سرمقاله

فاصله اروپاییان با تندروهای اسرائیلی ‪/‬ جلال خوش‌چهره

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • اعلام بسته تخفیفی ایرانسل به مناسبت عید فطر
  • پخش تازه‌ترین تاک‌شوی تولیدی ویستامدیا در شبکه نمایش خانگی
  • اعلام جوایز سومین جشنواره رساله برتر مهندسی برق با حمایت ایرانسل
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 4754  |  صفحه ۱۱ | ایران و جهان  |  تاریخ: 18 بهمن 1401
    زلزله در ترکیه و سوریه هزاران نفر کشته بر جای گذاشت
    زمین لرزه فاجعه بار در ترکیه
    شمار کشته شدگان زمین لرزه بزرگی که بامداد دوشنبه جنوب‌شرق ترکیه و مناطق مرزی در شمال سوریه را لرزاند تا عصر روز گذشته به از 2500 نفر رسید.
    به گزارش یورونیوز، مرکز این زمین‌لرزه، شهر «غازی عینتاب» در ترکیه و قدرت آن ۷.۸ درجه در مقیاس ریشتر اعلام شده است. تکان‌های شدید زمین، ساختمان‌های بسیاری را نیز ویران کرده و صدها زخمی در هر دو کشور برجای گذاشته است. جستجو برای یافتن بازماندگان این حادثه و نجات آنها از زیر آوار ساختمان‌های بتنی همچنان ادامه دارد. 
    بنا بر اعلام مقامات دو کشور، پس لرزه‌های این زلزله شدید نیز همچنان در جریان است و در ترکیه تا کنون دست‌کم ۲۰ پس لرزه که قدرت قوی‌ترین آنها ۶.۶ درجه در مقیاس ریشتر بوده، روی داده است.
    در ترکیه بیشترین آسیب به شهرهای آدانا و دیاربکر و در سوریه به شهرهای حلب و لاذقیه وارد شده است.
    در سوریه، زمین لرزه مناطق تحت کنترل مخالفان دولت با حدود ۴ میلیون نفر جمعیت را نیز بشدت تکان داده است. خبرها حاکی از آن است که جمعیت بسیاری در این مناطق زخمی شده‌اند و بیمارستان‌های منطقه با وجود کمبود امکانات بهداشتی و درمانی، مملو از زخمی‌ها است.
     در همین راستا، هلال احمر سوریه از جامعه بین‌المللی درخواست کرد که فورا به کمک این کشور بیایند.  رهاف عبود، رئیس ارتباطات هلال احمر سوریه در جریان گفتگو در یکی از برنامه‌های شبکه خبری سی ان ان، خواستار حمایت اتحادیه اروپا، سازمان ملل و جامعه بین‌المللی از سوریه در جریان وقوع زلزله اخیر شد.
    او گفت که زلزله‌زدگان شدیدا به «سرپناه، غذا، مراقبت‌های پزشکی و سایر لوازم ضروری» نیاز دارند.
    او که در دشمق حضور دارد، در جریان این گفتگوی تلفنی افزود: «امیدواریم سازمان ملل به درخواست‌ها برای کاهش درد و رنج کسانی که تحت تأثیر این زلزله قرار گرفته‌اند، پاسخ دهد.»
    اعلام آمادگی ایران برای ارسال کمک به سوریه و ترکیه
    سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری ایران نیز با فرستادن پیام‌های جداگانه‌ای به رؤسای جمهوری ترکیه و سوریه، از آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای ارائه کمک‌های امدادی فوری به دو کشور خبر داد.
    مجموع تلفات زلزله
    شمار قربانیان زلزله تا عصر روز گذشته به دست‌کم ۱۵۰۴ نفر افزایش یافت. سانا، خبرگزاری رسمی سوریه اعلام کرد که دست‌کم ۵۹۲ نفر در این کشور کشته و ۱۸۰۹ نفر مجروح شده‌اند.   پیش از این رئیس جمهور ترکیه نیز در یک سخنرانی تلویزیونی، شمار قربانیان این حادثه را در ترکیه دست‌کم ۹۱۲ نفر کشته و زخمی‌ها را ۵۳۸۵ نفر اعلام کرده بود.
    علاوه بر این خبرگزاری رویترز شمار کشته‌شدگان زلزله در دو کشور ترکیه و سوریه را بیش از ۱۳۰۰ نفر اعلام کرد. رویترز همچنین این زمین لرزه را «بدترین زلزله ترکیه» در قرن حاضر توصیف کرد که در قبرس و لبنان نیز احساس شده است.
    جستجوی بازماندگان این حادثه در سرمای زمستانی همچنان در دو کشور ادامه دارد و بازماندگان آنچه را که روی داده به «آخرالزمان» تشبیه کرده‌اند.
    از سوی دیگر بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه، جلسه اضطراری کابینه را با هدف بررسی خسارات وارده و بحث در مورد اقدامات بعدی برگزار کرده است و به گفتۀ شاهدان، ساکنان سوریه و لبنان در شهرهای دمشق و بیروت و طرابلس نیز از ترس فروریختن ساختمان‌ها، به خیابان‌ها پناه آورده‌اند.
