سرمقاله

آشفتگی در سیاست‌گذاری ‪/‬ ژوبین صفاری

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • اعلام تعرفه‌های تخفیفی ایرانسل ویژه حج
  • آغاز نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ با حضور ایرانسل
  • گام بلند برای جهش تولید با برات الکترونیک/ سککوک ابزار موثر زنجیره تامین مالی
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 4346  |  صفحه ۶ | حوادث  |  تاریخ: 11 بهمن 1401
    آخرین وضعیت زلزله‌زدگان خوی بررسی شد
    شب های سخت برای مردم خوی
    دبیر کل جمعیت هلال احمر گفت: با توجه به تداوم پس لرزه‌ها در خوی و ناامن بودن این منطقه، هلال احمر در حال افزایش اردوگاه‌های اسکان اضطراری برای اسکان مردم است.
    به گزارش ایسنا، یعقوب سلیمانی درباره آخرین وضعیت امدادرسانی به مردم زلزله زده گفت: تا ساعت ۹ صبح امروز ۳۱ اردوگاه اسکان اضطراری، موقت شهری توسط هلال احمر در خوی ایجاد شده است.
    وی در ادامه بیان کرد: تجهیزات لازم از نظر گرمایش، پتو و توزیع بسته‌های غذایی هم در حال اجرا و عملیات است. قریب به ۶۹۲۰ دستگاه چادر، ۳۱ هزار و ۵۰۰ تخته پتو، ۲۳۶۰ تخته موکت و بسته غذایی ۷۲ ساعته هم بین افرادی که اسکان موقت گرفته اند، توزیع شده است.
    دبیر کل جمعیت هلال احمر در ادامه افزود: ۴۰۰۰ دستگاه هیتر برقی خریداری شده و از شب گذشته در حال توزیع بین زلزله زدگان است. مشکل ما پس لرزه‌هایی است که در این منطقه در حال وقوع است و عصر روز گذشته زلزله ۴.۹ دهم ریشتری برخی از روستاها را تحت تاثیر قرار داد.
    دبیر کل جمعیت هلال احمر در ادامه بیان کرد: تیم‌های واکنش سریع ما از پنج استان در این منطقه مستقر هستند. پشتیبانی از سوی استان‌های دیگر در حال انجام است.
    وی افزود: چادر مورد نیاز برای اسکان از سایر استان‌ها در حال ارسال به خوی است. به دلیل وقوع پس لرزه‌های متعدد مردم نمی‌توانند در خانه‌های خود اسکان داشته باشند و وقتی به هر خانواده یک چادر بدهیم برای ما تبعات بعدی دارد از جمله اینکه وقتی چادر را در نزدیک منزل نصب کنند، در صورت وقوع پس لرزه‌های بعدی جان انسان‌ها به خطر می افتد.
    براساس گزارش پایگاه اطلاع رسانی جمعیت هلال احمر، سلیمانی در ادامه بیان کرد: به همین دلیل چادرهای گروهی را در این منطقه برپا خواهیم کرد. تا امشب تعداد اردوگاه‌های اسکان اضطراری به ۴۰ مورد خواهد رسید. در حال حاضر مهمترین نیاز زلزله زدگان اقلام زیستی است.
    چگونه می‌توان به زلزله‌زدگان خوی کمک کرد؟
    رئیس سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر روش‌های اهدای کمک‌های نقدی و غیرنقدی مردم به زلزله‌زدگان خوی را تشریح کرد.
    وحید سلیمی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره روش‌های کمک به زلزله‌زدگان خوی گفت:‌ فراخوان هلال احمر برای دریافت کمک‌های مردمی‌ به زلزله‌زدگان خوی صادر شده و در همین راستا از مردم تقاضا می‌شود هلال احمر را در تامین هیتربرقی و پتو برای کمک به زلزله‌زدگان «خوی» یاری کرده و در صورت تمایل به اهدای کمک‌های نقدی، مبالغ کمک را به شماره کارت ۶۳۶۷۹۵۷۰۷۸۷۵۸۳۳۶ نزد بانک مرکزی و به نام جمعیت هلال احمر واریز کنند.
    وی با بیان اینکه جمعیت هلال احمراقدام به اجرای طرح کمک‌های مردمی «مهر تابان» کرده است، گفت: در همین راستا نیز از مردم دلسوز و مهربان ایران می‌خواهیم که با کمک نقدی در تهیه لوازم لازم برای زلزله زدگان شهرستان خوی هلال احمر را یاری کنند و مبالغ اهدایی خود را به شماره حساب و کارت زیر واریز کنند.
    شماره حساب: ۴۱۰۱۰۳۴۷۴۱۹۹۹۹۹۸
    شماره کارت: ۶۳۶۷۹۵۷۰۷۸۷۵۸۳۳۶
    به گفته رئیس سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر، هموطنان همچنین می‌توانند با کد دستوری #۳*۱۱۲* مبالغ کمک خود را به حساب هلال احمر انتقال دهند.
    سلیمی درباره اینکه آیا امکان ارائه کمک‌های غیرنقدی به زلزله‌زدگان نیز وجود دارد یا خیر، گفت:‌ در حال حاضر بیشترین کمک غیر نقدی مورد نیاز وسایل گرم‌کننده مثل هیتربرقی و پتو است و مردم می‌توانند این اقلام را به شعب جمعیت هلال احمر در سراسر کشور تحویل دهند.
