سرمقاله

محمدعلی وکیلی / تغییر از چه نقطه ای؟

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • اعلام عیدی ایرانسل برای نوروز ۱۴۰۳
  • رونمایی از هدیه ویژه همراه اول برای سفرهای نوروزی دور دنیا
  • آغاز جشنواره نوروزی لنز ایرانسل با جوایز ویژه
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 508  |  اخبار صفحات روزنامه  |  تاریخ: 12 آذر 1401
    رئیس جمهوری در سفر به استان کردستان مطرح کرد
    امنیت خط قرمز ماست

    گروه سیاسی - سید ابراهیم رئیسی با بیان اینکه دشمنان در قضایای اخیر یک اشتباه محاسباتی بسیار مفتضحی را داشته‌اند، عنوان کرد: دشمنان این بارهم اشتباه بدی را در کارنامه خیانت‌بارشان ثبت کرده‌اند و گمان برده‌اند که با ایجاد ناامنی و اغتشاش اهداف پلید خود را دنبال کنند، غافل از اینکه مردم شهید داده کردستان با این تکانه‌ها نمی‌لرزند.

    سید ابراهیم رییسی، رئیس جمهور روز  پنجشنبه (۱۰ آذرماه) در سفر به استان کردستان، ضمن تبریک روز پرستار و تقدیر از تلاش این قشر در دوران کرونا، اظهار کرد: بهره‌برداری از طرح آبرسانی به سنندج پس از هشت سال انتظار مردم، امروز با تلاش و پیگیری وزارت نیرو، استاندار کردستان و سایر مسئولان، به نتیجه رسیده و خرسندیم که مردم ما در سنندج از آب گوارا بهره‌مند می‌شوند.

    وی بهره‌برداری از ریل قطار و فرودگاه  سقز را که رفت و آمد و حمل و نقل را تسهیل می‌کند، از دیگر پروژه‌های اولویت‌دار استان کردستان ذکر کرد و افزود: کلنگ‌زنی پروژه‌های جدید، به جز موارد ضروری در دستور کار دولت نیست، بلکه اولویت با تکمیل پروژه‌های قدیمی که باعث رنج مردم شده‌اند، است.

    رییس جمهور با بیان اینکه سفرهای خور را به استان کردستان تا پایان و رفع مشکلات این استان ادامه خوهم داد، عنوان کرد: تحقق این مهم نیازمند انجام اقدامات مجاهدانه با کمترین زمان در استان است.

    وی طرح آبرسانی به سنندج را نمونه بارز اقدام مجاهدانه ذکر کرد و افزود: معتقدیم که با این مدل می‌توان در سراسر کشور کارها را سریع‌تر به نتیجه رساند، چرا که مردم چشم انتظار هستند.

    رییسی ادامه داد: ما در کردستان، دیار مجاهدت‌های خاموش، شاهد رشادت و ایستادگی مردم کردستان است، وجب به وجب کردستان در مقابل گروه‌های ضدانقلاب و معاندان ایستادگی کرده است؛ دشمنان، از ابتدای انقلاب اسلامی به دنبال لانه کردن در این خطه هستند اما مردم بیدار و بابصیرت کردستان آن‌ها را نا کام گذاشته‌اند.

    رییس جمهور گفت: دشمنان خواستند یک بار دیگر امتحان کنند که آیا می‌توان کاری کرد، اما مردم کردستان بارها اثبات کرده‌اند که دشمن را ناکام کرده‌اند و این سیره و سلوک مردم این خطه است و در دیگر مناطق کشور نیز به این شیوه است.

    وی افزود: دشمنان تصور کردند که اگر برخی از موارد را مطرح کنند، می‌توانند مردم را به دلیل داشتن مشکلات اجتماعی و اقتصادی که دارند گول بزنند، اما انسجام و وحدت  مردم در مقابل دشمن واقعیت است و امروز انسجام شیعه و سنی در شهر و روستا موجب شکست دشمن شده و این از ویژگی مردم این منطقه است.

    رییسی کردستان را جایگاه مردمان سلحشور و مجاهد ذکر کرد و افزود: دشمنان بدانند این نسل جدید همانند مادران و پدران خود در مقابل دشمنان ایستادگی می کنند و اثبات کرده اند که به خواست دشمنان این دیار فکر نمی کنند، دشمنان بدانند که در دل مردم هیج جای این کشور جایگاهی ندارند.

    وی خطاب به کارکنان و مسئولان دولت گفت: امروز مسئله مردم خدمتگزاری صادقانه به آنها است، لذا کارکنان ما در همه نهادها و ادارت بدانند که امروز مهم‌ترین کار ما در دولت خدمتگزاری بی منت به مردم است و این امر موجب عصبانیت دشمنان می شود.

    رییسی طرح آبرسانی به سنندج را نمونه بارز بیشتر شدن عصبانیت دشمنان دانست و گفت: بگذار دشمنان با این غیض و کینه ای که از جمهوری اسلامی دارند بمیرند و جان دهند و بدانند ملت از پیشرفت دست برنمی دارد.

