سرمقاله

دم خروس بیرون زد! / محمدعلی وکیلی

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • آمادگی ایرانسل برای همکاری با استارتاپ‌ها در حوزه هوش مصنوعی
  • برگزاری رویداد ایران‌هلث با حمایت همراه اول نمایشگاه بین‌المللی ایران هلث با حمایت همراه اول به عنوان نخستین اپراتور سلامت کشور، برگزار می‌شود.
  • اعلام بسته تخفیفی ایرانسل ویژه روز جهانی ارتباطات
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 5300  |  صفحه ۱۰ | تولید و تجارت  |  تاریخ: 29 بهمن 1401
    قیمت گوشت بالاخره چند است؟
    واکنش‌ مسئولان به گوشت نیم میلیونی
    انتشار تصویری از گوشت بسته‌بندی شده به قیمت 509 هزار تومان در فضای مجازی بحث‌برانگیز شده و مسئولان برای تکذیب این قیمت و نادیده گرفتن گرانی گوشت تنها به قیمت گوشت دولتی و تره‌بار اکتفا می‌کنند.
    به گزارش اکوایران، انتشار تصویری از گوشت بسته‌بندی شده به قیمتی دور از انتظار طی روزهای اخیر در فضای مجازی به شدت بحث‌برانگیز شده و واکنش‌های زیادی را به همراه داشته است.
    طی روزهای اخیر، تصویری از یک کیلو گوشت (بدون استخوان و مغز ران گوسفندی) بسته‌بندی شده به قیمت 509 هزار تومان فضای مجازی را درنوردید و امروز از سوی وزارت جهاد کشاورزی و سازمان تره‌بار تهران تکذیب شد.
    قیمت گوشت 247 هزار تومان است
    احسان علینژاد معاون امور ارتباطات مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی با انتشار توییتی در حساب کاربری خود نسبت به گوشت ۵۰۹ هزار تومانی واکنش نشان داد و نوشت: «تصاویری از گوشت بسته‌بندی و لوکس 509 هزار تومانی بدون استخوان و مغز ران گوسفندی که 7 درصد لاشه گوسفند را تشکیل می‌دهد، منتشر و قضاوت می‌کنند.
    هم‌اکنون گوشت منجمد ایرانی با کیفیت به قیمت ۱۵۰ هزار تومان و ‎گوشت گرم وارداتی با کیفیت توسط بخش خصوصی با قیمت ۲۴۷ هزار تومان عرضه می‌شود.»
    قیمت گوشت 290 هزار تومان است
    ایوب فصاحت، مدیرعامل سازمان مدیریت میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران نیز در خصوص انتشار تصویر گوشت نیم میلیون تومانی گفت: عرضه گوشت گرم گوسفندی با قیمت هر کیلوگرم ۵۰۰ هزار تومان در میادین میوه و تره‌بار صحت ندارد و این موضوع حاصل فضاسازی در فضای مجازی است.
    او افزود: مشخص نیست گوشت ۵۰۰ هزار تومانی کجا فروخته می‌شود و تنها با یک تصویر که معلوم نیست از کجا تهیه و منتشر شده می‌گویند قیمت گوشت در تهران نیم میلیون تومان شده است؛ میانگین قیمت گوشت شقه در نقاط مختلف تهران هم بین ۲۸۰ تا ۲۹۰ هزار تومان است.
    فصاحت تصریح کرد: گوشت گوسفندی گرم ۲۳۲ هزار تومانی از امروز شنبه به‌صورت گسترده در ۲۲ میدان میوه و تره‌بار شهرداری و در اقصی‌نقاط شهر تهران عرضه و از ۱۰ روز آینده دو برابر می‌شود و چند محموله گوشت دیگر وارد تهران خواهد شد.
    او ظهار کرد: برخی افراد از برخی فروشگاه‌ها خرید می‌کنند و بعد می‌گویند قیمت گوشت ۴۰۰ و ۵۰۰ هزار تومان شده است.
    بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد قیمت هر کیلوگرم گوشت در مغازه‌های شهر شهر بالاتر از قیمت‌های اعلامی عنوان شده است و مسئولان برای تکذیب و نادیده گرفتن گرانی گوشت، تنها به قیمت گوشت دولتی و تره‌بار اکتفا می‌کنند.
