سرمقاله

آیا اقتصاد فروپاشیده است؟ ‪/‬ پیمان مولوی

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • گام بلند برای جهش تولید با برات الکترونیک/ سککوک ابزار موثر زنجیره تامین مالی
  • عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی: سککوک، مناسب تامین مالی کسب و کارهای خرد است
  • نخستین برات الکترونیک تضمین شده توسط شبکه بانکی صادر شد
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 5802  |  صفحه ۷ | ایران زمین  |  تاریخ: 08 اسفند 1401
    وزیر نیرو:
    طرح انتقال آب«سد کانی سیب»سرآغاز احیای دریاچه ارومیه است
    وزیر نیرو با اشاره به اینکه اجرای طرح انتقال آب به دریاچه ارومیه از جمله بزرگترین طرح‌های احیای این دریاچه است، گفت: این پروژه سرآغازی برای احیای کامل دریاچه ارومیه است.
    علی‌اکبر محرابیان در آئین افتتاح سامانه انتقال آب به دریاچه ارومیه که با حضور رئیس جمهور برگزار شد، افزود: حفظ محیط زیست، توجه به محیط زیست از آموزه‌های دینی و وظایف ملی ما ایرانیان است، توجه به این مقوله می‌طلبد توجه ویژه ای به این پروژه‌ها داشته باشیم. وی با بیان اینکه دریاچه ارومیه همواره دچار چالش‌های جدی بوده است، افزود: دریاچه ارومیه ۵۰ سال گذشته از نقاط بسیار مهم در منطقه شمال غرب بود و چالش جدی محسوب می‌شود در این راستا با روی کار آمدن دولت سیزدهم کارگروه ملی احیای دریاچه ارومیه تشکیل و ۲۶ اقدام تصمیم گیری شد.
    وی ادامه داد: اجرای ۲۶ طرح تمهید شده در دولت سیزدهم می‌تواند به سرانجام برسد و در این راستا نیازمند بارش‌های خوب در منطقه و مشارکت مردم هستیم که البته امسال بارش‌ها ۳۷ درصد کمتر از سال گذشته است.
    وی با بیان اینکه در اجرای این طرح مهم چالش بزرگ ما منطقه آبرفتی به طول ۸۰۰ متر بود که باعث تخریب تونل شده بود، عنوان کرد: از تجربیات مشاورین خارجی هم استفاده کردیم برخی می‌گفتند صرف نظر کنید برخی می‌گفتند آب را به سطح بیارید که هر کدام نیازمند هزینه‌های سنگینی بود، اما مشاوره‌های داخلی طرحی دادند که با کمترین هزینه و وقت کار را پیش ببریم و در یک اقدام فشرده در سه شیفت کار اصلاح انجام گرفت.
    محرابیان خاطرنشان کرد: با این اقدامات دریاچه ارومیه احیا نمی‌شود و باید ۲۶ اقدام دیگر انجام شود که این اقدام سنگین‌ترین بود. در کنار آن باید تغییر الگوی کشت و کاهش مصرف هم داشته باشیم، بارش شرط اصلی است و اگر بارش به اندازه نباشد چالش‌های جدی خواهیم داشت.
    وزیر نیرو با تاکید بر اینکه بارش‌های بهمن بخش قابل توجهی از عدم بارش پاییز را جبران کرد، اما سه سال سنگین خشکسالی را داشتیم، گفت: در شمالغرب بارش‌ها نسبت به میانگین کشوری کمتر است.
    محرابیان با بیان اینکه توجه به محیط زیست از آموزه‌های اسلامی است، اظهار کرد: در همین راستا توجه به بهبود وضعیت دریاچه ارومیه در دستور کار قرار گرفته و سعی داریم این چالش بسیار جدی را رفع کنیم. وی با اشاره به دیگر برنامه‌های احیای دریاچه ارومیه ادامه داد: انتقال پساب بهداشتی از شهرهای منطقه از جمله تبریز و ارومیه از دیگر اقدامات در این بخش است که امیدواریم حداکثر تا خرداد آینده به بهره برداری برسد.
    وزیر نیرو با اشاره به چالش‌های پیش روی طرح انتقال آب اضافه کرد: چالش بزرگی در سر راه اجرای تونل ایجاد شد که موجب بروز مشکل در ۸۰۰ متر از تونل شد و تصمیم گرفتیم که در یک اقدام فشرده تونل مرمت شود که البته این پروژه اصلاح با کار و تلاش شبانه روزی و سه شیفته پیش رفت.