سرمقاله

آزمون روابط تهران-پکن ‪/‬ جلال خوش‌چهره

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • اعلام بسته تخفیفی ایرانسل به مناسبت عید فطر
  • پخش تازه‌ترین تاک‌شوی تولیدی ویستامدیا در شبکه نمایش خانگی
  • اعلام جوایز سومین جشنواره رساله برتر مهندسی برق با حمایت ایرانسل
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 5118  |  صفحه ۱  |  تاریخ: 26 بهمن 1401
    سخنگوی قوه قضائیه مطرح کرد
    دامنه عفو تاجایی است که مخالف قانون نباشد
    سخنگوی قوه قضائیه گفت: اقدام ریاست قوه قضائیه و موافقت رهبری با بخشودگی گسترده، حربه دشمن که سال‌ها بر روی آن سرمایه گذاری کرده بود را کند کرد.
    مسعود ستایشی در نشست خبری روز گذشته در پاسخ به سوالی درباره برگزاری دادگاه پرونده حمله به شاهچراغ گفت: به این پرونده اهتمام ویژه در مرحله تعقیب و شناسایی متهمان و تحقیق صورت گرفته است. همکاران ما در دادستانی فارس نسبت به موضوع کار ویژه را انجام داده‌اند و منجر به دستگیری متهمین شد. اقدامات لازم برای رسیدگی و صدور قرار تامین و قرار نهایی و کیفرخواست شده است و پرونده به دادگاه انقلاب شهرستان شیراز ارسال شده و به صورت فوق العاده رسیدگی شد. این پرونده ۵ نفر متهم دارد که از اتباع بیگانه هستند و جلسه اول آن در ۱۸ بهمن ماه و جلسه دوم در ۲۴ بهمن ماه تشکیل شد و منتظر اتخاذ تصمیم نهایی و قانونی هستیم.
    سخنگوی قوه قضائیه درباره فرایند عفو گسترده اخیر گفت: بعد از ابلاغ این عفو، جلسه ای در ۱۸ بهمن برگزار شد و به روسای کل دادگستری استان‌ها ابلاغ شد که با توجه به ظرفیت قضات با تجربه، ما کار تطبیق مصادیق با معیارها را شروع کردیم. پرونده‌هایی که مربوط به بخش اول دستورالعمل اعم از متهمان و محکومان اغتشاشات اخیر بود، جهت تقدم در رسیدگی در اولویت هستند. برای تسریع در کار فرم های لازم تهیه و به روسای دادگستری‌ها ابلاغ و تاکید شد که در تطبیق مصادیق با معیارهای استان‌ها به صورت سلیقه ای عمل نشود.
    ستایشی گفت: سعی می شود دامنه شمول را عفو تاجایی که مخالف قانون نباشد بیشتر کنند و علی رغم تلاش شبانه روزی به لحاظ گستردگی دامنه عفو و دیگر اینکه معیاری است و باید معیارها مطابقت داده شود، هنوز تعداد دقیق مشخص نشده است و ان شاءالله گزارش کامل نسبت به آمار عفو شدگان ارائه خواهد شد و تا آخر بهمن ماه این مراحل را می گذرانیم و  اعلام  می‌کنیم.
    وی در باره اینکه آیا  تعداد بازداشت شدگان حوادث اخیر مشخص است؟ گفت: خیر، فعلا بحث عفو مطرح است.
    سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوالی درباره اینکه معاون اول قوه قضائیه اعلام کرده تحقیق برخی نمایندگان درباره فولاد مبارکه دقیق نبوده است؟ گفت: معاون اول قوه قضائیه دغدغه داشتند. برداشتی که کردم این بود که باید حرف عالمانه باشد.  دستگاه ها وظایف نظارتی خود را  باید طبق قانون انجام  دهند و صرف وجود پرونده دلیل بر اثبات آن نیست.
    وی افزود: نباید به حساب بودن و افتتاح پرونده بگوییم ثابت شده است و باید عناوین پس از اثبات و در مرحله تحقیقات و دادرسی بیان شود و صاحب تریبون ها هم از اظهارات غیر دقیق خودداری کنند.‌
    سخنگوی قوه قضائیه افزود: اختلاس یا هر چه که اعلام کردند ممکن است در رسیدگی عنوانش تغییر کند. پرونده مذکور مفتوح و در حال رسیدگی است و نتایج آن اعلام می شود.
