سرمقاله

آقای علی‌اف! ایران، ارمنستان نیست ‪/‬ جلال خوش‌چهره

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • آمادگی ایرانسل برای همکاری با استارتاپ‌ها در حوزه هوش مصنوعی
  • برگزاری رویداد ایران‌هلث با حمایت همراه اول نمایشگاه بین‌المللی ایران هلث با حمایت همراه اول به عنوان نخستین اپراتور سلامت کشور، برگزار می‌شود.
  • اعلام بسته تخفیفی ایرانسل ویژه روز جهانی ارتباطات
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 5461  |  صفحه ۱۱ | ایران و جهان  |  تاریخ: 02 اسفند 1401
    «ابتکار» ادعای جدید درمورد برنامه هسته‌ای ایران را بررسی می‌کند
    دست‌انداز جدید برای برجام
    گروه بین الملل - آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درپی ادعای مطرح شده در گزارش شبکه بلومبرگ مبنی بر کشف اورانیوم غنی‌شده با خلوص ۸۴ درصد در ایران، اعلام کرد که در حال گفت‌وگو با تهران در مورد نتایج فعالیت‌های راستی آزمایی اخیر است.
    آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در صفحه توئیترش نوشت: «آژانس از گزارش‌های اخیر رسانه ای در رابطه با غنی سازی اورانیوم در ایران اگاه است. رافائل گروسی مدیرکل آژانس می گوید که آژانس در حال گفتگو با ایران در مورد نتایج فعالیت‌های راستی آزمایی اخیر است و آن را در صورت لزوم به اطلاع شورای حکام خواهد رساند»
    گفتنی است روز یکشنبه خبرگزاری بلومبرگ به نقل از دیپلمات‌های بلند پایه مدعی شد که بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ایران هفته گذشته اورانیوم ۸۴ درصد غنی‌شده شناسایی کرده‌اند. این خبرگزاری نوشت که آژانس در تلاش است توضیح دهد که چگونه اورانیوم غنی شده ایران به خلوص ۸۴ درصد رسیده است.
    در همین رابطه بود که جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در صفحه توئیترش درباره گفت‌وگوی با حسین‌ امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران نوشت: با حسین امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران گفت‌وگو کردم. دوباره موضع اتحادیه اروپا را در قبال رفتار ایران مورد تاکید قرار دادم؛ ایران باید فورا با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری کند.
    این در حالی است که حسین امیرعبداللهیان نیز درخصوص سیاست تکراری اعمال تحریم به بورل گفت: رفتار ماه های اخیر اتحادیه اروپا، ادامه سیاست ناکارآمد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکاست که بیش از پیش تداوم استاندارهای دوگانه و غیر واقع بینانه توام با استفاده ابزاری از مفاهیم حقوق بشری را اثبات می‌کند.
    وی همچنین بار دیگر بر ضرورت پایان جنگ در اوکراین تاکید کرد و افزود: جمهوری اسلامی ایران همواره بر ضرورت آتش بس و پیگیری راهکارهای دیپلماتیک برای حل مناقشه اوکراین تاکید داشته است. وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد از منظر جمهوری اسلامی ایران احترام به تمامیت ارضی کشورها ضامن بقای صلح پایدار از جمله در اوکراین است و ما با هدف پیشبرد آتش بس و دستیابی به صلح از هیچ کوششی دریغ نکرده ایم.
    وی در خصوص تعاملات میان جمهوری اسلامی ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درخصوص موضوعات پادمانی اظهار کرد: در حال برنامه ریزی برای سفر آژانس به تهران هستیم و ابتکارات مشترکی را در دستور کار داریم. امیرعبداللهیان افزود: اگر آژانس با نگاه فنی و غیر سیاسی عمل کند، امکان دستیابی به چارچوبی برای حل و فصل موضوع وجود دارد.
