سرمقاله

آشفتگی در سیاست‌گذاری ‪/‬ ژوبین صفاری

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • اعلام تعرفه‌های تخفیفی ایرانسل ویژه حج
  • آغاز نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ با حضور ایرانسل
  • گام بلند برای جهش تولید با برات الکترونیک/ سککوک ابزار موثر زنجیره تامین مالی
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 4390  |  صفحه آخر  |  تاریخ: 11 بهمن 1401
    «مبادی سواد بصری» به چاپ شصت و سوم رسید
    کتاب «مبادی سواد بصری» تألیف دونیس اِ.‌ داندیس با ترجمه مسعود سپهر توسط انتشارات سروش به چاپ شصت‌وسوم رسید.
    به گزارش مهر، کتاب «مبادی سواد بصری» تألیف دونیس اِ. داندیس با ترجمه مسعود سپهر به‌تازگی توسط انتشارات سروش به چاپ شصت و سوم رسیده است.
    این کتاب راهنمای مقدماتی برای دانشجویان رشته طراحی و نیز همه کسانی است که می‌خواهند در جهانی که بسیاری از انواع اخبار و اطلاعات از راه‌هایی غیر از گفتار و نوشتار عرضه می‌شود فهم درستی از پیام‌های بصری داشته باشند. روش مؤلف ارائه نکات عملی در قالب توضیح و مثال و تمرین‌های بسیار برای خواننده است، اما از طرح مسائل نظری جالب هم غفلت نورزیده است.
    او در مباحث نظری به قیاس منطقی میان دو شیوه عمده ارتباطی میان انسان‌ها یعنی «کلام» و «تصویر» می‌پردازد. همچنین بحث می‌کند که برای خلق اثر هنری غیر از ذوق نیاز به تفکری منضبط و رعایت اصول و فنونی معین است و برای باز کردن این مبحث پنج فصل از نه فصل کتاب را به نکات برجسته «دستور زبان بصری» اختصاص می‌دهد.
    موضوع ارتباط میان کلیه رشته‌های مختلف هنرهای بصری بحث نظری جذاب دیگر اوست. در فصلی مستقل چگونگی پیدایش و برآمدن «سبک» بیان و پنج سبک عمده در هنر معرفی می‌شود. و در فصلی دیگر برخی جوانب عام تک‌تک رشته‌های مهم هنرهای بصری شرح داده می‌شود.