    به گفته وی، دشمنان می خواهند، با ناامنی و اغتشاش  قطار پیشرفت کشور را باز دارند و در این راستا کمک مردم و اراده مدیران نباید اجازه دهند که این قطار پیشرفت کند شود.

    رییس جمهورادامه داد: پیشرفت ما در علم و فناوری دشمن را عصبانی و غضبناک کرده است و دانشگاه های ما با پرورش انسان های فرهیخته و دانشمندان تراز اول جهان، دشمن را ناامید کرده است؛ پیشرفت در حوزه هسته ای و علوم تکنولوژی، ارتباط با کشورهای همسایه، صادرات نفتی و غیر ه نفتی و راه افتادن چرخ های تولید در سراسر کشور دشمن را خشمگین کرده است. وی با تاکید بر اینکه دانشگاه های ما باید علم و فناوری را بیش از گذشته افزایش دهند، عنوان کرد: افزایش شرکت های دانش بنیان، تولید و اشتغال بیش از گذشته باید در دستور کار باشد.

    رییسی عنوان کرد: مردان و زنان ما باید در حوزه فناوری و تولید تلاش خود را مضاعف کنند. رییس جمهور با بیان اینکه کردستان با داشتن پتانسیل های فراوان نباید بیکار داشته باشد، افزود: تولید در حوزه های کشاورزی و دامداری می تواند بسیار بیشتر از ظرفیت کنونی باشد. باید تلاش کنید از نیروی کارآمد بومی استان در این منطقه برای پیشرفت استفاده شود.

    رئیسی گفت: دختران و پسران ما که فارغ التحصیل دانشگاه های هستند باید بدانند که زمینه کار برای آنها پس از فارغ التحصیلی مهیا است. این امر به تلاش مضاعف مدیران بستگی دارد.

    دیدار با خانواده شهدا و جانباختگان حوادث اخیر

    رئیس جمهوری همچنین در ادامه سفر خود به استان کردستان، پس از بازدید از پروژه آبرسانی به شهر سنندج با جمعی از خانواده‌های شهدا و جانبازان مدافع امنیت و همچنین تعدادی از خانواده‌های جانباختگان حوادث اخیر کردستان ملاقات و دستورهایی برای تعیین تکلیف مسایل مطرح شده و رسیدگی به وضعیت خانواده‌ها صادر کرد.

    رئیس جمهور گفت: جریانی که همواره با جمهوری اسلامی دشمنی داشت و در سال‌های ابتدایی پیروزی انقلاب اسلامی نیز تلاش می‌کرد کردستان را ناامن کند، سعی کرد از موج هیجانات اخیر سواستفاده کند تا بار دیگر امنیت کردستان را که با ریختن خون‌های بسیار گرانبها به دست آمده است، مخدوش کند، اما مردم با ایستادگی خود باعث ناکامی او شدند.

    رئیس جمهور خانواده‌های شهدا را مایه آبرو، افتخار و عزت جمهوری اسلامی ایران معرفی کرد و گفت: شهدا و جانبازان ارزشمندترین و مهمترین دارایی‌های خود، یعنی جانشان را در مسیر امتحان الهی به میدان آوردند و لذا در ابتلا و امتحان خود نمره قبولی گرفتند.

    رئیسی با اشاره به اینکه مسئولین نیز امتحان و ابتلای خود را در این مسیر دارند، اظهار داشت: خدمت‌رسانی مضاعف به مردم قدردان و زمان‌شناس امتحان مسئولان است که امیدوارم در آن نمره قبولی بگیریم.

    رئیسی افزود: همه باید قدردان خون شهدا و ایثار جانبازانی باشیم که اگر از خودگذشتگی، رشادت و شهامت آنها نبود، کسی نمی‌دانست وحشی‌گری‌های اغتشاشگران چه بر سر مردم و کشور می‌آورد.

    رئیس جمهور تاکید کرد که امنیت خط قرمز و مهم‌ترین و محوری‌ترین مسئله برای هر جامعه و کشوری است و هیچ مردم و کشوری اجازه نمی‌دهند کسی امنیت آنها را به مخاطره بیندازد.

    رئیسی همچنین در ادامه با خانواده‌های تعدادی از قربانیان اغتشاشات اخیر در استان کردستان نیز دیدار کرد و ضمن شنیدن سخنان آنان تاکید کرد که مطمئن باشید همه اقدامات لازم برای شناسایی عوامل جانباختن و قاتلان عزیزان آنها انجام خواهد شد.

    رئیس جمهور همچنین بر رسیدگی به وضعیت خانواده‌ها و بازماندگان قربانیان اغتشاشات تاکید کرد و گفت: جریانی که همواره با جمهوری اسلامی دشمنی داشت و در سال‌های ابتدایی پیروزی انقلاب اسلامی نیز تلاش می‌کرد کردستان را ناامن کند، سعی کرد از موج هیجانات اخیر سواستفاده کند تا بار دیگر امنیت کردستان را که با ریختن خون‌های بسیار گرانبها به دست آمده است، مخدوش کند، اما مردم با ایستادگی خود باعث ناکامی او شدند. رئیسی با تاکید بر اهمیت برقراری کامل امنیت در استان اظهار داشت: مطمئن باشید در شناسایی کسانی که باعث جانباختن عزیزان شما شده‌اند، هیچ مماشاتی نمی‌شود.

