلامت کشور رونمایی و نصب شد
  • پرونده مرکز مبادله در دیوان عدالت اداری آیا مرکز مبادله ارز و طلای ایران، فاقد وجاهت قانونی است؟
  • آغاز ثبت‌نام دهمین دوره کارآموزی همراه اول
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 4130  |  صفحه ۸ | بازار و سرمایه  |  تاریخ: 07 بهمن 1401
    افزایش شانس خرید سکه ربع بهار آزادی از تالار شیشه ای راز قیمت ربع سکه در بورس
    ربع سکه در بورس به روش تسهیم بین متقاضیان توزیع می‌شود. یعنی سامانه، سقف قابل فروش گواهی سکه را ابتدا بین کسانی که بالاترین پیشنهاد را ثبت کرده‌اند تقسیم می‌کند و به‌هر نفر حداکثر یک قطعه می‌فروشد. این روند تا نفر آخر ادامه پیدا می‌کند و در صورتی که هنوز اوراقی مانده باشد، سراغ پیشنهاد‌هایی با عدد پایین‌تر می‌رود. به گزارش فرارو، خرید ربع سکه از بورس در قالب ارواق گواهی سپرده کالایی انجام می‌شود. برای خرید سکه در قدم اول به کد بورسی نیاز است که با استفاده از آن می‌توان به‌طور مستقیم از خود سایت بورس یا سایت کارگزاری‌ها ثبت سفارش انجام داد. ثبت سفارش خرید سکه از بورس در ساعت ۹ صبح آغاز شده و ساعت ۱۳ به پایان می‌رسد. متقاضیان در این دوره شش‌ساعته، فرصت دارند سفارش خود را برای خرید سکه از بورس ثبت کنند. عرضه ربع سکه طلای بهار آزادی در بورس کالا در این مرحله به صورت گواهی سپرده ناپیوسته خواهد بود و فرآیند کشف قیمت، به‌صورت ثبت سفارش دفتری با قیمت‌های مختلف است. این مهمترین تغییری است که برای خرید سکه از بورس با آن روبرو هستیم. در مرحله اول طی سه روز حدود ۵۰ هزار سکه ربع بهار آزادی با قیمت‌های کشف شده در فرآیند ثبت سفارش به روش حراج تک قیمتی معامله شد.
    قیمت ربع سکه در بورس چگونه تعیین می‌شود؟
    عرضه ربع سکه در بورس کالا در مرحله اول به شکل حراج تک‌قیمتی بود و متقاضیان با قیمت ثابت از بورس سکه خریدند. ثبت سفارش خرید در مرحله جدید فروش ربع سکه در بورس، تغییر کرده و بر اساس دامنه قیمت انجام می‌شود. به این ترتیب پیشنهاد خریداران نباید الزاما یک قیمت ثابت باشد. این مهمترین تغییر در سازوکار عرضه ربع سکه است و نحوه خرید ربع سکه از بورس را ساده‌تر می‌کند.
    خرید ربع سکه در عرضه قبلی برای هر کسی که سفارش خود را با ارزش بالای هفت میلیون و ۵۰ هزار تومان ثبت کرده بود با همین قیمت انجام می‌شد. فروش ربع سکه در دور تازه عرضه بورس، به روش تسهیم بین متقاضیان توزیع می‌شود. یعنی سامانه سقف قابل فروش گواهی سکه را ابتدا بین کسانی که بالاترین پیشنهاد را ثبت کرده‌اند تقسیم می‌کند و به‌هر نفر حداکثر یک قطعه سکه ربع بهار آزادی می‌فروشد. این روند تا نفر آخر ادامه پیدا می‌کند و در صورتی که هنوز اوراقی باقی مانده باشد، سراغ پیشنهاد‌هایی با عدد پایین‌تر می‌رود و به آن‌ها هم نفری یک سکه می‌فروشد. این روند تا تخصیص حداقل یک سکه به هر درخواست ادامه پیدا می‌کند. دور دوم تخصیص سکه در صورتی شروع می‌شود، که همچنان برگه‌ای باقی مانده باشد. خرید سکه از بورس کالا، براساس اوراق گواهی سپرده انجام می‌شود. هر ۱۰۰ برگ گواهی معادل یک سکه ربع بهار آزادی است. اگر قصد خرید یک قطعه سکه ربع بهار آزادی را دارید، باید تعداد ۱۰۰ برگه سفارش دهید و اگر سقف پنج سکه را نیاز داشته باشید، موقع ثبت سفارش عدد ۵۰۰ را وارد کنید.