سرمقاله

فاصله اروپاییان با تندروهای اسرائیلی ‪/‬ جلال خوش‌چهره

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • آغاز نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ با حضور ایرانسل
  • گام بلند برای جهش تولید با برات الکترونیک/ سککوک ابزار موثر زنجیره تامین مالی
  • عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی: سککوک، مناسب تامین مالی کسب و کارهای خرد است
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 4756  |  صفحه ۱۱ | ایران و جهان  |  تاریخ: 18 بهمن 1401
    سخنگوی وزارت خارجه:
    درمورد اظهارات رئیس‌ جمهوری کره پاسخ قانع کننده‌ دریافت نکرده‌ایم
    ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه کشورمان روز گذشته در نشست خبری با رسانه‌های داخلی و خارجی در پاسخ به سوالی در ارتباط با پیگیری‌های ایران در مورد پول‌های بلوکه شده تهران در کره جنوبی و امکان شکایت ایران از کره بخاطر عدم بازپرداخت این مطالبات تصریح کرد: همانطور که بارها گفته‌ایم مطالبات مالی ایران در بانک‌های کره متعلق به مردم ایران است و ما به صورت جدی پیگیر مطالبات خود هستیم و با جدیت تمام وصول این دارایی‌ها و مطالبات را از کره پیگیری می‌کنیم.
    وی ادامه داد: ما اراده جدی داریم که در اسرع وقت این مطالبات را دریافت کنیم. دولت کره تا الان اراده لازم را برای حل این مسئله از خود نشان نداده است.
    وی همچنین در بخش دیگری از صحبت‌های خود در مورد پیگیری ایران در ارتباط با اظهارات چندی پیش رئیس جمهوری کره علیه ایران تصریح کرد: همانطور که اشاره شد در چند وقت اخیر شاهد اظهارات غیر حرفه‌ای و غیر دیپلماتیک رئیس جمهوری کره جنوبی علیه ایران در امارات بودیم. در همان مقطع خواستار توضیحات قانع کننده مقامات سئول در این ارتباط شدیم. تا کنون توضیحات کره در این ارتباط قانع کننده نبوده است و چنانچه در این زمینه پاسخ روشن و قانع کننده‌ای دریافت نکنیم این موضع موضع رسمی کره تلقی خواهد شد که می‌تواند بر مناسبات دو جانبه دو کشور تاثیرات منفی بیشتری بگذارد.
    سخنگوی وزارت خارجه ایران همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با برخی از اخبار منتشر شده مبنی بر احتمال تصمیم اوکراین برای قطع رابطه با ایران بر اساس ادعاهای مطرح شده از سوی مقامات کی‌یف و برخی از کشورهای غربی مبنی بر کمک ایران به روسیه در بحران اوکراین تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران علاقه‌مند به حفظ روابط دو جانبه مبتنی بر احترام و منافع متقابل با تمام کشورها از جمله اوکراین است.
    وی افزود: ما شرایط سخت اوکراین را درک می‌کنیم و همانطور که بارها تاکید کرده‌ایم معتقدیم که مناقشه نظامی در این کشور باید با رویکرد سیاسی و سازنده هر چه سریعتر خاتمه پیدا کند و طرفین از طریق گفت‌وگو اختلافات خود را حل و فصل کنند.
    سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به این سوال که با توجه به اقدام آذربایجان برای تعلیق فعالیت‌های سفارتخانه‌اش در تهران آیا ایران تصمیم دارد که اقدام مشابهی انجام دهد، گفت: ایران به توسعه مناسبات با کشورها و اساس روابط دو جانبه و احترام متقابل و حس منافع پایبند است و این سیاست در خصوص همسایگان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
    وی ادامه داد: رویکرد ایران در ارتباط با آذربایجان و حواث رخ داده، عبور از این حادثه مبتنی بر همکاری مشترک جهت رفع سوء تفاهم‌هاست. اصل مورد توجه ما توسعه مناسبات و همکاری‌هاست و ایران در این مسیر اقدام می‌کند.
    کنعانی تاکید کرد: همانطور که بارها گفته‌ایم روابط دو جانبه یک مسیر دو طرفه و مبتنی بر احترام متقابل و منافع مشترک است و ایران در این چارچوب حرکت می‌کند.
    کنعانی همچنین در مورد اخبار منتشر شده در مورد سفر علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران به روسیه نیز گفت: این سفر در آستانه انجام شدن است. این سفر در چارچوب نشست دبیران شورای امنیت ملی کشورهای همسایه افغانستان به منظور انجام رایزنی‌های مشترک چند جانبه در خصوص نحوه کمک به برقراری صلح و ثبات در افغانستان انجام می‌شود.
    وی افزود: دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در حاشیه این نشست با همتایان خود و مقام‌های روسیه در مورد موضوعات مورد علاقه نیز رایزنی و گفت‌وگو می‌کند.
    سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه با توجه به سفر اخیر وزیر خارجه قطر به تهران و برخی از اظهارات مبنی بر اینکه این دیپلمات قطری حامل پیامی از سوی آمریکا بوده است آیا در بحث تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا تحول جدید رخ داده است یا نه؟ گفت: همانطور که بارها اعلام کرده‌ایم پویایی دیپلماتیک در ارتباط با موضوع مذاکرات هسته‌ای و رفع تحریم‌ها همچنان به قوت خود باقی است و پیام‌ها در سطوح مختلف رد و بدل می‌شود و کشورهای دوست که علاقه‌مند به ایفای نقش هستند و با طرفین توافق ارتباط دارند در این زمینه تلاش می‌کنند و جمهوری اسلامی ایران نیز همواره از این تلاش‌ها و اقدامات استقبال کرده است.
    این دیپلمات ارشد ایرانی در پاسخ به سوالی درباره سفر اخیر وزیر امور خارجه عربستان به عراق و آخرین وضعیت گفت‌وگوهای تهران و ریاض اظهار کرد: در موضوع عربستان تاکید ما بر مسیر دیپلماسی است؛ ما برای اصلاح مسیر روابط و برقرار شدن آن در ریل صحیح خود همچنان ملتزم و پایبند هستیم و این رویکرد اصولی جمهوری اسلامی ایران است و این مسیر را ادامه می‌دهد.
    وی تاکید کرد : ایران از تلاش های توأم با حسن نیت هر کدام از کشورهای دوست از جمله عراق، در این ارتباط استقبال می کند.
    همچنین در پاسخ به سوال دیگری  درباره تغییر  سفرای جمهوری اسلامی ایران در کشورهای مختلف گفت :  این کار مسیر شناخته شده خود و روندهای مشخصی دارد که در همین چارچوب در دولت سیزدهم انجام شده و می شود.