سرمقاله

آزمون روابط تهران-پکن ‪/‬ جلال خوش‌چهره

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • گام بلند برای جهش تولید با برات الکترونیک/ سککوک ابزار موثر زنجیره تامین مالی
  • عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی: سککوک، مناسب تامین مالی کسب و کارهای خرد است
  • نخستین برات الکترونیک تضمین شده توسط شبکه بانکی صادر شد
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 5182  |  صفحه آخر  |  تاریخ: 26 بهمن 1401
    رانندگی با اینیوس گرنادیر، شاسی‌ بلند آفرودی که نباید دست‌کم گرفته شود
    اینیوس گرنادیر مجهز به پیشرانه بی‌ام‌و سال آینده با قیمت ۷۰ هزار دلار در بازار جهانی عرضه می‌شود. این خودروی طراحی شده در انگلیس و مونتاژ فرانسه، شاسی‌بلندی توانمند در آفرود خواهد بود. شاید اینیوس اتوموتیو شرکت نوپایی در جهان خودروسازی باشد اما اولین محصول آن یعنی گرنادیر حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. ظاهر این ماشین آفرودرهای سرسخت سنتی را تداعی می‌کند و چراغ‌های گرد، بدنه جعبه‌ای شکل و گلگیرهای صاف آن لندروور دیفندر و مرسدس بنز G کلاس را به یاد می‌آورند. این یعنی گرنادیر باید در عملکرد هم قابل‌مقایسه با این خودروها باشد که اسلاف معنوی آن محسوب می‌شوند. پس از مدت‌ها پیش‌نمایش و رانندگی با پروتوتایپ‌ها، سرانجام توانسته‌ایم پشت فرمان نسخه تولیدی گرنادیر بنشینیم تا ببینیم آیا این شاسی‌بلند جدید توان رقابت با محبوب‌ترین نام‌های این کلاس را دارد یا نه.
    برای رانندگی با این ماشین به اسکاتلند سفر کردیم تا گرنادیر را در مسیرهایی که برای به چالش کشیدن آن تدارک دیده شده بود بررسی کنیم. برای شروع این سفر، ابتدا پشت فرمان یک گرنادیر تیپ تریل‌مستر نشستیم. این تیپ با برخورداری از ویژگی‌هایی مثل قفل دیفرانسیل جلو عقب، محافظ‌های زیر خودرو و اسنورکل، بیشتر روی آفرود تمرکز دارد. این نسخه به پیشرانهٔ ۳ لیتری شش سیلندر خطی توئین توربودیزل B57 ب‌ام‌و مجهز بود که ۲۵۰ اسب بخار قدرت و ۵۵۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند.
    هنگام رانندگی در حومهٔ اسکاتلند صندلی‌های ریکاروی فوق‌العاده راحت گرنادیر که به‌صورت استاندارد در نسخهٔ تریل‌مستر ارائه می‌شوند شایسته تحسین بودند و بعداً متوجه شدیم که این صندلی‌ها هم برای سفرهای جاده و هم مسیرهای ناهموار از حمایت جانبی خوبی برخوردارند. کابین خودرو نیز با چرم و تریم‌های فلزی باکیفیت، بسیار لوکس به نظر می‌رسد هرچند که قطعاً نباید انتظار G کلاس را از آن داشت. در کابین گرنادیر کارایی نسبت به همه‌چیز در اولویت قرار دارد و درعین‌حال فضای ارگونومیک‌تری را نسبت به جیپ رانگلر ارائه می‌کند.
    حتی با لاستیک‌های آل‌ترین و پنجره‌های سقفی سفارشی، کابین به‌خوبی در برابر سروصدای بیرون عایق شده و کیفیت سواری هم بسیار عالی است. هرچند گرنادیر یک شاسی‌بلند سنتی با شاسی مستقل و اکسل‌های صلب است اما تعلیق فنر پیچشی چند اتصالی در هر چهارچرخ، کنترل بدنه و راحتی تعلیق بسیار خوبی را فراهم کرده است. به گفتهٔ اینیوس، برای اینکه گرنادیر قابلیت اطمینان طولانی‌مدت و بالایی داشته باشد، از تجهیز آن به سیستم تعلیق بادی صرف‌نظر شده است. پس‌ازاین، نوبت به بررسی توانایی‌های خودرو در مسیرهای لغزنده رسید. برای این کار، مسیری برفی و گل‌آلود تدارک دیده شده بود که سطوح مختلفی از چسبندگی را پیش روی خودرو قرار می‌داد.
    برای حرکت در این مسیر، حالت آفرود را فعال کردیم که سنسورهای پارک و دوربین‌ها را غیرفعال می‌کند. با نزدیک شدن به یک سراشیبی بزرگ، از سیستم کنترل پایین رفتن از شیب‌ها استفاده کردیم. سطح این مسیر پوشیده از یخ و گل بود اما با سرعتی که روی ۵ کیلومتر بر ساعت تنظیم شده، گرنادیر بدون نیاز به ترمز گرفتن به سمت پایین شیب حرکت کرد. در این حالت تنها کاری که باید انجام داد صاف نگه داشتن غربیلک فرمان است. در مقایسه با دیگر سیستم‌های پایین رفتن از شیب که قبلاً تجربه کرده‌ایم، سیستم اینیوس هنگام پایین رفتن عملکردی فوق‌العاده و کاملاً بدون تکان و تنش دارد.