سرمقاله

کاهش شدید قدرت رقابت بنگاهی ایران / پیمان مولوی

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • اعلام بسته تخفیفی ایرانسل ویژه روز جهانی ارتباطات
  • افتتاح پروژه‌های ارتباطی ایرانسل با حضور رئیس‌جمهور به مناسبت روز جهانی ارتباطات
  • افتتاح پروژه‌های ارتباطی همراه اول با دستور رییس‌جمهور سایت‌های 5G کشور از مرز ۱۸۰۰ عبور کرد در آستانه روز جهانی ارتباطات، سایت نسل پنجم همراه اول در کتابخانه ملی ایران افتتاح شد تا تعداد سایت‌های 5G کشور از ۱۸۰۰ عبور کند.
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 4830  |  صفحه ۱۱ | ایران و جهان  |  تاریخ: 19 بهمن 1401
    تازه‌ترین تحولات از زمین لرزه ترکیه و سوریه
    زلزله مهیت قرن
    عملیات امدادرسانی برای نجات قربانیان زلزله ۷.۸ ریشتری  در ترکیه و سوریه و اسکان آوارگان همچنان ادامه دارد.  مقامات از کشته‌شدن هزاران نفر نفر خبر داده‌اند، در حالی که هنوز تعداد زیادی زیر آوار هستند و سازمان بهداشت جهانی گفته است احتمال دارد تعداد تلفات تا ۸ برابر رقم فعلی برسد.
    بنا بر اعلام مسئولان دو کشور، پس لرزه‌های این زلزله شدید نیز همچنان ادامه داشته و بسیاری از ساکنان در پی تخریب خانه‌های خود در سرمای هوا آواره شده‌اند.
    به گزارش یورونیوز، در پی وقوع زلزله مهیب روز دوشنبه در جنوب و شرق ترکیه، رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور این کشور روز سه‌شنبه در ده استان آسیب‌دیده وضعیت اضطراری اعلام کرد. اردوغان با بیان اینکه این اقدام برای مدت سه ماه انجام شده است، گفت: «تصمیم گرفته‌ایم وضعیت اضطراری اعلام کنیم تا کار (امدادرسانی) به سرعت انجام شود.»
     سازمان جهانی بهداشت (WHO) نیز اعلام کرد که نزدیک به ۲۳ میلیون نفر می‌توانند تحت تأثیر زمین لرزه قدرتمندی که بامداد دوشنبه جنوب ترکیه را لرزاند، قرار گرفته باشند. ادلهید مارچانگ، افسر ارشد مواقع اضطراری در سازمان جهانی بهداشت، در نشست هیئت اجرایی آژانس بهداشت سازمان ملل در ژنو گفت: نقشه‌های اجمالی نشان می‌دهند که به طور بالقوه ۲۳ میلیون نفر از جمله حدود ۵ میلیون جمعیت آسیب‌پذیر، شامل بیش از ۳۵۰ هزار سالمند و ۱.۴ میلیون کودک، در معرض خطر قرار دارند.»
    تدروس آدهانوم گبریسوس، دبیرکل سازمان جهانی بهداشت، در این خصوص گفت: «ما به ویژه در مورد مناطقی که هنوز اطلاعاتی درباره آن‌ها نداریم نگران هستیم. تهیه نقشه محل‌های آسیب‌دیده یکی از راه‌های مواجهه با این مسئله است و به ما کمک می‌کند دریابیم باید توجه خود را در کدام نقاط متمرکز کنیم.»
    سرنوشت مبهم سه ورزشکار ایرانی در ترکیه؛
    محمد فرازمند، سفیر ایران در آنکارا، روز سه‌شنبه درباره وضعیت سه ورزشکار ایرانی در مالاتیا پس از زلزله ترکیه گفت آواربرداری هتل محل اقامت آنان ادامه دارد و تعدادی در این مکان هنوز زنده هستند.
    مهدی سعیداوی، محمدرضا میراحمدی و حامد مطرودی اعضای تیم فوتبال مالاتیا اسپور ترکیه هستند که هتل محل اقامت آنان در اثر زلزله روز دوشنبه فروریخته است. منابع محلی گفته‌اند تا کنون پنج نفر از زیر آوار هتل بیرون کشیده شده‌اند که سه نفر از آنها زنده هستند؛ امری که باعث شده امیدها برای زنده ماندن سه فوتبالیست ایرانی افزایش پیدا کند.
