سرمقاله

آزمون روابط تهران-پکن ‪/‬ جلال خوش‌چهره

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • اعلام تعرفه‌های تخفیفی ایرانسل ویژه حج
  • آغاز نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ با حضور ایرانسل
  • گام بلند برای جهش تولید با برات الکترونیک/ سککوک ابزار موثر زنجیره تامین مالی
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 5177  |  صفحه ۱۱ | ایران و جهان  |  تاریخ: 26 بهمن 1401
    واکنش آمریکا به سفر رئیسی به چین
    سخنگوی‌ وزارت امور خارجه آمریکا در یک نشست خبری به سوالاتی درباره ایران، از جمله درباره سفر رئیس جمهوری ایران به چین، ادعای حمایت نظامی ایران از روسیه در جنگ اوکراین و مذاکرات غیرمستقیم با ایران پاسخ داد.
    به گزارش ایسنا، ند پرایس، سخنگوی‌ وزارت امور خارجه آمریکا در یک نشست خبری در پاسخ به این که واکنش او نسبت به مورد بحث قرار گرفتن «جبهه متحد ضد آمریکایی» در دیدار روسای جمهور ایران و چین در پکن چیست، گفت: توصیف هدف این سفر را بر عهده خود این دو کشور می‌گذارم‌. فقط نکته‌ای کلی می‌گویم؛ این که زمانی نه چندان دور، آمریکا تلاش هماهنگی برای تعامل با جمهوری خلق چین در زمینه برنامه هسته‌ای ایران انجام داد، دقیقا به این خاطر که کشورهای ما (آمریکا و چین) آن‌ را چالشی برای خود می‌دانند.
    پرایس ادامه داد: روابط دوجانبه ما با چین پیچیده است، شاید مهم‌ترین رابطه دوجانبه ما باشد. این رابطه جوانب مختلفی دارد که عمدتا رقابتی هستند. برخی جوانب محل اختلاف و مناقشه هستند که ما به همین دلیل مسیرهای تعامل را باز نگه می‌داریم. برخی حوزه‌ها هم هستند که در آن‌ها هماهنگی و همکاری وجود دارد و ما در آن‌ها منافع مشترکی داریم و به نفع آمریکا است که با چین همکاری کند.
    او در همین راستا با اشاره به همکاری و مذاکرات آمریکا با چین در قالب گروه ۱+۵ برای دست یافتن به توافق هسته‌ای، گفت: این همکاری‌ها به این دلیل بود که برنامه هسته‌ای ایران چالشی برای آمریکا، همچنین برای چین ایجاد می‌کند. چالش‌های دیگری نیز ناشی از ایران است که روی چین هم اثر می‌گذارند، همان طور که چالش‌هایی برای نظام بین‌المللی وجود دارند که چین در آن‌ها نقش دارد و موجب نگرای جدی ماست. هر کشوری باید ماهیت روابطش با چین را مشخص کند.