سرمقاله

فاصله اروپاییان با تندروهای اسرائیلی ‪/‬ جلال خوش‌چهره

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • اعلام تعرفه‌های تخفیفی ایرانسل ویژه حج
  • آغاز نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ با حضور ایرانسل
  • گام بلند برای جهش تولید با برات الکترونیک/ سککوک ابزار موثر زنجیره تامین مالی
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 4722  |  صفحه ۶ | حوادث  |  تاریخ: 18 بهمن 1401
    ایران هم اعلام آمادگی کرد
    پیام‌های همدردی و کمک جهانیان برای ترکیه و سوریه
    رهبران جهان روز خود را با خبر زلزله مرگبار بامداد در ترکیه و سوریه که تلفات جانی و خسارت‌های سنگینی برجای گذاشته آغاز کردند، خبری که سیل پیام‌های تسلیت و همدردی و اعلام حمایت و کمک به مردم ترکیه و سوریه را در پی داشت.
    به گزارش ایسنا، به نقل از اسپوتنیک، کرملین روز دوشنبه اعلام کرد که ولادیمیر پوتین رئیس فدراسیون روسیه، دو پیام تسلیت به رجب طیب اردوغان و بشار اسد، روسای جمهور ترکیه و سوریه ارسال کرده است.
    رئیس فدراسیون روسیه مراتب تسلیت صمیمانه خود را به قربانیان زمین لرزه‌ای که بخش وسیعی از دو کشور را لرزاند ابراز کرده و برای همه مجروحان شفای عاجل آرزو کرد.
    پوتین بر آمادگی روسیه برای ارائه کمک برای غلبه بر اثرات بلای طبیعی که بر دو کشور وارد شده است، تاکید کرد.
    در متن تلگراف به رئیس جمهوری ترکیه آمده است: «رئیس جمهوری محترم ترکیه، عمیق ترین تسلیت ما را برای قربانیان و ویرانی های گسترده ناشی از زلزله قدرتمند در کشورتان بپذیرید. من از شما می خواهم که همدردی صمیمانه و حمایت ما را به خانواده ها و دوستان قربانیان اعلام کنید. و همچنین آرزوی شفای عاجل برای همه مجروحان دارم. ما آمادگی داریم در این زمینه کمک های لازم را انجام دهیم.»
    پوتین همچنین پیام تسلیت خود را به رئیس جمهوری سوریه ارسال کرد که در آن نوشته شده بود: «آقای رئیس جمهور عزیز، مایلم صمیمانه تسلیت خود را برای عواقب غم انگیز زلزله‌ای که مناطق شمالی سوریه را لرزاند، ابراز کنم. ما در غم و درد آنها با کسانی که عزیزان خود را از دست داده اند شریک هستیم، برای همه آسیب دیدگان شفای عاجل امیدواریم و آماده ارائه کمک های لازم برای رفع عواقب این بلای طبیعی هستیم.
    ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌ جمهوری اوکراین در توئیتر به قربانیان این حادثه تسلیت گفت و به آنها پیشنهاد کمک کرد.
    زلنسکی گفت: ما در این زمان سخت در کنار مردم ترکیه هستیم. آماده ارائه کمک های لازم برای غلبه بر عواقب فاجعه هستیم.
    نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند در توییتر خود از تلفات جانی و مالی ناشی از این زمین لرزه ابراز ناراحتی کرد.
    او گفت: «هند در همبستگی با مردم ترکیه می‌ایستد و آماده ارائه تمام کمک‌های ممکن برای مقابله با این فاجعه است.»
    شهباز شریف، نخست‌وزیر پاکستان در پیام‌های توئیتری به مردم ترکیه و سوریه تسلیت گفت.
    اسحاق هرتزوگ، رئیس رژیم صهیونیستی نیز در پیامی توئیتری برای کمک به زلزله‌زدگان ترکیه اعلام آمادگی کرد.
    بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی به مقامات کشورش دستور داد تا با توجه به زلزله ویرانگری که در جنوب ترکیه رخ داد و حدود 300 کشته برجای گذاشت، به درخواست آنکارا برای ارائه کمک های پزشکی و امدادی به ترکیه آماده شوند.
    نتانیاهو در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: به نام همه شهروندان اسرائیل، در این روزهای سختی که در اثر زلزله منطقه ما را درگیر کرده به شهروندان ترکیه تسلیت می‌گویم.
    وی افزود: بنا به درخواست دولت ترکیه، به همه مقامات دستور داده‌ام که فورا برای ارائه کمک‌های پزشکی، امداد و نجات و کمک‌های امدادی آماده شوند و طی چند ساعت آینده (با طرف ترکیه‌ای) موافقت خواهیم کرد که هیئت در اسرع وقت حرکت کند.»
