سرمقاله

آقای علی‌اف! ایران، ارمنستان نیست ‪/‬ جلال خوش‌چهره

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • آمادگی ایرانسل برای همکاری با استارتاپ‌ها در حوزه هوش مصنوعی
  • برگزاری رویداد ایران‌هلث با حمایت همراه اول نمایشگاه بین‌المللی ایران هلث با حمایت همراه اول به عنوان نخستین اپراتور سلامت کشور، برگزار می‌شود.
  • اعلام بسته تخفیفی ایرانسل ویژه روز جهانی ارتباطات
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 5471  |  صفحه آخر  |  تاریخ: 02 اسفند 1401
    سبقت سیستم درایو پایلوت مرسدس بنز از اتوپایلوت تسلا!
    مرسدس بنز با دریافت تأییدیه تکنولوژی خودران درایو پایلوت برای استفاده در معابر عمومی نوادا آمریکا قدم رو به جلوی بزرگی را در زمینه سبقت از رقبای صاحب نام برداشته است. جدیدترین نسخه از درایو پایلوت مرسدس بنز به عنوان سیستم خودران سطح ۳ در نظر گرفته می‌شود و در حال حاضر روی مدل‌های جدید S کلاس و EQS برقی قابل انتخاب است. تکنولوژی خودران مرسدس بنز توانایی سواری خودکار را دارد و می‌تواند در بزرگراه‌هایی با ترافیک‌های بالا و حداکثر سرعت ۶۴ کیلومتر در ساعت فعال شود. درایو پایلوت مرسدس اقدام به کنترل سرعت، فاصله با خودروی جلویی و موقعیت خودرو در لاین حرکتی خواهد کرد و خواهد توانست از طریق مانورهای سریع یا گرفتن ترمز به موقعیت‌های رانندگی غیرمنتظره واکنش نشان دهد.
    اما تکنولوژی خودران سطح ۳ چیست؟ این تکنولوژی به سطحی از خودکار سازی عملکرد رانندگی اشاره می‌کند و خودرو می‌تواند اکثر وظایف رانندگی را بر عهده گیرد و محیط اطراف را نیز بررسی نماید؛ اما نکته مهم آن است که راننده باید بتواند در هر لحظه‌ای کنترل خودرو را در صورت لزوم بر عهده بگیرد. در این سطح از تکنولوژی خودران خودرو می‌تواند در شرایط مخصوصی حرکت خودرو را بر عهده گیرد. سیستم‌های خودران سطح ۳ معمولاً در برخی موارد اجازه برداشتن دست‌های راننده از روی فرمان را می‌دهند اما راننده همچنان باید به جاده توجه کند.
    درایو پایلوت مرسدس بنز علاوه بر توانایی‌های رانندگی خودکار دارای لیدار، چندین دوربین و میکروفون برای تشخیص آژیرهای اضطراری است و حسگرهای موجود در خودرو نیز شرایط خیس بودن مسیر را تشخیص می‌دهند. خودرو نیز به فعال‌کننده‌های فرمان و ترمز مجهز است و سیستم برقی پشتیبانی نیز از به دست گرفتن مجدد کنترل خودرو توسط راننده (در مواقع لزوم) اطمینان حاصل می‌کند. در زمانی که راننده نتواند کنترل خودرو را بر عهده گیرد خودرو متوقف می‌شود، چراغ‌های هشدار فعال شده و با سرویس‌های اضطراری تماس گرفته خواهد شد.
    مرسدس می‌خواهد درایو پایلوت را اواخر سال جاری میلادی در کالیفرنیا نیز ارائه کند و قبلاً اسناد تأییدیه آن‌ها را به مقامات تحویل داده است. این تصمیم بخشی از استراتژی مهم ژرمن‌ها برای رقابت با تسلا در بازار خودروهای برقی خواهد بود. آن‌ها همچنین برنامه‌های خود برای توسعه سرویس شارژ خودرو مشابه با شبکه سوپرشارژر تسلا را اعلام کرده‌اند. تأییدیه استفاده از درایو پایلوت در معابر عمومی نشان دهنده اتفاقی مهم برای مرسدس بنز است و آن را جلوتر از رقبایی همچون تسلا قرار می‌دهد. همچنین توانایی تکنولوژی خودران این برند در ترافیک‌های شلوغ یک مزیت مهم خواهد بود مخصوصاً اینکه محدودیت سرعت نسبتاً پایینی وجود دارد و برای ترافیک‌های سنگین ایده آل است. از آنجایی که تقاضا برای سیستم‌های کمک‌راننده پیشرفته افزایش می‌یابد، بی‌صبرانه مشتاقیم ببینیم رقابت بین مرسدس بنز و تسلا در سال‌های آینده به کجا خواهد رسید.