سرمقاله

آزمون روابط تهران-پکن ‪/‬ جلال خوش‌چهره

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • اعلام تعرفه‌های تخفیفی ایرانسل ویژه حج
  • آغاز نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ با حضور ایرانسل
  • گام بلند برای جهش تولید با برات الکترونیک/ سککوک ابزار موثر زنجیره تامین مالی
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 5178  |  صفحه ۱۱ | ایران و جهان  |  تاریخ: 26 بهمن 1401
    روابط نظامی تهران-مسکو وارد مرحله جدیدی می‌شود
    یک وبگاه انگلیسی گزارش کرد که برنامه جمهوری اسلامی برای خرید جنگنده‌های روسی «سوخو-35» روابط نظامی و دفاعی رو به رشد تهران و مسکو را وارد مرحله جدیدی می‌کند. به گزارش فارس، وبگاه انگلیسی «اوراسیا دیلی مونیتور» در گزارشی برنامه ایران برای خرید جنگنده‌های روسی «سوخو-۳۵» را نشان‌دهنده تغییر ژئوپولتیک منطقه‌ای دانست.
    در این گزارش آمده است که خبر خرید جنگنده‌های پیشرفته سوخو-۳۵ روسیه از سوی ایران، جدیدترین نشانه از تعمیق روابط تهران و مسکو است که این یک تحول بسیار مهم است.
    طبق این گزارش، اقدام ایران برای خرید سوخو-۳۵ از روسیه بسیار قابل توجه است زیرا در سال‌های اخیر قراردادهای مشابهی برای فروش سوخوهای روسی به الجزایر، مصر و اندونزی تحت فشار آمریکا و تهدید به تحریم اقتصادی لغو شده است و چین تنها کشوری بوده است که در خرید سوخو-۳۵ از روسیه موفق شده است و مذاکرات هند با مسکو در این زمینه هنوز پیشرفتی نداشته است.
    این گزارش ادامه داد که هم‌اکنون این جنگنده روسی قرار است به ایران عرضه شود و این نشان‌دهنده روابط رو به رشد نظامی بین مسکو و تهران است.
    این گزارش سپس در خصوص قرارداد نظامی خریداری سوخو-۳۵ بین روسیه و ایران توضیح داد که چنین جنگنده‌هایی تجدید برخی از ظرفیت‌های نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران را تسهیل می‌کند و احتمالاً پایه‌ای را برای همکاری بیشتر در تولید دفاعی بین روسیه و ایران فراهم می‌آورد.
    بنا بر گزارش خبرگزاری روسی «اسپوتنیک»، گرچه هزینه نگهداری و تعمیرات جنگنده‌های سوخو-۳۵ زیاد است اما در صورتیکه توافقاتی در خصوص تولید مشترک موتور سوخو-۳۵ در ایران حاصل شود، این هزینه‌ها کاهش می‌یابد.
    اوراسیا دیلی مونیتور با اشاره به این موارد نوشت، خرید سوخو-۳۵ از سوی ایران بر توازن قدرت هوایی منطقه در مقابل کشورهای عرب منطقه خلیج‌فارس به ویژه امارات عربی متحده، بحرین و عربستان سعودی تأثیر خواهد گذاشت و احتمالاً این کشورها بر آن خواهند شد که بیشتر از قبل به سوی تسلیحات غرب روی آورند.
    این گزارش در بخش پایانی خود نوشت، در صورتیکه قرارداد خرید جنگنده‌های سوخو-۳۵ از سوی ایران نهایی شود، این قرارداد به یکی از مهم‌ترین خریدهای تسلیحاتی ایران از زمان انقلاب اسلامی ۱۳۵۷ تاکنون تبدیل خواهد شد.
    این رسانه در پایان نتیجه‌گیری کرد، جنگنده‌های سوخو-35 ضمن به نوسازی و افزایش توانمندی‌های نیروی هوایی ایران، روابط نظامی و دفاعی رو به رشد تهران و مسکو را وارد مرحله جدیدی می‌کند و این پیامدهای کلیدی بر موازنه قوا و بازدارندگی در سراسر قفقاز جنوبی و غرب آسیا خواهد داشت.