    کمک کنید؛ ما زیر آوار گیر کرده‌ایم
    از بامداد دوشنبه ۶ فوریه، شبکه‌های اجتماعی مملو از پیام‌هایی شده که از سوی کاربران ساکن مناطق زلزله‌زده در ترکیه و سوریه منتشر می‌شود. این کاربران همچنان زیر آوار گیر کرده اند و سعی دارند از مسیر شبکه‌های اجتماعی، نیروهای امداد و نجات را از محل خود مطلع کنند.
    یکی از این پیام‌ها به شرح زیر است: «کمک کنید؛ من با خانواده‌ام هستم و ما نمی‌توانیم از این محل خارج شویم. این آدرس ماست....»
    گفتنی است دولت ترکیه پس از زلزله‌های مرگبار روز دوشنبه ۶ فوریه، از سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، اتحادیه اروپا و ۴۵ کشور پیشنهاد کمک دریافت کرده است؛ این خبر از سوی رئیس جمهوری ترکیه در جریان یک نطق تلویزیونی اعلام شد.
    - وزارت خارجه تایوان اعلام کرد که ۲۰۰ هزار دلار کمک به ترکیه اختصاص داده و در حال هماهنگی با آنکارا برای اعزام تیم‌های تخصصی جستجو و نجات است.
    - روسیه اعلام کرد که در حال آماده سازی تیم‌های امداد متشکل از ۱۰۰ پرسنل جستجو، برای پرواز به ترکیه و سوریه با هدف کمک به زلزله زدگان است. 
    ولادیمیر پوتین، رئیس فدراسیون روسیه نیز در پیامی به سران سوریه و ترکیه تسلیت گفت و برای اعطای کمکهای بیشتر اعلام آمادگی کرد.
    - مارک روته، نخست‌وزیر هلند از اعزام یک تیم جستجو و نجات به مناطق جنوب‌شرق ترکیه و شمال سوریه خبر داد. او همچنین در پیامی توییتری با قربانیان این حادثه ابراز همدردی کرد.
    - اولاف شولز، صدراعظم آلمان به این کشورها پیشنهاد ارائه کمک داد.
    -  وزیر دفاع بلغارستان اعلام کرد که دو فروند هواپیمای ترابری نظامی را به همراه تیم‌های اورژانس متشکل از آتش‌نشانان، امدادگران و پزشکان به شهر آدانا در جنوب شرق ترکیه می‌فرستد.
    - نخست‌وزیر یونان در پیامی توئیتری نوشت: «یونان منابع خود را برای ارسال کمک و تجهیزات، بسیج و فورا کمک خواهد کرد. عمیقاً از وقوع این فاجعه ناراحت هستیم.»
    - وزارت خارجه مصر نیز در بیانیه‌ای بامداد دوشنبه به دولتهای ترکیه و سوریه پیشنهاد کمک داد.
    جنوب ترکیه بار دیگر با زلزله‌ای به قدرت ۷.۵ ریشتر لرزید
    گفتنی است جنوب ترکیه در اواسط روز دوشنبه و در زمانی کمتر از ۱۲ ساعت از وقوع زلزله مرگبار  ۷.۸ ریشتری، بار دیگر لرزید. بنا بر اعلام خبرگزاری بلومبرگ، قدرت زمین‌لرزه دوم ۷.۵ درجه در مقیاس ریشتر و زمان وقوع آن ساعت ۱۳:۲۴ دقیقه به وقت محلی بود.
    به گفته سازمان زمین شناسی ایالات متحده (USGS) این پس‌لرزۀ شدید، در حدود ۹۵ کیلومتری شمال زمین‌لرزه اصلی و در عمق ۱۰ کیلومتری زمین روی داده است و از آنجا که عمق آن در مقایسه با زمین‌لرزه اصلی (۱۷.۹ کیلومتر) کمتر بوده، ساکنان این مناطق لرزش‌های زمین را شدیدتر از پیش احساس می‌کردند.
    بنا بر گزارش شبکه خبری سی‌ان‌ان آمریکا، دست‌کم ۱۲۰۰ نفر در پی وقوع زلزله بامداد دوشنبه در هر دو کشور ترکیه و سوریه کشته و هزاران نفر نیز مجروح شده‌اند. پیش از این رئیس جمهوری ترکیه شمار جان‌باختگان کشورش را ۹۱۲ نفر اعلام کرده بود.
    تلویزیون دولتی سوریه نیز از افزایش آمار کشته‌شدگان به دست‌کم ۳۸۶ نفر خبر داده است که ۲۳۹ نفر از این تعداد، ساکن مناطق حلب، حما، لاذقیه و طرطوس بوده‌اند. این منبع، شمار زخمی‌های این حادثه را نیز دست‌کم ۶۴۸ نفر اعلام کرد.
    بنا بر آمار منتشر شده از سوی رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، تعداد کشته شدگان زمین لرزه شدید روز دوشنبه در جنوب‌شرق این کشور به دست‌کم ۹۱۲ کشته و شمار زخمی‌های آن به دست‌کم ۵۳۸۵ نفر افزایش یافته است. به گفته او ۲۸۱۸ ساختمان نیز فروریخته است. انتشار این خبر ، نگرانی از تلفات سنگین‌تر در کشور جنگ‌زدۀ همسایه یعنی سوریه را افزایش داده است.