    نتانیاهو همچنین گفت که شهروندان سوری آسیب دیده از زلزله نیز تحت مراقبت های پزشکی قرار خواهند گرفت. وی گفت: زلزله بسیار شدیدی در ترکیه رخ داد که مناطق دیگر را نیز تحت تاثیر قرار داد. بنا به درخواست دولت ترکیه، دستور اعزام تیم های نجات و کمک های پزشکی [به ترکیه] را صادر کردم... از آنجایی که درخواستی برای انجام این کار وجود داشت. برای بسیاری از قربانیان زلزله سوریه، دستور دادم همین کار انجام شود.
    امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه آمادگی خود را برای حمایت از سوریه برای مقابله با خسارات زلزله اعلام کرد.
    جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید گفت که ایالات متحده به شدت نگران تخریب‌ها در سوریه و ترکیه است. من با مقامات ترکیه در تماس بوده ام تا بگویم که آماده ارائه هرگونه کمک و کمک مورد نیاز هستیم.
    سالیوان در توییتر نوشت: ما با هماهنگی با ترکیه به نظارت دقیق اوضاع ادامه خواهیم داد.
    اتحادیه اروپا پروتکل محافظت غیرنظامی را فعال کرده و تیم‌های امداد و نجات از رومانی و هلند به مناطق آسیب‌دیده اعزام شده‌اند.
    شارل میشل، رئیس شورای اروپا در توییتر نوشت: «از شنیدن زلزله ویرانگر امروز صبح در بخش‌هایی از ترکیه و سوریه بسیار متأسفم... اتحادیه اروپا در همبستگی کامل با شما می‌ایستد.»
    جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز به ترکیه و سوریه اطمینان داد که این بلوک 27 کشوری آماده کمک است.
    ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو نیز به نوبه خود گفت که آنکارا، یکی از اعضای ناتو، از همبستگی کامل این ائتلاف برخوردار است.
    استولتنبرگ در پست توئیتری خود افزود: من با رئیس جمهور [ترکیه] [رجب طیب] اردوغان و مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه [ترکیه] در تماس هستم و متحدان ناتو اکنون در حال بسیج حمایت هستند.
    شیخ محمد بن زاید آل نهیان، رئیس‌ امارات در تماس تلفنی با بشار اسد، رئیس جمهور سوریه جان باختن صدها سوری در حادثه زمین لرزه در سوریه را تسلیت گفت و آمادگی کامل کشورش را برای کمک به ملت سوریه جهت غلبه بر آثار و پیامدهای این فاجعه را اعلام کرد.
    احمد ابوالغیط، دبیرکل اتحادیه عرب نیز در سخنانی از جامعه جهانی خواست برای کمک رسانی به آسیب دیدگان زلزله در سوریه حمایت کند.
    امیر قطر «تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر روز دوشنبه در تماس تلفنی با «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه به وی و مردم ترکیه زلزله ویرانگر صبح امروز را تسلیت گفت و از خداوند برای قربانیان این حادثه طلب رحمت و برای بازماندگان صبر مسئلت کرد. وی در این تماس حمایت کشور خود از ترکیه را اعلام کرد و برای مجروحان این حادثه آرزوی شفای عاجل کرد.
    نبیه بری، رئیس پارلمان لبنان نیز در پیامی از طرف خودش و مردم لبنان به بشار اسد، رئیس جمهور سوریه از دست رفتن جمعی از مردم سوریه در زلزله اخیر را تسلیت گفت و ضمن ابراز اندوه عمیق خود از این حادثه، برای زخمی‌ها آرزوی بهبودی کرد و گفت: از این فرصت برای اعلام همبستگی و حمایت‌مان از دولت و مردم سوریه در این شرایط دشوار که نیازمند بسیج نیروهای انسانی است، استفاده می‌کنم.
    بری در پیام دیگری خطاب به رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه نیز به او و خانواده‌های داغدار این کشور تسلیت گفت و ضمن آرزوی بهبودی برای زخمی‌های این حادثه، از خداوند خواست به مردم ترکیه توان عبور از پیامدهای دردناک این فاجعه را ببخشد.
    اتحادیه کشورهای عربی به سوریه تسلیت گفت و آمادگی خود را برای حمایت از آن اعلام کرد.
    وزارت امور خارجه مصر در بیانیه‌ای با سوریه و ترکیه ابراز همدردی و تسلیت کرده و پیشنهاد کمک داده است. دراین بیانیه آمده است: مصر صمیمانه به خانواده قربانیان و مردم برادر سوریه و ترکیه در این ساعت اندوه ابراز همدردی می کند و بر آمادگی خود برای کمک به مقابله با عواقب این فاجعه وحشتناک تاکید می کند.پادشاهی از نزدیک روند حوادث ناگوار در جمهوری عربی سوریه را دنبال می‌کند، پس از زلزله که منجر به کشته و زخمی شد و همبستگی، همدردی و تسلیت خود را به برادران در سوریه اعلام می کند.
