سرمقاله

بی فرهنگی یا پارادوکس فرهنگی؟ ‪/‬ آرین احمدی

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • اعلام بسته تخفیفی ایرانسل ویژه روز جهانی ارتباطات
  • افتتاح پروژه‌های ارتباطی ایرانسل با حضور رئیس‌جمهور به مناسبت روز جهانی ارتباطات
  • افتتاح پروژه‌های ارتباطی همراه اول با دستور رییس‌جمهور سایت‌های 5G کشور از مرز ۱۸۰۰ عبور کرد در آستانه روز جهانی ارتباطات، سایت نسل پنجم همراه اول در کتابخانه ملی ایران افتتاح شد تا تعداد سایت‌های 5G کشور از ۱۸۰۰ عبور کند.
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 4879  |  صفحه ۵ | حوادث  |  تاریخ: 20 بهمن 1401
    دبیرخانه دائمی پرونده ثبت جهانی «هگمتانه و مرکز تاریخی همدان» دایر شد
    مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی همدان گفت: دبیرخانه دائمی پرونده ثبت جهانی «هگمتانه و مرکز تاریخی همدان» با محوریت معاون ت عمرانی استانداری برای رصد و انجام اقدامات مناسب در راستای ثبت این یادمان مهم تاریخی تشکیل شده است. «محسن معصوم علیزاده» در جمع خبرنگاران با بیان اینکه پرونده ثبت جهانی «هگمتانه و مرکز تاریخی همدان» از نظر یونسکو جذاب ترین پرونده است افزود: از سال ۹۹ کارهای خوبی برای ثبت این اثر انجام شد و در نهایت با تلاش مسئولان کشوری و استانی به یونسکو تحویل شد. وی ادامه داد: کاشناسان و ارزیابان یونسکو از این پرونده بازدید و نتایج خود را اعلام می کنند تا در نهایت این پرونده در یونسکو به ثبت برسد.
    معصوم علیزاده اظهار داشت: در این راستا کف سازی، مرمت، جداره سازی آثار تاریخی، کاروانسرا و مساجدی که در این منطقه قرار دارند باید انجام شود. وی محوریت و اولویت کار این اداره کل را ثبت جهانی پرونده هگمتانه و مرمت و آماده سازی فضاهای مرتبط با این اثر عنوان کرد.
    بهار گردشگری در زمستان همدان
    مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی همدان از برگزاری جشنواره زمستانی پس از سه سال وقفه خبر دادو گفت: این جشنواره با عنوان بهار گردشگری در زمستان همدان از ۲۴ بهمن تا ۱۷ اسفند ماه در راستای توسعه گردشگری منطقه و معرفی جاذبه های گردشگری برگزار می شود.
    معصوم علیزاده ادامه داد: برپایی نمایشگاه، مسابقات ورزشی از جمله اسکی، نمایشگاه صنایع دستی، جنگ شادی و جشنواره تخفیف از برنامه های جانبی این جشنواره است.
    وی از حضور در نمایشگاه بین المللی تهران از ۱۸ تا ۲۲ بهمن ماه با ۱۰ غرفه فروش در زمینه منبت گلریز، سفالف سرامیکف مروار بافی، چرم و مصنوعات و نقاشی روی سفال با هدف معرفی صنایع دستی خبر داد.
    مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی همدان، نگهداری از میراث فرهنگی و تاریخی استان و انتقال آن به نسل آینده را ضرورری برشمرد و افزود: ما وظیفه داریم میراث فرهنگی گذشتگان را حفظ کنیم و به نسل آینده به عنوان فرهنگ و تاریخ انتقال دهیم.
    معصوم علیزاده با تاکید بر اینکه آشنایی مردم با میراث فرهنگی موجب حفظ آنها می شود، آموزش، معرفی و آگاه کردن نسل های مختلف نسبت به ارزش های میراث فرهنگی بهترین راه برای حفظ بناها و محوطه های تاریخی اعلام کرد.
    وی افزود: بی توجهی به حوزه میراث فرهنگی به آثار فرهنگی ما آسیب می‌زند و عدم آشنایی موجب می‌شود که ما آثار فرهنگی را به عنوان سرمایه نبینیم و به آنها آسیب بزنیم.
    آرامگاه بوعلی سینا، آرامگاه باباطاهر، تپه هگمتانه و گنبد علویان، حمام حاج آقا تراب نهاوند، خانه لطفعلیان ملایر، خانه مسعودی و آرامگاه میررضی الدین آرتیمانی و بقعه حیقوق نبی (ع) از مهمترین آثار تاریخی و باستانی این استان است که همه ساله مورد بازدید گردشگران قرار می گیرد.
    سنگ نوشته های گنج نامه، کلیساهای آنجلی و گریگوری، حمام قلعه، کاروانسرای صفوی، آب انبارها، خانه های قدیمی و باغ نظری در همدان از دیگر آثار تاریخی مورد توجه گردشگران است.