صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • اعلام بسته تخفیفی ایرانسل به مناسبت عید فطر
  • پخش تازه‌ترین تاک‌شوی تولیدی ویستامدیا در شبکه نمایش خانگی
  • اعلام جوایز سومین جشنواره رساله برتر مهندسی برق با حمایت ایرانسل
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 4246  |  صفحه ۱  |  تاریخ: 10 بهمن 1401
    افزایش درگیری خشونت آمیز در اسرائیل ‪/‬ سیف الرضا شهابی
    در چند روز اخیر اسرائیل شاهد یک سری درگیری‌های مسلحانه و خونین بود که تعدادی از دو طرف مناقشه یعنی از فلسطینی‌ها به شهادت رسیدند و تعدادی هم از اسرائیلی‌ها کشته شدند. آغاز درگیری‌های مزبور از روز پنجشنبه ششم بهمن ۱۴۰۱ در روز ورود ویلیام برنز رییس سازمان سیا به اسرائیل بود در این روز نیروهای نظامی اسرائیل با تیراندازی ۱۱ نفر از شهروندان فلسطینی را در شهر جنین در کرانه باختری شهید کردند و جمعی را زخمی نمودند. متعاقب آن در روز بعد و در روز جهانی یادبود هولوکاست ، یک جوان ۲۱ ساله فلسطینی به نام خیری علقم از ساکنان اردوگاه شعفاط و بدون وابستگی به هیچ گروه فلسطینی در کنیسه‌ای در شهرک بنی یعقوب در قدس اشغالی ۹ اسرائیلی را به قتل رساند و تعدادی را مجروح کرد . در پی آن ، نوجوان ۱۳ ساله فلسطینی که پدر بزرگش در سال ۱۳۷۷ توسط اسرائیلی ها به شهادت رسید به دو نفر پدر و پسر اسرائیلی حمله و آن دو را زخمی کرد و بعد خودش هم به شهادت رسید .
    کابینه راست و افراطی و مذهبی اسرائیل که در روزهای اخیر با تظاهرات پرجمعیت و بی‌سابقه مخالفان داخلی مواجه است که به تعبیر اسحاق هرتزوگ رییس جمهور اسرائیل ، این رژیم را در آستانه جنگ داخلی قرار داده که می‌تواند بر سرنوشت این رژیم تاثر منفی بر جای بگذارد از عکس العمل غیر منتظره فلسطینی‌ها به لرزه در آمد و برای بررسی اوضاع متشنج داخل اسرائیل تشکیل جلسه اضطراری و امنیتی داد تا جلوی ادامه عملیات استشهادی فلسطینی ها که به قول نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در نوع خود در چند سال اخیر بی سابقه بوده را بگیرد اوضاع پیش آمده به قدری برای دولت رژیم صهیونیستی حائز اهمیت است که از یک سو ، یو اوگا لانت وزیر جنگ اسرائیل سفر خودش به آمریکا را لغو کرد و از دیگر سو ، نیروهای اسرائیلی با حمله به شهرک الطور ۱۵ جوان فلسطینی که در منزل خیری علقم با خانواده‌اش جشن افتخار گرفته بودند را دستگیر کردند. دولت رژیم صهیونیستی تا آنجا پیش رفت که ایتمار بن گوریر وزیر تندرو امنیت داخلی پیشنهاد کرد حمل اسلحه برای شهرک نشینان آزاد شود.
    حوادث اخیر ناشی از تفکرات فوق العاده راست افراطی و مذهبی اسرائیل است که به هیچ وجه نمی‌خواهد حداقل حقوق فلسطینی‌ها را به رسمیت بشناسد و برای تحقیر مسلمانان و فلسطینی‌ها ایتمار بن گویر چندی قبل به ساحت مسجد الاقصی تعرض کرد و آتش خشم فلسطینی‌ها را بر افروخت و اکنون با تیراندازی به ساکنان اردوگاه جنین ادامه پیدا کرد.
    از آنجایی که تفکر حاکم بر کابینه جدید اسرائیل افراطی گری در مقابل فلسطینی ها است بعید نیست نیروهای اسرائیلی دست به کارهای خشونت آمیز بیشتر بزنند و موجب عکس العمل فلسطینی‌ها بشوند مگر این که مقامات اسرائیلی دو راهکار زیر را بر گزینند
    ۱- انتخابات مجدد بر گزار کنند و با روی کار آمدن دولتی میانه رو از تندروی صهیونیست‌های افراطی در کابینه فعلی جلوگیری شود .
    ۲- نتانیاهو کابینه را ترمیم کند وزیران تندرو را از کابینه اخراج کند که این راه حل برای نتانیاهو سخت و ناممکن است .
    قرار است امروز دوشنبه دهم بهمن ۱۴۰۱ مصادف با ۳۰ ژانویه ۲۰۲۳ بلینکن وزیر خارجه آمریکا وارد اسرائیل بشود و با نتانیاهو و الی کوهن وزیر خارجه اسرائیل دیدار و گفتگو داشته باشد در کنار محور اصلی مذاکرات که مقابله با جمهوری اسلامی است احتمالا بلینکن از نتانیاهو خواهد خواست برای مقابله با تهران از روش خشونت آمیز نسبت به فلسطینی ها که سبب ایجاد حساسیت در منطقه می‌شود خودداری کند .