کد خبر: 5259 | صفحه ۴ | فرهنگ و هنر | تاریخ: 29 بهمن 1401
در هماندیشی اصحاب رسانه و فرهنگ با مسئولان میراثفرهنگی مطرح شد
چارهای جز ایجاد تغییر در حکمرانی فرهنگ نداریم
در نشست هم اندیشی اصحاب رسانه و فرهنگ، هنر و رسانه مطرح شد: چارهای جز ایجاد تغییر در حکمرانی فرهنگ نداریم و نیازمند تکمیل و قوی کردن حوزه کارشناسی وزارتخانه میراثفرهنگی هستیم.
به گزارش ایلنا، نشست هماندیشی اصحاب رسانه و فرهنگ، هنر و رسانه با حضور هنرمندان و مسئولان میراثفرهنگی برگزار شد.
در این نشست سعید رشتیان (تهیه کننده فیلم مستند) با اشاره به آنکه وقتی میخواهیم درخصوص سینمایی یک حوزه صحبت کنیم باید از چه حوزهای ورود کنیم، گفت: وقتی میگوییم یزد و میراث فرهنگی یزد پیدا کردن نقطه کانونی از اهمیت بالایی برخوردار است. در این میان با محتوای متعددی روبهرو هستیم که نکته اصلی گم میشود. انتخاب مسیر درست و طی کردن مقدمات اصلی آن مهم است.
سید مهدی مجابی نیز متذکر شد: هماهنگی و پیوند با رسانهها مهم است اما وزارت میراث با وجود قدمت طولانی هنوز پیوند لازم با این حوزه را ندارد. حدود ۳ دوره است که کنگره تاریخ معماری و شهرسازی را در ایران برگزار کردیم و چندین جلد کتاب منتشر کردیم. در چهارمین دوره که نشد برگزار کنیم به این نتیجه رسیدیم که اگر بخواهیم زبان و ادبیات فارسی، میراثفرهنگی و مسائل شهرها را جهانی کنیم راهی سریعتر و بهتر از سینما نداریم.
او تصریح کرد: برقراری پیوند شهرسازی و فرهنگ بر دوش سینمای مستند گذاشته شد اما تاکنون به نتیجه نرسیده است. در ضمن یکی از کارکردهای مهم شهر تاریخی ویژگی رسانهای بودن آن است. با تجهیز و حفاظت از شهر تاریخی از رسانهای حفاظت میکنیم که خود گویای گذشته و حال است.
سپس رسول صدرعاملی (تهیه کننده و نویسنده) از جداافتگی جدی بین هنرمندان و حکمرانان خبر داد و گفت: این جدا افتادگی دلایل مختلفی دارد وعدم درک متقابل و سو تعبیرها و سوتفاهمها سبب این جدا افتادگی است. حکمرانی تاکید دارد که باید نکته نظرات او در آثار هنرمند تداعی یابد در حالی که میتوان با درک متقابل از هم آثار جهانی و فاخر تولید کرد. تا سال گذشته فستیوالهای مطرح دنیا به دنبال آثار ایرانی بودند چرا امسال اینگونه نبود؟ همچنان امیدوارم این سرزمین به عاقبت بخیری و روزهای خوب خواهد رسید.
در ادامه فائق توحیدی (کارشناس آثار میراثفرهنگی و عتیقه) معرفی را مهمترین مشکل در حوزه میراثفرهنگی دانست و گفت: میراث منقول و غیر منقول داریم اما کسی زبان آنها را نمیداند و هنوز نتوانستهایم آنها را معرفی کنیم. با هنرمندان خوب تا نکردیم و همچون مردم عادی از آنها بلیت خواستیم و بعد هم برایشان توضیح ندادیم. درحالی که هر شئ موزهای حرفهای زیادی برای گفتن دارند.
جلیل گلشن (کارشناس میراثفرهنگی) هم خاطرنشان کرد: مهمترین مسئله ما فرهنگ است. هویت ما با فرهنگ میتواند ادامه یابد. میراثفرهنگی سه وجه کالبد، پیام آوری و… دارد. زمانی میراثفرهنگی باقی میماند که توسط جامعه حفظ شود. هنرمندان میتوانند این مهم را محقق کنند هویت ما به ارزشهای میراثفرهنگی در طول تاریخ بستگی دارد ما باید تنوع فرهنگی خود را در تمام کشور حفظ کنیم.
در ادامه نیز تعدادی از خبرنگاران درخصوص تخریبهایی که در بافتهای تاریخی شهرهای مختلف از جمله شیراز و مشهد و… شاهد هستیم انتقاد و عنوان کردند: با وجود آنکه گفته میشود در حاشیه جشنواره میراث فرهنگی و رسانه گرد هم آمدیم تا درخصوص چگونگی نمایش و مستندنگاری میراث استفاده کنیم اما از دیگر سو شاهد تخریب میراث هستیم حتا برخی از سینماگران در آثارشان آسیبهایی را متوجه میراث میکنند چراکه قوانین درستی نداریم.
فاطمه داوری (حفاظت از بناها و بافتههای تاریخی کشور) در ادامه گفت: از میراثفرهنگی حفاظت میکنیم تا هویت مردم را حفظ کنیم و جذب گردشگر دز مرحله بعد قرار میگیرد.
مرتضی رضوانفر (فعال در حوزه میراث) هم عنوان کرد: رسانه میتواند دوست یا دشمن میراث باشد. برای مثال در حوزه میراث ناملموس گردشگر دشمن است چراکه این حوزه را سفارشی میکند.
احمدضا درویش نیز یادآور شد: مهمترین سرمایه میراثفرهنگی نیروی انسانی است. حوزه سینما حوزه اندیشه است. ما فقط وظیفه معرفی نداریم. ما نشانهها را تبدیل به واقعیتهایی میکنیم که از میان آن حقیقت کشف میشود. مهمترین آثار علی حاتمی در حوزه میراثفرهنگی است. تمام آثار سینمایی ایرانور اختیار میراثفرهنگی است. در فیلمی نیست که نشانهای از میراث و صنایع دستی و گردشگری نباشد.
محمدضا شریفی نیا (بازیگر) نیز با پیشنهاد ایجاد شبکه تلویزیونی میراثفرهنگی خواستار توجه به این مهم شد و گفت: نمیدانم مانعی وجود دارد یا خیر. ما به بناها خیلی اهمیت میدهیم درحالی که آدمهای ارزشمندی داریم که از میراثفرهنگی و بناها میتوانند مهمتر باشند.