سرمقاله

حال ناخوش بورس / ژوبین صفاری

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • اعلام بسته تخفیفی ایرانسل به مناسبت عید فطر
  • پخش تازه‌ترین تاک‌شوی تولیدی ویستامدیا در شبکه نمایش خانگی
  • اعلام جوایز سومین جشنواره رساله برتر مهندسی برق با حمایت ایرانسل
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 5023  |  صفحه ۱۰ | بازار و سرمایه  |  تاریخ: 24 بهمن 1401
    نماد ربع سکه در بورس وسوسه‌انگیز شد
    ربع سکه بورسی با سود 7 میلیون تومانی
    سکه بازان در معاملات نقدی روز پنجشنبه ۲۰ بهمن ماه در موقعیت خرید قرار گرفتند و فلز گران بهای داخلی تا سطح ۲۴ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان بالا رفت. از نگاه فعالان بازار سکه، رشد قیمت طلای جهانی و افزایش قیمت دلار دو دلیل اصلی پیشروی قیمت سکه پیش از تعطیلات دهه فجر بود.
    با این حال روز پایانی هفته قبل نرخ طلای جهانی رشد قابل توجهی را ثبت نکرد. فلز زرد رنگ جهانی در محدوده ۱۸۶۰ دلار به کار خود خود خاتمه داد و نتوانست وارد کانال۱۹۰۰ دلار شود. برخی از معامله گران می‌گفتند نوسان محدود قیمت اونس طلا، سکه بازان داخلی را نگران کرده که اثر این امر موجب از دست رفتن بخشی از دارایی آن‌ها شود.
    البته این نکته قابل ذکر است که سکه بازان هنوز مسیر حرکتی خود را با نرخ دلار تعیین می‌کنند. برخی از معامله گران باور دارند درصورتی که نرخ دلار در بازار امروز مانند روز پنجشنبه گذشته بالا برود این امر ممکن است بر قدرت بازیگران افزایشی بازار سکه بیفزاید.
    با این حال اگر این اتفاق به واسطه مداخله ارزی بازارساز یا دلایلی دیگر رخ ندهد شانس افزایشی‌ها برای صعود کمرنگ خواهد شد و قدرت معامله گران کاهشی بیشتر می‌شود.
    ربع سکه در بورس کالا
    قیمت ربع سکه روز یکشنبه ۲۳ بهمن ۱۴۰۱، کار خود را از جایگاه ۹ میلیون و ۲۷۰ هزار تومان آغاز کرد و نزدیک ظهر خود را به ۹ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان رساند. یک‌سال پیش در همین موقع از سال برای خرید ربع سکه نیاز نبود بیشتر از سه‌میلیون و ۷۹۰ هزار تومان پول پرداخت کنید، اما خرداد امسال همزمان با نوسان دلار، قیمت انواع سکه هم بالا رفت و به‌طور خاص در ۲۳ خرداد، ربع سکه را در روی پله شش میلیون و ۳۱۳ میلیون تومان ملاقات کردیم. رشد قیمت سکه ربع بهار آزادی با سرد شدن دمای هوا شدت پیدا کرد و در روز‌های هشتم دی‌ماه و دوم بهمن رکورد تاریخی قیمت ربع سکه به ترتیب با رسیدن به سقف ۱۰ میلیون و ۲۰ هزار تومان و سپس ۱۰ میلیون و ۲۲۰ هزار تومان شکسته شد. به‌همین دلیل بانک مرکزی تصمیم گرفت با عرضه ۵۰۰ هزار قطعه ربع سکه در بورس، قیمت آن را کنترل کند.
    بانک مرکزی اعلام کرده ۹ درصد مالیات ارزش افزوده روی نرخ اعلام شده فروش ربع سکه در بورس محاسبه شده و به‌همین دلیل خریداران مجبور به پرداخت رقم‌های بیشتر نیستند. این اطلاعیه باعث دلگرمی مردم شد و در روز‌های بعدی شاهد افزایش تعداد معاملات هستیم. آخرین روز معاملاتی هفته قبل با فروش ۱۱ هزار و ۱۹۱ قطعه ربع سکه بهار آزادی در بورس کالا به پایان رسید.
    فروش سکه در دور سوم
    فروش سکه در بورس به دور سوم رسیده و قبل از شروع معاملات روز یکشنبه ۲۳ بهمن، روی هم‌رفته ظرف ۱۴ روز معاملاتی، ۱۵۹ هزار سکه ربع بهار آزادی در بورس به متقاضیان فروخته شده است. خریداران سکه از بورس می‌توانند بدون پرداخت مالیات، پنج روز کاری بعد، با مراجعه به خزانه بانک رفاه ربع سکه خود را تحویل بگیرند. خرید ربع سکه از بورس اهمیت بیشتری پیدا می‌کند وقتی بدانیم هر نفر مجاز به خرید پنج سکه است و در روز‌های گذشته معمولا اختلاف قیمت ربع سکه بورسی با بازار آزاد حداقل ۸۰۰ هزار تومان و در مواردی تا یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار تومان گزارش شده است.
