صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • اعلام تعرفه‌های تخفیفی ایرانسل ویژه حج
  • آغاز نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ با حضور ایرانسل
  • گام بلند برای جهش تولید با برات الکترونیک/ سککوک ابزار موثر زنجیره تامین مالی
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 4291  |  صفحه ۸ | بازار و سرمایه  |  تاریخ: 10 بهمن 1401
    توسط انجمن مدیریت ایران و همکاری دانشگاه خاتم برگزار شد
    هفتمین کنفرانس ملی فرهنگ سازمانی با حمایت بانک پاسارگاد
    هفتمین کنفرانس ملی فرهنگ سازمانی با رویکرد رهبری و تعالی» و «هفتمین دوره جایزه مسئولیت اجتماعی مدیریت»، با حمایت بانک پاسارگاد و با حضور دکتر مجید قاسمی رئیس انجمن مدیریت ایران و رئیس دانشگاه خاتم، اعضای هیأت‌مدیره انجمن مدیریت ایران و همچنین جمعی از اساتید و اندیشمندان این حوزه، در تاریخ‌های 4 و 5بهمن1401 در محل دانشگاه خاتم برگزار شد.
     به‌گزارش روابط‌عمومی بانک پاسارگاد، این کنفرانس با هدف بهبود و ارتقای توانمندی رهبری سازمانی، ارائه راهکارهای کاربردی تعالی فرهنگ سازمانی و ارائه تجارب برتر از طریق نشست‌های علمی و تخصصی با حمایت بانک پاسارگاد، برخی از شرکت‌های گروه پاسارگاد، نهادهای علمی و دانشگاهی و با حضور استادان، پژوهشگران و دانشجویان علاقه‌مند هم‌زمان به‌‎صورت حضوری و مجازی برگزار شد.
    این همایش در سه محور فردی، سازمانی و اجتماعی و بررسی موضوعاتی همچون: حکمرانی شرکتی مبتنی بر مسائل اجتماعی و زیست‌محیطی در مسئولیت اجتماعی سازمان‌ها، روندهای جدید در مسئولیت اجتماعی شرکتی، مسئولیت اجتماعی بنگاه‌ها با تأکید بر نوآوری و... صورت گرفت و اساتید و صاحب‌نظران حوزه فرهنگ سازمانی و مسئولیت اجتماعی ضمن ارائه سخنرانی، بیان اطلاعات و تجارب، در قالب نشست‌های تخصصی و کارگاه‌های آموزشی به تبادل اطلاعات پرداختند.
    از جمله موضوعات مطرح‌شده در این همایش می‌توان به نظریه‌ها، الگوها و آینده مصادیق مسئولیت اجتماعی سازمانی، ارائه الگوی مهندسی مجدد سازمانی از طریق حاکمیت فناوری‌های نوین، گذار از مسئولیت اجتماعی به توسعه پایدار، عوامل مهم در رشد صنایع با فناوری‌های پیشرفته، ابعاد فرهنگ سازمانی در دستگاه‌های اجرایی و... اشاره کرد.
    دکتر مجید قاسمی در سخنرانی افتتاحیه کنفرانس با بیان اینکه موضوع مسئولیت‌های اجتماعی روزبه‌روز در حال توسعه است و همواره ضرورت آن افزایش می‌یابد گفت: «سازمان ملل از دهه 1980 وارد موضوع محیط‌زیست، سلامت و ایمنی (EHS) شد و برای آن چارچوب تعریف کرد. با مطرح‌شدن این موضوع در جوامع بین‌المللی، اهمیت آن در مدیریت کلان کشورها افزایش یافت. این موضوع در حوزه زیست‌محیطی و سرمایه انسانی تعریف شد و در دهه 1990 با تمرکز بر کاهش اثرهای زیست‌محیطی فراتر از الزام‌های قانونی، بحث پایداری موردتوجه قرار گرفت. اینکه الزام‌های قانونی داوطلبانه چگونه می‌توانند در آثار منفی موضوعات محیط‌زیست مؤثر باشند.»
