سرمقاله

بی فرهنگی یا پارادوکس فرهنگی؟ ‪/‬ آرین احمدی

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • اعلام بسته تخفیفی ایرانسل ویژه روز جهانی ارتباطات
  • افتتاح پروژه‌های ارتباطی ایرانسل با حضور رئیس‌جمهور به مناسبت روز جهانی ارتباطات
  • افتتاح پروژه‌های ارتباطی همراه اول با دستور رییس‌جمهور سایت‌های 5G کشور از مرز ۱۸۰۰ عبور کرد در آستانه روز جهانی ارتباطات، سایت نسل پنجم همراه اول در کتابخانه ملی ایران افتتاح شد تا تعداد سایت‌های 5G کشور از ۱۸۰۰ عبور کند.
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 4893  |  صفحه ۷ | بازار و سرمایه  |  تاریخ: 20 بهمن 1401
    آخرین اخبار از زلزله ترکیه و سوریه
    لحظه به لحظه به تعداد کشته‌ها افزوده می‌شود
    با گذشت چهار روز از زلزله ۷.۸ ریشتری که بخش‌های گسترده‌ای از ترکیه و سوریه را لرزاند، عملیات امداد رسانی برای نجات قربانیان همچنان ادامه دارد.
    مقامات تا کنون از کشته‌شدن دستکم. ۱۱ هزار و ۲۰۰ نفر خبر داده‌اند، این در شرایطی است که با توجه به محبوس بودن شمار زیادی از افراد در زیر آوار برآورد می‌شود این رقم افزایش بیابد.
    به گزارش یورونیوز، همزمان کاروان‌های امدادی و محموله‌های کمکی از دیگر کشورها وارد خاک ترکیه شده‌اند. در حالی که در سوریه و در منطقه تحت کنترل مخالفان نبود امکانات کمک‌رسانی باعث کندی شدید عملیات امداد شده است.
    با افزایش لحظه به لحظه آمار تلفات زلزله بامداد دوشنبه ترکیه و سوریه، این حادثه جزء ده زمین‌لرزه مرگبار قرن ۲۱ قرار گرفت. 
    در رتبه اول و دوم این حوادث مرگبار، زلزله ۲۶ دسامبر سال ۲۰۰۴ اندوزی با ۲۳۰هزار نفر کشته و زلزله ۱۲ ژانویه سال ۲۰۱۰ هایتی با ۲۰۰هزار نفر کشته قرار دارند. زلزله سال ۲۰۰۳ بم در ایران که به کشته‌شدن بیش از ۳۱ هزار تن انجامید در رتبه پنجم این جدول و زلزله بامداد دوشنبه ترکیه و سوریه تا کنون با بیش از ۱۱هزار و ۲۰۰ نفر کشته در رتبه هشتم قرار گرفته است.  
    یانز لنارچیچ، رئیس واحد مدیریت بحران کمیسیون اروپا، روز چهارشنبه گفت دولت سوریه دو روز پس از وقوع زلزله در این کشور تقاضای کمک خود را از طریق مکانیسم امداد شهری اتحادیه اروپا فعال کرده است.
    بر طبق این مکانیسم که در سال ۲۰۰۱ ایجاد شد، کشورهای عضو اتحادیه تشویق می‌شوند تا در صورت تقاضای یک کشور به آن کمک کنند. این ساز و کار برای کمک به کشورهای عضو و غیرعضو اتحادیه در وضعیت‌هایی است که کشورها نمی‌توانند به تنهایی با بلایای طبیعی یا موقعیت‌های اضطراری مقابله کنند.
    علاوه بر ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا، در حال حاضر هشت کشور دیگر (آلبانی، بوسنی و هرزگوین، ایسلند، مونته نگرو، مقدونیه شمالی، نروژ، صربستان و ترکیه) در این برنامه شرکت دارند.
    مطابق آمارها از زمان آغاز به کار این مکانیسم به بیش از ۶۰۰ تقاضا برای کمک در داخل و خارج از اتحادیه اروپا پاسخ داده شده است.
    آتش‌سوزی کانتینرهای بندر اسکندرون ترکیه مهار شد
    مقامات دریانوردی ترکیه روز چهارشنبه اعلام کردند که آتش‌سوزی کانتینری در بندر اسکندرون در جنوب این کشور تحت کنترل قرار گرفته و ماموران توانسته‌اند آتش را خاموش کنند.
    یک منبع به خبرگزاری رویترز گفته است که شعله‌های آتش به منطقه‌ای که مواد قابل اشتعال در آن نگهداری می‌شده سرایت نکرده است.
    پیشتر اداره دریانوردی ترکیه اعلام کرده بود که بندر اسکندرون در استان هاتای این کشور به دلیل تخریب در اثر زلزله به طور موقت از مدار فعالیت خارج شده است.
    علت این آتش‌سوزی هنوز نامشخص است. مقامات محلی مشکوک هستند که مواد خام پلاستیکی یا شیمیایی عامل آتش‌سوزی باشند، با این حال به دلیل نابودی جعبه‌ها و پراکندگی آن‌ها تا کنون نتوانسته‌اند علت اصلی را پیدا کنند.
    مقامات ترکیه و سوریه می‌گویند تعداد قربانیان زلزله ویرانگر این دو کشور به دستکم ۱۱ هزار و ۱۰۴ نفر رسیده است.
    رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، چهارشنبه در یک نشست تلویزیونی در جریان بازدید از مناطق زلزله‌زده گفت تعداد کشته‌شدگان این کشور به حداقل ۸ هزار و ۵۷۴ نفر رسیده و نزدیک به ۵۰ هزار نفر دیگر هم زخمی شده‌اند.
    این در شرایطی است که به گفته مقامات سوریه در این کشور نیز حداقل ۲ هزار و ۵۳۰ نفر در مناطق تحت کنترل دولت و مخالفان جان خود را از دست داده‌اند.
    آژانس‌های امدادی و کادر اورژانس می‌گویند که تعداد کشته‌شدگان احتمالاً بیشتر خواهد شد چرا که بسیاری از مردم همچنان در سرمای هوا در زیر آوار محبوس هستند.
    در پی سرمای شدید هوا و کندی عملیات نجات، نگرانی‌ها برای جان افرادی که هنوز زیر آوار هستند افزایش پیدا کرده است. این در حالی است که امدادگران هنوز نتوانسته‌اند به تمامی مناطق زلزله‌زده در ترکیه و سوریه دسترسی پیدا کنند.
    مریم اصلان، سخنگوی نهاد خیریه آکسفام در ترکیه، گفت: «سرما وجود دارد دارد، اما زمان نیز به سرعت در حال گذشتن است. وقتی هوا سرد است، تلاش‌ها برای نجات بیشتر تحت تاثیر قرار می‌گیرد.»
    او اضافه کرد: «هنوز مناطقی وجود دارد که مردم سعی می‌کنند با دستانشان آواربرداری کنند. تیم های امداد هنوز نتوانسته‌اند به همه جا برسند. این خیلی خیلی دشوار است. ما با زمان در حال مسابقه هستیم.»
    یک جبهه هوای سرد و مرطوب در منطقه دمای هوا را به شدت کاهش داده است. پیش‌بینی می‌شود روز چهارشنبه دما در بخش‌های زلزله‌زده ترکیه و سوریه به چندین درجه زیر صفر کاهش یابد وبارش باران و برف ادامه داشته باشد. امری که زنده‌ماندگان زیر آوار را در خطر سرمازدگی قرار می‌دهد.