    وزیر بهداشت: نیازی به ارسال دارو به مناطق زلزله‌زده نیست
    وزیر بهداشت گفت: از انبار دارویی در مناطق زلزله‌زده بازدید داشتم که الحمدلله دارو به‌مقدار فراوان بود و قبل از زلزله انبارها تکمیل شده بود‌ و نیاز‌ی به ارسال دارو نیست.
    به گزارش خبرگزاری تسنیم از خوی، بهرام عین‌اللهی با حضور در مناطق زلزله خوی ضمن عیادت از مصدومان این حادثه‌، از بیماران بستری در ‌بیمارستان‌ها عیادت کرد و ‌با نیروهای این مرکز درمانی، گفت‌وگو کرد و در جریان اقدامات درمانی مجروحان زلزله‌زده قرار گرفت.
    وزیر بهداشت در این بازدید با اعلام آمادگی مراکز درمانی آذربایجان غربی و شرقی برای ارائه خدمات‌ بهداشتی، درمانی و اورژانس به زلزله‌زدگان‌ خوی، ‌بر رسیدگی فوری و ‌‌بسیج همه امکانات ‌تأکید کرد.
    وی با اشاره به مراجعه 973 مصدوم زلزله خوی به بیمارستان‌های خوی، سلماس و چایپاره تصریح کرد: در زمان حاضر 64 مصدوم زلزله بستری هستند و تعدادی از مصدومان نیز ‌به بیمارستان‌های سلماس و ارومیه منتقل شده‌اند.
    وزیر بهداشت با یادآوری اینکه ‌3 نفر در این زلزله جان باخته‌اند، گفت: 2 فوتی ناشی از تروما و یک فوتی نیز ناشی از ایست قلبی بوده است که منوط به تأیید نهایی پزشکی قانونی است.
    وی با بیان اینکه “تاکنون 45 دستگاه آمبولانس و 10 دستگاه اتوبوس آمبولانس به منطقه زلزله‌زده خوی اعزام شده است”، ادامه داد: ‌این آمبولانس‌ها تا شرایط ارائه خدمات عادی نشود، در منطقه حضور خواهند داشت.
    وزیر بهداشت با ابراز اینکه ‌به بیمارستان خویی در این زلزله خسارت‌هایی وارد شده اما همچنان در حال خدمات‌دهی به بیماران است، اضافه کرد: تلاش داریم بیماران این بیمارستان را به مراکز دیگری انتقال دهیم تا بیمارستان مورد بازسازی قرار گیرد.
    وی با اظهار اینکه 100 نیروی درمانی از ‌آذربایجان غربی و استان‌های اطراف در این منطقه حضور یافتند، افزود: با توجه به اینکه تعدادی از زلزله‌زدگان در ار‌دوگاه‌ها‌ مستقر شده‌اند 80 نیر‌وی ‌بهدا‌شتی در‌ این ار‌دوگاه‌ها مستقر شده‌اند. برای اینکه کمبودی در ارائه خدمات نداشته باشیم بیمارستان صحرایی کنار بیمارستان ا‌مام خویی مستقر شده است.
    وزیر بهداشت با قدردانی از کمک‌های امدادی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به بیمارستان‌های خوی خاطرنشان کرد: از انبار دارویی بازدید داشتیم که الحمدلله دارو به‌مقدار فراوان بود و قبل از زلزله انبارها تکمیل شده بود‌ و نیاز‌ی به ارسال دارو نیست.
    ماجرای استفاده پلیس از آب‌پاش در خوی چه بود
    پلیس برای متفرق کردن برخی افراد که در کار توزیع اقلام کمکی میان زلزله‌زدگان خوی اخلال ایجاد کرده‌ بودند، وارد عمل شده است.
    به گزارش ایسنا، اخیرا در برخی کانال‌های خبری، مطلبی مبنی بر «استفاده از آبپاش پلیس علیه زلزله زدگان در شهر خوی» منتشر شده است که پیگیری‌های خبرنگار ایسنا حاکی از آن است که مردم برای دریافت کمک به محوطه انبار هلال احمر شهر خوی مراجعه کرده بودند و کمک‌های زیادی هم از جمله پتو و چادر میان آنها توزیع شده بود اما به دلیل ازدحام جمعیت در انبار در حال شکسته شدن بود. همچنین هجوم برخی به سمت اقلام کمکی باعث پخش شدن وسایل در محوطه شده بود. تعدادی نیز با نیروهای هلال احمر درگیر شده بودند که به همین دلیل پلیس برای متفرق کردن این افراد از آبپاش استفاده کرده است.
    براساس این گزارش، در سطح شهر هم برخی افراد سودجو حضور دارند و پتو و چادر را به زور از مردم یا نیروهای امدادی می‌گیرند و باعث شده‌اند که بخشی از این کمک‌ها به شکل شایسته به دست مردم نرسد.
    بنا بر مشاهدات خبرنگار ایسنا، همین تعداد معدود به همه سازمان‌ها مراجعه می‌کنند و باعث شده‌اند که در توزیع کمک‌ها میان مردم اخلال ایجاد شود.