    ایران غنی‌سازی بالای 60 درصد نداشته است
    در شرایطی که ادعای اخیر بلومبرگ به گفته برخی از ناظران می تواند به پیچیدگی‌ها اختلافات میان ایران و آژانس دامن بزند، سخنگوی سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران تا کنون غنی‌سازی بالای ۶۰ درصد نداشته‌، گفت: وظیفه اعضای آژانس مراقبت از جایگاه حرفه‌ای آن است و نباید اجازه دهند از این سازمان بین‌المللی برای مقاصد سیاسی سوءاستفاده کنند.
    بهروزکمالوندی در گفت‌و‌گو با ایرنا درمورد مطالب منتشر شده در خبرگزاری بلومبرگ افزود: مطالب منتشر شده سیاه‌نمایی و تحریف حقایق است و وجود ذره یا ذرات اورانیوم بالاتر از ۶۰ درصد در فرآیند غنی‌سازی به معنی غنی‌سازیِ بالای ۶۰ درصد نیست.
    وی تاکید کرد: متاسفانه آژانس تبدیل به ابزار فشار برخی شده و این نوع عملکرد تاثیر منفی برای اعتبار و حیثیت این سازمان مهم بین المللی دارد.
    سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت:‌ رژیم صهیونیستی و کشورهای استکباری از این شرایط حاکم بر آژانس بیشترین سوءاستفاده را می‌کنند.
    کمالوندی افزود: وظیفه اعضای آژانس مراقبت از جایگاه حرفه ای آن است و نباید اجازه دهند از این سازمان بین‌المللی برای مقاصد سیاسی سوءاستفاده کنند.
    رویکرد متناقض آژانس
    اظهار نظر گروسی درمورد ادعای صورت گرفته علیه برنامه هسته‌ای ایران در حالی صورت می گیرد، خبرگزاری بلومبرگ در گزارش جدید خود آورده است: «بازرسان آژانس باید تعیین کنند که آیا ایران عمداً این ماده را تولید کرده است یا این که آیا این غلظت یک انباشته ناخواسته در شبکه لوله‌هایی است که صدها سانتریفیوژ را برای جداسازی ایزوتوپ‌ها به هم متصل می‌کند. به گزارش ایرنا، این بند از گزارش رسانه آمریکایی به درستی روند راستی آزمایی مسائل پادمانی را مورد توجه قرار می‌دهد اما به این نکته مهم و اساسی اشاره نمی‌کند که این قبیل موضوعات ابتدا بین طرفین (آژانس و کشور مقابل) بحث و تبادل نظر می‌شود و سپس به اعضای شورای حکام و نه رسانه‌ها گزارش می‌شود.
    درواقع درز این اطلاعات محرمانه فعالیت‌های هسته‌ای کشورهای عضو آژانس که پیش از راستی‌آزمایی در بستر رسانه‌ها گزارش می‌شود، صرفا جایگاه و اعتبار آژانس را به عنوان یک نهاد بین‌المللی تضعیف می‌کند. رافائل گروسی مدیرکل آژانس اصرار دارد که رفتار او حرفه‌ای است و ابزاری برای کنترل و جلوگیری از درز اطلاعات محرمانه فعالیت اتمی کشورهای عضو ندارد. او ۱۸ بهمن ۱۴۰۱ در پاسخ به پرسشی در اندیشکده چتم هاوس لندن، مبنی بر اینکه آیا او نسبت به تداوم درز گزارش‌های محرمانه آژانس درباره ایران به رسانه‌ها نگران است یا اهمیتی برای او ندارد؟» ادعا کرد: «در این باره باید از کسانی سووال کنید که گزارش‌ها را درز می‌دهند. آژانس گزارش را منتشر می‌کند و اگر کسی آن را افشا کند تقصیر من چیست؟» گروسی مدعی شد که آژانس «تدابیر سختگیرانه‌ای» برای حفاظت از گزارش‌های محرمانه دارد اما «کنترل جریان اطلاعات» را امری «چالش‌برانگیز» و «غیرممکن» توصیف کرد که از عهده وی خارج است.