    تلاش برای رفع عقب‌ماندگی‌ها و مشکلات

    وی همچنین در دیدار با جمعی از علما، روحانیون، ائمه جمعه و جماعت استان، حضور در جمع و گفتگو با افرادی که از یک سو با مردم ارتباط بلاواسطه دارند و از سوی دیگر مورد وثوق و اعتماد مردم هستند، برای خود مغتنم دانست و گفت: دولت مردمی همه تلاش خود را برای رفع عقب‌ماندگی‌ها و مشکلات به کار گرفته است.

    رئیس جمهور در ادامه با بیان اینکه نظام جمهوری اسلامی از ابتدای پیروزی انقلاب به دلیل اهداف بلندی که برای خود تعریف کرده، مورد خشم و غضب دشمنان قرار داشته است، افزود: دشمن برای متوقف کردن ملت ایران توطئه‌های زیادی علیه این ملت طراحی و اجرا کرد که جنگ تحمیلی هشت ساله و تحریکات تجزیه‌طلبانه از جمله در کردستان از جمله آنها بودند، اما مردم آگاه و بصیر کرد دشمن را ناکام گذاشتند.

    رئیس جمهور با اشاره به شهدا و جانبازان پرشمار استان کردستان و نیز از خودگذشتگی پیشمرگه‌های کرد در برابر تجزیه‌طلبان، قوم کرد را از اقوام نامدار و اصیل معرفی کرد که روح آنان با آموزه‌های اسلام عجین شده و می‌خواهند مسلمان زندگی کنند.

    رئیسی با بیان اینکه ایران کشور هدفمندی است و در مسیر پیشرفت حرکت می‌کند، افزود: دشمن پس از آنکه از جنگ و توطئه‌های تجزیه‌طلبانه نتیجه نگرفت، تحریم‌های گسترده‌ای علیه ملت ایران وضع کرد تا این مردم را متوقف کند، اما در نهایت ناچار به اعتراف رسمی شد که در اعمال این تحریم‌ها در قالب سیاست فشار حداکثری شکست خورده و لذا از فشار و تحریم، به فتنه و اغتشاش روی آورده است.

    رئیسی در ادامه تاکید کرد: ما دشمن انقلاب اسلامی را کسانی نمی‌دانیم که در رخدادهای اخیر تحت تاثیر هیجانات و احساسات به خیابان آمدند و از سر غفلت حرفی هم زدند، دشمن واقعی جمهوری اسلامی آمریکا و رژیم صهیونیستی هستند. البته واکنش نظام جمهوری اسلامی به کسانی که در این مدت مرتکب قتل و ایجاد ناامنی شدند قاطعانه و سخت است.

    رئیس جمهور با اشاره به وجود برخی مشکلات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در کشور خاطرنشان کرد: دولت مردمی همه تمرکز خود را بر حل مشکلات قرار داده است و در عین حال باید توجه داشته باشیم که در برابر تلاش دشمن برای بزرگنمایی مشکلات و مشوه جلوه دادن اوضاع نباید از جهاد تبیین غافل شویم، چرا که دشمن به دنبال فریب جوانان ماست.

    رئیسی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به دستاوردهای دولت در مهار روند افزایشی تورم و کاهشی شدن نرخ آن با وجود اثرات ناشی از اجرای قانون مردمی کردن یارانه‌ها، خاطرنشان کرد: دولت کار خود را با تورم حدود ۶۰ درصدی آغاز کرد اما نرخ تورم در اسفند سال ۱۴۰۰ به ۳۵ درصد کاهش یافت. پس از اجرای قانون مردمی کردن یارانه‌ها و متاثر از برخی تحولات جهانی و از جمله افزایش جهانی نرخ تورم، تورم در ایران نیز مجددا افزایش یافت که این روند افزایشی نیز در حال حاضر کنترل شده است.

    رئیس جمهور همچنین به رسیدن نرخ رشد اقتصادی از ۴ دهم درصد در شهریور ۱۴۰۰ به ۵ درصد در اسفند همان سال اشاره کرد و گفت: امسال نیز نرخ رشد اقتصادی حدود ۴ تا ۵ درصد خواهد بود. دغدغه اصلی دولت کاهش نرخ تورم و قیمت‌ها است و همزمان افزایش نرخ رشد را نیز در لایحه بودجه سال آینده لحاظ خواهد کرد.

    رئیس جمهور با بیان اینکه خداوند از علما میثاق گرفته است که با جهل و ظلم مبارزه کنند، اظهار داشت: علما وظیفه دارند که با روشنگری در برابر ظلم و جهل مبارزه کنند و بزرگترین مصداق و منشا اعمال ظلم و اشاعه جهل نیز آمریکا و رژیم صهیونیستی هستند.

    رئیسی تصریح کرد: دولت همه تلاش خود را برای اجرای عدالت بر پایه سند آمایش سرزمینی به کار گرفته تا زمینه‌های سوء استفاده دشمن را هر چه بیشتر از بین ببرد.