    قیمت ربع سکه در بورس ظرف آخرین روز معاملاتی هفته قبل، یعنی چهارشنبه ۱۹ بهمن حداکثر هشت میلیون و ۵۵ هزار تومان بود. خرید هر پنج سکه قابل سفارش برای یک کد ملی، با پرداخت ۴۰ میلیون و ۲۷۵ هزار تومان امکان‌پذیر بود. قیمت سکه ربع بهار آزادی را همان روز چهارشنبه در بازار آزاد ۹ میلیون و ۲۲۰ هزار تومان اعلام می‌کردند که یک‌میلیون و ۱۶۵ هزار تومان بیشتر از قیمت ربع سکه در بورس بود. به‌این ترتیب کسی که هر پنج قطعه سکه را از بورس می‌خرید، نزدیک پنج میلیون و ۸۰۰ هزار تومان کمتر پول خرج می‌کرد. با افزایش قیمت سکه ربع در معاملات تک‌فروشی بازار آزاد روز پنجشنبه به ۹ میلیون و ۲۷۰ هزار تومان، این سرمایه‌گذاری تنها ظرف یک‌روز شش میلیون تومان معادل ۱۵ درصد سودآوری داشت.
    مرحله سوم فروش سکه ربع بهار آزادی در بورس چهارشنبه ۱۹ بهمن آغاز شد و با توجه به اینکه بانک مرکزی در نظر دارد، سیاست خود را ادامه دهد، مرحله سوم عرضه گواهی سپرده ربع سکه بهار آزادی با استفاده از روش حراج چند قیمتی، حداقل تا پایان روز معاملاتی چهارشنبه ۲۶ بهمن ادامه پیدا می‌کند. تمام اشخاص حقیقی بالای ۱۸ سال دارای کد ملی می‌توانند از بورس حداقل یک قطعه و حداکثر پنج قطعه ربع سکه طلای بهار آزادی بخرند و پنج روز کاری بعد، با مراجعه به خزانه بانک رفاه، آن‌ها را تحویل بگیرند.
    دردسرهای تحویل ربع سکه بورسی
    از سوی دیگر خرید ربع سکه از بورس بدون دردسر هم نیست. به‌عنوان مثال تحویل ربع سکه بورسی تنها با مراجعه حضوری شخص خریدار به خزانه بانک رفاه امکان‌پذیر است. همچنین به خریداران، سکه بدون وکیوم تحویل داده می‌شود.
    بعضی طلافروشی‌ها به دلیل نداشتن وکیوم قیمت کمتری برای خرید این سکه‌ها پیشنهاد می‌دهند. در روز‌های گذشته اختلاف قیمت خرید و فروش سکه ربع بهار آزادی به ۴۰۰ هزار تومان رسیده. وقتی می‌گوییم قیمت ربع سکه ۹ میلیون و ۲۷۰ هزار تومان است، به قیمت فروش اشاره داریم، اما در بازار برای خرید همین سکه، معمولا پیشنهاد بالاتر از هشت میلیون و ۸۷۰ هزار تومان ارائه نمی‌دهند. حالا فرض کنید صاحب یک ربع سکه بدون وکیوم هستید که برای خریدش پشت‌چشم هم نازک می‌کنند. بعضی گزارش‌های دریافتی نشان می‌دهد در بازار تلاش می‌کنند حسابی توی سر این سکه بزنند و در مواردی آن را ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان ارزان‌تر از چنگ صاحبش بیرون بیاورند.
    فعالان و کارشناسان بازار طلا و سکه می‌گویند قانون و آیین نامه‌ای درباره ازام وکیوم بودن انوع سکه طلا وجود ندارد و بسته‌بندی سکه ابتکار شخصی واحد‌های تجاری است که در سال‌های گذشته اتفاق افتاد. در ابتدا، وکیوم سکه برای شناخته شدن طلافروشی بود و صاحب طلافروشی اسمش را روی سکه می‌زد تا وقتی سکه دست به‌دست چرخید، نام طلافروشی نیز دیده شود. کم‌کم مردم به غلط فکر می‌کنند سکه بدون وکیوم غیربانکی و تقلبی است. در صورتی که وکیوم دلیلی بر صحت و سلامت سکه نیست. در خود طلافروشی‌ها هم تا وقتی سکه را باز نکنند معمولا برای خریدش اقدام نمی‌کنند. اگر سکه را بدون وکیوم به طلافروش بدهند، سنجش اصالت آن ساده‌تر است. طلافروش باسابقه شاید نیازی به باز کردن وکیوم نداشته باشد، اما معمولا توصیه می‌کنند سکه را از وکیوم خارج کنند و بعد از دو مرحله سنجش آن را بخرند. 
    خریداران ربع سکه از بورس که آن ها را بدون وکیوم تحویل می‌گیرند، به‌همین دلیل نباید فریب افرادی را بخورند که تلاش دارند با قیمت پایین سکه‌ها را چنگشان خارج کنند. معمولا طلافروش‌های باسابقه چنین رفتاری مرتکب نمی‌شوند؛ بنابراین توصیه می‌شود مردم برای فروش سکه بدون وکیوم حتما به واحد‌های مجاز و دارای جواز کسب مراجعه کنند و اگر کسی خواست سکه آن‌ها را زیر قیمت بخرد با اتحادیه طلا تماس بگیرند.