    به گزارش ایسنا، ستایشی در پاسخ به این سوال که پرونده الهه محمدی و نیلوفر حامدی در چه وضعیتی است؟ آیا این دو نفر و خبرنگاران بازداشتی دیگر مشمول عفو اخیر شده‌اند یا خیر؟ گفت: در انتشار مطالب دقت کنید. به خبرنگار و سلبریتی و ... کاری ندارم.  بنده مطرح کردم عفو معیاری است و پرونده‌ها با  معیارها تطبیق داده می شود و در صورت دارا بودن شرایط عفو صورت می گیرد و اگر غیر این باشد مشمول عفو نمی شود. شما تحمل کنید در آینده تعیین تکلیف می شوند.
    وی افزود: در عفوهای معیاری پرونده‌ها با شرایط انطباق داده می شود. ما نه می گوییم خبرنگار یا سلبریتی و ...است. این بد است که می گویند اقای سخنگو گفت خبرنگار و فلانی در جایی گفته اصلا خبرنگاری را بازداشت نکردیم. هرکسی که مشمول باشد انجام می شود.
    ستایشی در پاسخ به سوالی درباره موضوع مسمومیت دانش آموزان قم گفت: تا این مرحله متاسفیم از شرایطی که در قم ایجاد شده است. برخی از خانواده ها در خصوص مسمومیت دانش آموزان شکایتی را در دادسرای قم مطرح کردند و دادستان و بازپرس با همکاری ضابطین مربوطه و با مساعدتی که  اموزش و پرورش داشته در حال بررسی ابعاد آن هستند. مراکز امنیتی و اطلاعاتی و قضایی و پزشکی قانونی در این خصوص جلسات خوبی گذاشتند و کار با دقت پیگیری می شود و به محض حصول نتیجه اعلام می شود.
    وی افزود:  تاریخ این عارضه از ۹ آذرماه شروع شد و در هنرستان قم رخ داد و منجر به مسمومیت ۱۸ دانش اموز شد و ۲۲ اذرماه در همین مدرسه مجددا این اتفاق رخ داد و ۵۱ نفر دیگر دچار مسمومیت شدند. در تعدادی از مدارس دخترانه قم رخ داده است و ۳۰ نفر از خانواده‌ها شکایت کردند.
    ستایشی در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا بازداشت مدیران دولت قبل را داشتیم و آیا رییس سابق سازمان دامپزشکی بازداشت است یا خیر؟ گفت: بر اساس اعلام جرمی که یکی از سازمان های دولتی  کرده است، پرونده ای مطرح رسیدگی و در مرحله‌ تحقیقات مقدماتی است. وی افزود: پرونده مذکور در دادسرای  ناحیه ۲۸ تهران مطرح است.
    سخنگوی قوه قضائیه با بیان اینکه در حال حاضر ۹۳ درصد از ابلاغ‌ها در قوه قضائیه به صورت الکترونیکی و هوشمند صورت می‌گیرد، گفت: با امکان ثبت اتباع بیگانه این میزان افزایش پیدا خواهد کرد و روزانه حدود ۹۰۰ هزار مراجعه به این سامانه وجود دارد. همچنین  با کمک سه شرکت دانش بنیان به جای اعزام زندانیان به مراجع قضائی دادرسی به صورت الکترونیک صورت می‌گیرد.  همچنین اجرای طرح سامانه ابلاغ هوشمند حدود چند صد میلیارد هزینه‌های ابلاغ قوه قضائیه را کاهش داده است و باعث کاهش اطاله دادرسی و رعایت حقوق شهروندی است. اجرای این طرح علاوه بر کاهش جدی هزینه‌ها اعزام و بدرقه زندانیان را تسهیل می‌کند و ۸۰ درصد دادرسی‌ها به‌صورت الکترونیک صورت می‌پذیرد که دستاورد عظیمی محسوب می‌شود.
    وی با اشاره به ارتباط الکترونیک با کلانتری‌ها اظهار کرد: در سال ۱۴۰۰ بیش از یک میلیون اقدام در این سامانه صورت پذیرفت و در سال گذشته تعداد پنج میلیون و ۱۰۰ هزار استعلام بر خط قضائی صورت پذیرفت.