    دکتر مجید قاسمی، رئیس انجمن مدیریت ایران و رئیس این کنفرانس، افزود: «در دهه‌های 2000 و 2010، با مطرح‌شدن موضوع مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها، استفاده از فعالیت‌های بشردوستانه و داوطلبانه سرمایه انسانی سازمان‌ها برای هماهنگی مسائل اجتماعی به آن افزوده شد و از دهه 2020 به بعد، حکمرانی مسائل اجتماعی و زیست‌محیطی به‌عنوان یک مفهوم کل‌نگر مرتبط با وضعیت‌های رقابتی و مدیریت ریسک، موردتوجه قرار گرفت.»
    او طی سخنرانی افتتاحیه این رویداد ضمن اشاره به عوامل زیست‌محیطی، اجتماعی و حکمرانی (ESG) بیان کرد: «معیارهای زیست‌محیطی به تأثیرهای زیست‌محیطی عملیات سازمان و حفاظت از محیط‌زیست می‏پردازد؛ از جمله تغییرات آب‌وهوا، آلودگی و ضایعات، منابع طبیعی و فرصت‌های محیطی. به‌عنوان مثال اگر به زرند تشریف ببرید و نگاهی به صنعت آنجا بیندازید، می‌بینید این منطقه دارد به یک ناحیه صنعتی قوی تبدیل می‌شود که امکاناتی برای سرمایه‌گذاری‌های شرکت هلدینگ میدکو دارد؛ دو واحد کنسانتره 2میلیون تُنی، یک واحد گندله 5/2‌میلیون تُنی، یک واحد کک‌سازی 800هزار تُنی و یک واحد 7/1میلیون تُنی فولاد در آنجا دایر است و به تولید می‌پردازد.»
    رئیس دانشگاه خاتم در ادامه، با بیان اینکه سایت میدکو در این منطقه با برخورداری از یک واحد فیلترینگ هوا تحت‌عنوان CDQ مانع از ورود ذرات آلوده‌کننده به شهر زرند می‌شود، گفت: «حدود 14 مگاوات از بخاراتی که وجود دارد، برق تولید می‌کند تا به شبکه آنجا فشار کمتری وارد شود. یک نیروگاه 500 مگاواتی نیز در کرمان و نزدیک فولاد بوتیا قرار دارد که شرکت میدکو در آن سرمایه‌گذاری کرده و با تکنولوژی‌های بسیار به‌روز و دقت به محیط‌زیست در حال تولید است. چند واحد فولادسازی نیز مجموعا 2/4میلیون تُن تولید دارد. تاکنون 36 پروژه در میدکو اجرا شده که عمده آن‌ها در زرند، بردسیر، سیرجان، شهر بابک و خود کرمان است. در کنار این‌ها یک واحد 400هزار تُنی کُک‌سازی متعلق به یک دستگاه دولتی در نزدیکی سایت میدکو قرار دارد که شهر را به‌شدت آلوده می‌کند.»
    وی افزود: «شرکت میدکو شرط محیط‌زیست را در تمام سرمایه‌گذاری‌هایی که اجرا شده رعایت کرده است. برای مثال در شهر بابک دو کارخانه مربوط به مس کاتد وجود دارد که برای اولین بار تجاری شده و امتیاز آن را در اوج تحریم‌ها گرفتیم. این مورد سرمایه‌گذاری سنگینی داشت و اکنون مس کاتد با قیمت تمام‌شده معادل 60 درصدِ تکنولوژی‌های قبل از خودش تولید می‌شود.»
    مدیرعامل بانک پاسارگاد درباره موضوع حکم‌رانی از نظر مدیریت اظهار داشت: «این بحث باید دو موضوع را خیلی عمده حل کند؛ یکی بحث تضاد منافع (Stockholders) و ذی‌‌نفعان است و دیگری بحث مدیریت ریسک. در ادبیات ESG به بحث رفتار سازمانی و حکمرانی سازمانی که در سازمان ملل تعریف شده اشاره دارد.»