    سید عمار حکیم، رهبر جریان حکمت ملی عراق در بیانیه‌ای تاکید کرد: ما همبستگی خود را با آسیب‌دیدگان از زلزله ویرانگر در ترکیه و سوریه را که تعداد زیادی قربانی برجای گذاشت، اعلام می‌کنیم.همچنین به دولت‌ها و ملت‌های دو کشور تسلیت می‌گویم. ما از دولت عراق می‌خواهیم که دست یاری به سوی دو ملت همسایه دراز کند و از جامعه بین‌المللی و سازمان‌های انسانی آن نیز درخواست می‌کنیم که به آسیب دیدگان امداد رسانی کنند.
    نخست وزیر یونان نیز ضمن ابراز همدردی و تاسف نسبت به این واقعه دردناک از آمادگی خود برای ارسال کمک به مناطق زلزله زده خبر داد.
    مقامات چین نیز همدردی خود را با زلزله‌زدگان ابراز و اعلام آمادگی برای کمک رسانی کرده‌اند.
    تسلیت و اعلام آمادگی مدیریت بحران کشور برای کمک به زلزله‌زدگان ترکیه‌ای
    در پی وقوع زلزله در چندین استان کشور ترکیه، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با ارسال پیامی به همتای‌ ترکیه‌ای خود با دولت و ملت ترکیه ابراز همدردی کرد.
    به گزارش ایسنا، محمدحسن نامی در پیامی به رئیس سازمان مدیریت بحران و اضطرار کشور ترکیه‌ نوشت:‌ گزارش تلفات انسانی و مالی زلزله اخیر در ترکیه، موجب تأثر و تالم فراوان شد. بدینوسیله ضمن ابراز مراتب تسلیت و همدردی به دولت و ملت شریف آن کشور، به ویژه خانواده های مصیبت دیده این حادثه، برای جانباختگان از خداوند متعال آمرزش و برای مصدومین سلامتی و شفای عاجل طلب می‌کنم.
    در ادامه این پیام نیز آمده است:‌همچنین ضمن اعلام آمادگی برای یاری رسانی و امداد به ملت شریف ترکیه، از خداوند منّان برای جنابعالی سلامتی و برای دولت و مردم جمهوری ترکیه سعادت و بهروزی مسئلت دارم.
    اعلام آمادگی هلال‌احمر ایران برای کمک به زلزله‌زدگان ترکیه و سوریه
    رئیس جمعیت هلال‌احمر از ارسال نامه رسمی‌ برای کمک به مردم زلزله زده ترکیه و سوریه خبر داد.
    به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی جمعیت هلال‌احمر ، پیر حسین کولیوند در این باره گفت: با توجه به بروز زلزله مهیب در دو کشور ترکیه و سوریه، جمعیت هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران اعلام امادگی می‌کند تا در راستای ایفای تکلیف بشردوستانه و تسکین آلام بشری، تیم‌های امدادی و درمانی خود را به مناطق زلزله زده اعزام کند.
    وی در ادامه با ابراز همدری و تسلیت به مردم و هلال‌احمر ترکیه و سوریه افزود: این آمادگی به صورت رسمی و مکتوب به هلال‌احمر هر دو کشور ارسال شده است.
    همچنین رئیس جمعیت هلال‌احمر کشور، در دو پیام جداگانه به روسای جمعیت‌های هلال‌احمر کشورهای سوریه و ترکیه جان باختن شماری از هموطنانشان در زلزله امروز رو تسلیت گفت.
    در بخشی از پیام دکتر پیرحسین کولیوند خطاب به روسای جمعیت هلال احمر ترکیه و سوریه آمده است: «با غم و اندوه فراوان، از وقوع زلزله شدیدی در استان غازی‌انتپ واقع در جنوب ترکیه مطلع شدیم که متاسفانه منجر به کشته و مجروح شدن تعداد زیادی از مردم عزیز آن کشور شده است. از طرف جمعیت هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران مراتب همدردی خود را به جنابعالی، تمام همکاران هلال‌احمر ترکیه و آسیب‌دیدگان از زلزله اعلام می‌نمایم.
    جمعیت هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران آمادگی خود را جهت اعزام تیم‌های امدادی و درمانی به آن کشور اعلام می‌نماید. ضمن آرزوی بهترین‌ها، برای جنابعالی و همکارانتان در فعالیت‌های بشردوستانه، مایل هستیم در صورت نیاز مراتب را به این جمعیت اطلاع دهید.»