سرمقاله

آقای علی‌اف! ایران، ارمنستان نیست ‪/‬ جلال خوش‌چهره

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • آمادگی ایرانسل برای همکاری با استارتاپ‌ها در حوزه هوش مصنوعی
  • برگزاری رویداد ایران‌هلث با حمایت همراه اول نمایشگاه بین‌المللی ایران هلث با حمایت همراه اول به عنوان نخستین اپراتور سلامت کشور، برگزار می‌شود.
  • اعلام بسته تخفیفی ایرانسل ویژه روز جهانی ارتباطات
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 5447  |  صفحه ۹ | بازار و سرمایه  |  تاریخ: 02 اسفند 1401
    جزئیات مهم بسته جدید ارزی
    اختیارات بی‌سابقه برای بانک مرکزی
    بر اساس آخرین اطلاعیه مدیریت بازار متشکل معاملات ارزی ایران تا اطلاع ثانوی معاملات دلار و یورو در این بازار متوقف شده است. از روز گذشته برخی صرافی‌ها و بانک‌ها از فروش ارز به مردم خودداری می‌کردند که پیگیری‌های خبرنگار ایسنا نشان می‌دهد، معاملات دلار و یورو در بازار متشکل ارزی ایران تا اطلاع ثانوی متوقف شده است.
    در اطلاعیه شماره ۶۸ مدیریت بازار متشکل معاملات ارز ایران آمده است: «‌به اطلاع کارگزاران محترم می رساند با توجه به راه‌اندازی قریب‌الوقوع مرکز مبادله ارز و طلا ایران و انتقال کلیه مصارف ارزی خدماتی (حواله و اسکناس) به این مرکز از امروز دوشنبه مورخ یکم اسفند ماه سال ۱۴۰۱ انجام معاملات دلار و یورو در بازار متشکل ارزی ایران متوقف می‌گردد. لازم به ذکر است بر اساس اعلام بانک مرکزی کارگزاران خریدار ارز از بازار متشکل ارزی ایران که تا کنون اقدام به فروش ارز خریداری شده، ننموده‌اند مکلفند نسبت به فروش آن طبق ضوابط ابلاغی اقدام نمایند.»
    در همین حال گفته شده است که فروش ارز سهمیه‌ای در شعب منتخب ۵ بانک از هشتم ماه بهمن آغاز شده و متقاضیان می‌توانند تا سقف ۵ هزار یورو از این شعب ارز خریداری کنند.
    این روند تا نیمه آبان ۱۴۰۱ ادامه داشت تا اینکه بانک مرکزی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که علاوه بر صرافی‌ها، برخی شعب چهار بانک ملی ایران، صادرات، ملت و تجارت نیز اقدام به توزیع ارز می‌کنند.
    در این شیوه نیز اشخاص حقیقی بالای ۱۸ سال با ارائه کارت ملی می‌توانستند ارز سهمیه‌ای دریافت کنند و بازار اجاره کارت ملی همچنان داغ بود. این در حالی بود که معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه نیز با ارسال پیامکی به مردم و کسانی که کارت ملی خود را برای خرید ارز سهمیه‌ای به دیگران اجاره می‌دهند، هشدار داد که اطلاعات هویتی خریداران برای سازمان هدفمندی یارانه‌ها و سازمان امور مالیاتی ارسال می‌شود. با وجود اینکه خریداران ارز سهمیه‌ای باید علاوه بر مالیات ارزش افزوده، یک درصد نیز سود بپردازند، اما همچنان از ارزپاشی بانک مرکزی توسط مردم استقبال می‌شود.از روز شنبه ۸ بهمن نیز شعب منتخب بانک‌های ملی ایران، ملت، تجارت، سپه و صادرات ایران نسبت به فروش ارز در سرفصل تأمین نیاز‌های ضروری در سقف معادل ۵۰۰۰ یورو اقدام کنند.
    ماجرای یک بسته تازه
    در عین حال و درحالی که رئیس‌ جمهوری روز شنبه در دیدار رهبر انقلاب وعده داد دولت بدون تردید وضعیت تورمی را کنترل خواهد کرد، اطلاعات جدیدی از برنامه دولت برای اجرای این وعده به دست آمده است.اطلاعات به دست آمده حاکی از آن است که وعده ضدتورمی رئیسی ناظر به بسته مهم ارزی دولت است که قرار است به زودی از آن رونمایی شود. این بسته حاوی اختیارات بی‌سابقه برای بانک مرکزی جهت کنترل بازار ارز است. براساس این گزارش، در این بسته، بازار مبادله ارز و سکه به عنوان بازار آزاد و رسمی برای پاسخ به هر گونه نیاز ارزی در نظر گرفته شده است. گفته می‌شود در طراحی این بسته، خطا‌های ادوار گذشته در نظر گرفته و اصلاح شده است.منابع قوی ارزی و اشراف بانک مرکزی بر همه منابع ارزی صادراتی از مهم‌ترین عواملی است که از آن به عنوان عامل متمایز کننده با ادوار قبل یاد شده و گفته می‌شود فقدان این اشراف در سال‌های قبل موجب بروز اشکالات در کنترل و هدایت منابع ارزی می‌شد