سرمقاله

آقای علی‌اف! ایران، ارمنستان نیست ‪/‬ جلال خوش‌چهره

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • آمادگی ایرانسل برای همکاری با استارتاپ‌ها در حوزه هوش مصنوعی
  • برگزاری رویداد ایران‌هلث با حمایت همراه اول نمایشگاه بین‌المللی ایران هلث با حمایت همراه اول به عنوان نخستین اپراتور سلامت کشور، برگزار می‌شود.
  • اعلام بسته تخفیفی ایرانسل ویژه روز جهانی ارتباطات
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 5469  |  صفحه آخر  |  تاریخ: 02 اسفند 1401
    مضرات خوردن تخمه چیست؟
    تخمه شکستن برای خیلی‌ها تبدیل به یک عادت شده است. باید بدانیم که این کار آیا ضرری هم دارد یا نه؟
    بعضی از خانم‌ها و آقایان بر حسب عادت و به طور ناخودآگاه سنجاق سر؛ سوزن خیاطی و برخی از دانش آموزان مداد و خودکار، نجارها میخ و موسیقی دانان ابزار موسیقی را با دندان‌های خود نگه می‌دارند یا برخی افراد عادت به کشیدن پیپ و سیگار دارند.
    این نوع عادت‌ها بدون اینکه فرد متوجه باشد می‌تواند سبب ساییدگی، تخریب، بدشکلی لبه دندان‌ها و ایجاد فاصله بین دندان‌ها شود. تاثیر مشابه را می‌توانیم در کسانی که عادت به شکستن تخمه دارند هم مشاهده کنیم. در ادامه به مضرات تخمه شکستن بر دندان‌ها اشاره می‌کنیم:
    مضرات تخمه شکستن برای دندان‌ها
    عادت غلط تخمه شکستن
    تخمه شکستن به ویژه انواع سفت و پرنمک آن مانند تخمه هندوانه به مرور باعث ایجاد فرورفتگی در دندان می‌شود ولی مثل پیپ، خودکار و آلات موسیقی سبب باز شدن دندان‌ها از هم نمی‌شود.
    مشکل لثه هم مزید برعلت
    مواد مصرفی مثل تخمه و بلال که پوست آن بین دندان‌ها و گاهی در لثه فرو می‌رود، می‌تواند اتصال بین لثه و دندان را از بین ببرد و سبب بروز التهاب در لثه‌ها شود. البته این اتفاق زیاد نمی‌افتد. این موضوع به سفتی و میزان فشار روی دندان‌ها و دفعات استفاده از تخمه بستگی دارد.
    ۳ عامل مهم خرابی دندان‌ها
    سه عامل تعداد، دفعات و تداوم آن بیشترین اثر مخرب را دارد. به عنوان مثال تخمه نرم مثل تخمه کدو اگر به طور مرتب و طولانی مدت استفاده شود، می‌تواند صدمه بیشتری نسبت به تخمه‌های سفتی که به صورت تفننی مصرف می‌شود به دندان وارد کند و بر زیبایی دندان، به ویژه دندان‌های جلوی دهان، تاثیر بگذارد. با رعایت بهداشت دهان و مدیریت مصرف مواد غذایی تا حدودی می‌توان از شدت عوارض کاست.
    تاثیر تخمه شکستن بر ایمپلنت و لمینت
    همه موارد ذکر شده اثر تقریبا مشابهی بر ایمپلنت و دیگر روش‌های بازسازی مثلا لمینت دارند. البته ایجاد فاصله بین ایمپلنت‌ها با احتمال کمتری رخ می‌دهد ولی سایش و تغییر رنگ و ایجاد تخلخل موضوعی قابل انتظار است.
    اثر تخریبی تخمه شکستن اغلب بر دندان‌های دارای ترمیم زیبایی بیشتر است. به طور کلی، هر چیزی که به صورت طولانی‌مدت و عادت با دندان‌ها تماس داشته باشد، با توجه به اندازه آن و میزان استفاده، یک فرورفتگی و بدشکلی در لبه دندان‌ها به وجود می‌آورد و لایه‌های کامپوزیت بر اثر تماس مداوم و فشاری که به دندان‌ها وارد می‌شود، از بین می‌رود.
    بیشترین اثر تخمه شکستن را می‌توانیم روی دندان‌های جلوی دهان ببینیم که به صورت اهرم قرار می‌گیرد و برای شکستن مواد غذایی استفاده می‌شود. در درازمدت، عادت به شکستن تخمه‌ها سبب ایجاد بدرنگی و فرورفتگی در لبه دندان‌ها می‌شود که نمای نامطلوبی ایجاد می‌کند و اگر به مدت طولانی ماندگار باشد سبب کاهش طول تاج دندان و مشکل‌ساز می‌شود.
    اعتیاد به تخمه شکستن
    مغز دارای یک مرکز پاداش است که شروع به ترشح دوپامین و مواد شیمیایی می‌کند و زمانی که می‌خوریم احساس خوبی به ما دست می‌دهد و با لذت از غذا خوردن احساس سیری هم می‌کنیم و دریافت مواد مغذی تعدیل می‌شود. با خوردن تنقلات مقدار عظیمی از مواد شیمیایی آزاد می‌شود و به ما احساس خوب می‌دهد که در مقایسه با غذاهای فراوری نشده به «پاداش» بسیار قوی‌تر در مغز منجر می‌شود و پس از آن به دنبال پاداش‌های بیشتر مغز، میل به تنقلات بیش از حد می‌شود، این احتمالاً می‌تواند به دور باطل، به نام رفتار غذا خوردن اعتیاد‌آور یا اعتیاد به مواد غذایی منجر شود.