    گوشت قرمز از کجا گران شد؟
    قیمت گوشت قرمز در فصول اخیر جهشی قابل توجه پیدا کرده و در پاییز امسال با رشدی 47 درصدی به کیلویی 214 هزار تومان به صورت متوسط رسید و مشاهدات میدانی نشان می‌دهد که این مسیر در زمستان نیز رو به افزایش بوده است. بررسی‌ها حامی از این است که عمده تغییرات و رشد قیمت در این کالا ناشی از افزایش هزینه‌های تولید است.
    بررسی‌ها نشان می‌دهد رشد تورم تولیدکننده گاوداری‌های صنعتی و رشد قیمت متوسط گوشت گاو و گوساله در پاییز امسال روند کاهشی داشته و نسبت به ماه قبل 6.11 درصد کاهش یافته و قیمت هر کیلوگرم گوشت گوساله یا گاو به 214 هزار و 800 تومان رسیده است.
    روند فصلی تورم تولیدکننده دام گاوداری‌های صنعتی
    بر اساس گزارش مرکز آمار از ابتدای بهار 1396 تا پاییز امسال آمارها حاکی از آن است که شاخص قیمت تولید دام گاوداری‌های صنعتی روند نوسانی داشته است. بررسی شاخص قیمت تولیدکننده با اهمیت است زیرا نشان‌دهنده نرخ تورم مرتبط با هزینه‌های تولیدی توسط تولیدکنندگان است که می‌تواند روند تورمی را زودتر نشان دهد.
    هرچه درصد شاخص قیمت تولید کننده نسبت به دوره قبل بیشتر شود باعث بالا رفتن تورم و منجر به افزایش بهای تمام شده و هزینه تولید کننده‌ها می‌شود که در پی آن سودآوری تولیدکننده‌ها کاهش می‌یابد. تولیدات گاوداری‌های صنعتی شامل گاو ماده تلیسه غیر باردار، گاو ماده شیری، گاو نر داشتی، گوساله پرواری گاو حذفی شیری یا وازده، گوساله نر زیر چهار ماه، شیر، کود است.
    برای بررسی این روند، تنها شاخص هزینه‌های تولید دام را با در نظر گرفتن ضریب اهمیت هر یک از انواع گاو وگوساله و محاسبه میانگین وزنی آنها لحاظ کرده‌، و د رنهایت شاخص هزینه تولیدات شیر وکود از این محاسبه کسر می شود.
    اگر شاخص نهایی را تورم تولیدکننده دام در طی ادوار اخیر قلمداد کنیم، این شاخص در زمستان 1397 با رشد 43.62 درصد به بالاترین رشد فصلی در دوره بررسی رسیده است و در تابستان 1398 با منفی 10.6 درصد به کمترین رشد فصلی رسیده است.
    روند فصلی قیمت متوسط گوشت گاو یا گوساله
    بر اساس داده‌های مرکز آمار، قیمت متوسط هر کیلو گوشت گاو یا گوساله طی یک روند نوسانی از بهار 1396 تا پاییز 1401 با ثبت بیشترین رکود افزایش در پاییز 1397 به میزان 26 درصد رشد داشته است و با منفی 5.97 درصد به کمترین رشد فصلی خود رسیده است. برای مقایسه بهتر میان شاخص تورم تولیدکننده و قیمت متوسط گوشت در هر سه ماه منظور شده و در طی آن روند این شاخص مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.
    با بررسی روند رشد قیمت متوسط گوشت گاو یا گوساله و رشد تورم تولیدکننده مشاهدات حاکی از رابطه مثبت بین این دو شاخص است که هرگاه تورم تولیدکننده افزایش یافته، افزایش رشد در متوسط قیمت گوشت گاو و گوساله نیز مشاهده شده است. طبق نظر کارشناسان در اقتصاد با سه نوع تورم مواجهیم؛ تورم ناشی از فشار تقاضا، تورم ناشی از فشار هزینه و تورم ساختاری. تورم ناشی از فشار تقاضا منجر به افزایش تقاضای کالا و خدمات که در نهایت مازاد تقاضا موجب افزایش سطح قیمت‌ها می‌شود. این افزایش قیمت حتی می‌تواند در نهاده‌های تولید باشد و قیمت تمام شده محصولات تولیدی را افزایش دهد، این افزایش در بهای تمام شده تولید منجر به افزایش قیمت فروش محصولات می‌شود که تورم نتیجه آن خواهد بود.