    فرازمند درباره حضور تعدادی دانشجویان در غازی عنتپ و دیاربکر گفت سفارتخانه درحال هماهنگی برای تهیه وسیله نقلیه جهت اعزام آنان به ایران است و شماری نیز قرار است با هواپیماهای حامل کمک‌های هلال احمر به کشور بازگردند. وی اضافه کرد برای آن دسته از ایرانیانی که مدارک‌شان زیر آوار مانده است، برگه عبور الکترونیکی صادر خواهد شد و از مقامات ترکیه خواسته شده است که با توجه به شرایط اضطراری برگ عبور الکترونیکی را به جای گذرنامه در مبادی خروجی بپذیرند.
    بنابر اعلام مقامات ترکیه و سوریه، آمار تلفات حاصل از زمین‌لرزه قدرتمند ۷.۸ ریشتری در اوایل روز دوشنبه در این کشورها از عدد ۴۹۴۰ نفر عبور کرده است. در ترکیه تا ساعت ۹.۴۵ صبح روز سه‌شنبه به وقت محلی ۳ هزار و ۳۸۱ نفر جان خود را از دست داده‌اند و ۲۰ هزار و ۴۲۶ نفر مجروح شده‌اند. در سوریه نیز مطابق اعلام مسئولان حداقل هزار و ۵۵۹ نفر کشته و ۳ هزار و ۶۴۸ تن زخمی شده‌اند.
    ایران ۴۵ تن کمک‌های امدادی به سوریه فرستاد
    مقامات ایران می‌گویند اولین محموله کمک‌های انسان‌دوستانه به زلزله‌زدگان سوریه را شب گذشته به این کشور ارسال کرده‌اند. مهدی سبحانی، سفیر ایران در سوریه، گفته است این کمک‌ها شامل ۴۵ تن شامل پتو، چادر، دارو و مواد غذایی وارد فرودگاه حلب شده و قرار است به زودی دو هواپیمای دیگر حامل کمک‌های امدادی نیز به حلب و لاذقیه اعزام شوند.
    علاوه بر این تصاویر منتشره از بندر اسکندرون در جنوب شرقی ترکیه نشان می‌دهد آتش‌سوزی گسترده‌ای که از روز دوشنبه در این ناحیه آغاز شده، همچنان ادامه دارد. آتش‌سوزی در کانتینرهای حاوی محموله‌های مختلف در بندر رخ داده است. پیشتر اداره دریانوردی ترکیه اعلام کرده بود که بندر اسکندرون در استان هاتای این کشور به دلیل تخریب در اثر زلزله به طور موقت از مدار فعالیت خارج شده است.
    سازمان ملل متحد اعلام کرد زمین‌لرزه ۷.۸ ریشتری که بامداد دوشنبه جنوب ترکیه را لرزاند، قوی‌ترین زمین‌لرزه ثبت‌شده در این کشور از سال ۱۹۳۹ بدین سو بوده است.
    این سازمان اضافه کرده که به دنبال تصویب بودجه اضطراری برای کمک‌رسانی به مردم این ناحیه است.
    رئیس سازمان حوادث طبیعی ترکیه گفته است مطابق آخرین آمارها در پی زمین‌لرزه روز دوشنبه، دستکم ۲ هزار و ۹۲۱ نفر کشته و بیش از ۱۵ هزار و ۸۰۰ نفر دیگر زخمی شده‌اند.
    در سوریه نیز تا کنون حداقل هزار و ۴۵۱ نفر جان خود را در اثر این زلزله از دست داده‌اند و ۳ هزار و ۵۳۱ نفر نیز زخمی شده‌اند. خبرگزاری دولتی این کشور، سانا، گزارش کرده است که از این تعداد ۷۱۱ نفر در مناطق تحت کنترل دولت و عمدتا در مناطق حلب، حماه، لاذقیه و طرطوس بوده‌اند. این در شرایطی است که درمنطقه تحت کنترل مخالفان هزاران نفر در نبود امکانات امدادرسانی همچنان زیر آوار گرفتار هستند.
    مقامات سازمان بهداشت جهانی هشدار داده‌اند که با توجه به عمق فاجعه، مجموع تلفات ممکن است تا ۸ برابر رقم فعلی برسد.
    مرکز زمین‌شناسی ایالات متحده اعلام کرده است که از زمان وقوع زمین‌لرزه ۷.۸ ریشتری در صبح دوشنبه به وقت محلی در جنوب ترکیه، حداقل ۱۰۰ پس‌لرزه به بزرگی ۴ ریشتر یا بیشتر رخ داده است. این پس‌لرزه‌ها در امتداد منطقه‌ای به وسعت بیش از ۳۰۰ کیلومتر اتفاق افتاده‌اند و کار امدادرسانی و نجات افراد از زیر آوار را در مقاطعی با وقفه روبرو کرده‌اند.