سرمقاله

پیام‌های دوگانه واشنگتن به تهران ‪/‬ جلال خوش‌چهره

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • اعلام عیدی ایرانسل برای نوروز ۱۴۰۳
  • رونمایی از هدیه ویژه همراه اول برای سفرهای نوروزی دور دنیا
  • آغاز جشنواره نوروزی لنز ایرانسل با جوایز ویژه
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 4396  |  صفحه ۲ | سیاست روز  |  تاریخ: 12 بهمن 1401
    سخنگوی قوه قضائیه اعلام کرد
    تشکیل پرونده درباره تعرض به فوتبالیست‌ها در مشهد
    روز گذشته نشست خبری مشترک محمد کاظمی فرد رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه و مسعود ستایشی سخنگوی قوه قضائیه در محل مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه برگزار شد.
    در ابتدای این نشست، مسعود ستایشی سخنگوی قوه قضائیه ضمن تبریک فرا رسیدن دهه فجر  و پیروزی انقلاب اسلامی تاکید کرد: قوه قضائیه این اطمینان را می دهد که در دوره تحول اهتمام ویژه ای به خرج دهد تا تحقق عدالت را برای همه پیگیری کند. قوه قضائیه درصدد است با تمام توان و با اقدامات خود کام ملت عزیز و بزرگوار ایران را شاد کند و بیش از پیش موجب افزایش وحدت شود و اعتماد عمومی را فراهم کند.
    ستایشی درباره قراردادن سپاه پاسداران در فهرست تروریستی توسط پارلمان اروپا گفت: اقدام پارلمان اروپا اقدامی ناشایست بود که این اقدام تحت تاثیر لابی گروه تروریستی منافقین صورت پذیرفته است‌. این اقدام از نظر ما ضمانت حقوقی ندارد و براساس حقوق بین الملل و حقوق داخلی فاقد وجاهت است اما نمی توان به راحتی از این اقدام چشم پوشی کرد.
    ستایشی درباره اقدامات قوه قضائیه برای اجرای طرح تحول و تعالی گفت: برنامه ریزی و راهبردها و ماموریت‌ها دقیقا در سند تحول احصا شده است. ۵۰ درصد سند تحول جهت اجرا نیازمند فناوری اطلاعات است. مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه با برنامه ریزی دقیق  در پی اجرای سند تحول است.
    سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوالی درباره موضوع مطرح شده در روزهای اخیر مبنی بر تجاوز به ۱۵ نوجوان در ورزشگاه فوتبال در مشهد گفت: در این رابطه شکایتی صورت گرفته است و این پرونده به دادسرای انقلاب مشهد ارجاع شده است و پرونده در مرحله تحقیق است.
    وی افزود: اخباری در خصوص تعرض مطرح شد ولی در  درخواست خانواده تعدادی از بازیکنان مطالبی بوده که ۶ نفر از خانواده ها آن را امضا کردند و مطالبی در خصوص تغییر رفتار دانش اموز  خود مطرح کردند که به  دادسرای مشهد ارسال شده و پرونده قضایی نسبت به صحت و سقم تشکیل و به شعبه ۲۰۸ بازپرسی دادسرای مشهد ارجاع شده است.
    سخنگوی قوه قضائیه افزود: از آنجا که موضوع مطرح شده امنیت روانی را مختل می کند، تحقیقات تا این مرحله به این صورت بوده که  اختلافی در مجموعه فیمابین مسئولین ذی ربط و تعدادی از والدین براساس شرایط بوده است و  مطالبی را علیه مربی مطرح کردند و ۶ امضا داشته است و این مکاتبه تقدیم رییس اداره ورزش مشهد شده است و والدین گلایه کردند که رفتار دانش اموزان ما تغییر کرده و به درس توجه ندارند و به هیچ وجه در نکات گفته شده نسبت به تجاوز و تعرض جنسی اشاره ای نشده است.
    وی افزود: هیچ یک از والدین مدعی تجاوز به فرزندانشان نشدند و در حال بررسی هستیم که  انگیزه انتشار چنین خبری چیست؟  مستندی از شکایت در این زمینه نبوده است. چطور در فضای مجازی مطرح و با ابروی افراد بازی می کنند. مربی تیم  هم شکایتی را با عنوان نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی علیه دو نفر از خبرنگاران مطرح کرده وموضوع بررسی می شود.
    سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوالی درباره اینکه طبق گفته برخی نمایندگان در خصوص ارتباط یکی از وزرای دولت روحانی که با علیرضا اکبری جاسوس انگیس مرتبط بوده بازداشت شده است؟ گفت: تا این لحظه وزیری که در پرونده مورد بحث ارتباط داشته باشد نداریم و هیچ پرونده‌ای در این زمینه تشکیل نشده است و آن را تکذیب می کنیم. کما اینکه راجع به موضوع ۹۰ هزار میلیارد هم مطالبی گفته شد که فضا را متشنج کرد لذا در بیان این گونه موضوعات دقت کنید.
    ستایشی  درباره آخرین وضعیت رسیدگی به پرونده‌های مفاسد اقتصادی گفت: تاکنون تعقیب و محاکمه بیش از ۳۰۰ نفر از مدیران متخلف  و ۲۹۶ محکوم قطعی را داشتیم و رسیدگی به پرونده‌های فرارهای مالیاتی در مجتمع رسیدگی به مفاسد اقتصادی انجام شده است.  رسیدگی به بیش از ۳۶ هزار و ۵۰۰ فقره پرونده جرایم اقتصادی از زمان تشکیل این مجتمع انجام شده و ۱۰۰ فقره پرونده مهم مطرح اقتصادی با ارزش مالی بالا در مرحله تحقیقات است. همچنین تشکیل ۲۱ پرونده کلان و مهم در مرحله اجرای احکام  با رد مال حدود ۱۸۳ هزار میلیارد تومان انجام شده است و  رسیدگی به ۳۶ فقره  پرونده کثیر الشاکی با ۶۸ هزار و چهارصد و ۵۰ مالباخته و وصول حدود ۳۶ هزار میلیارد  تومان از مطالبات بانکی در سنوات ۱۴۰۰ و سال ۱۴۰۱ عمدتا در مرحله تحقیقات از دیگر اقدامات ابن مجتمع بوده است.
    وی درباره اینکه چه میزان سرقت بعد از حوادث اخیر افزایش یافته است ؟ گفت: طبق گزارش هایی که حاصل شده ما با افزایش سرقت به صورت  محدود را داشتیم و در خصوص اماکن خصوصی و خودرو و لوازم داخل خودرو بوده است. کسانی اعتشاش می کنند و عده ای محرک‌اند  و ممکن است پلیس با محدودیت هایی که دارد از وظیفه اصلی خود دور بماند اما این گونه نیست و همانطور که پلیس در اغتشاشات اخیر  برخورد  کرد در  جرایم خشن هم خوب عمل کرد. همانطور که قرارگاه مبارزه با جرایم خشن در دادستانی است و در واحدهای استانی این قرارگاه ها فعالند.
    وی درباره اختلاس ۹۲ هزار میلیاردی و اینکه  تعدادی از نمایندگان آن را مربوط به  فولاد مبارکه دانستند گفت: با معاون اول قوه قضائیه صحبت کردم و نظر ایشان را نسبت به مطالبی که اطلاع رسانی شد کسب کردم. موضوعی که معاون اول قوه قضائیه مطرح کردند راجع به پرونده تخلفات اعلامی در پرونده فولاد مبارکه بود و قبل از آنکه در مرجع قضایی رسیدگی شود بررسی دقیق می شود.
    سخنگوی قوه قضائیه درباره اینکه   اختلاس ۹۲ هزار میلیاردی وقتی مطرح شده آیا شکل گرفته و یا خیر؟ گفت:  باید بگویم  این اظهارت غیر دقیق بوده و باعث نگرانی مردم شده است و اولا تشخیص نوع اتهام با قاضی است و نمی تواند بدون بررسی دقیق از عناوین اختلاس استفاده کرد.  هر تخلف مالی اختلاس نیست و افراد بدون اطلاعات کافی اعداد را مطرح می کنند که باعث سلب ارامش روانی مردم می شود زیرا باید اجازه داد چرا مرجعی که رسیدگی می کند آن را اعلام کند.
    وی افزود: آنچه در پرونده بدست آمده عدد ۹۲ هزار میلیارد صحت ندارد و مبالغ کمتر است و نوع اتهامی مطرح شده را  هم باید قاضی تشخیص دهد.  آنچه در پرونده بدست آمده این است که اختلاس نیست و  شعبی از بازپرسی دادگاه انقلاب عهده دار پرونده است.
    ستایشی درباره   قانون کاهش مجازات کیفری گفت: کاهش مجازات کیفری در افزایش سرقت تاثیری ندارد. آیا باید قانون متناسب با جرایم باشد و بازداندگی داشته باشد؟ که باید بگویم بله. صرفا قانون مهم  نیست بلکه ما باید دنبال مولفه هایی برویم که متاثر در این زمینه هستند.