سرمقاله

سوریه و پشیمانی کشورهای عربی ‪/‬ سیف الرضا شهابی

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • اعلام بسته تخفیفی ایرانسل به مناسبت عید فطر
  • پخش تازه‌ترین تاک‌شوی تولیدی ویستامدیا در شبکه نمایش خانگی
  • اعلام جوایز سومین جشنواره رساله برتر مهندسی برق با حمایت ایرانسل
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 5842  |  صفحه ۲ | سیاست روز  |  تاریخ: 09 اسفند 1401
    در دیدار امیرعبداللهیان با وزیر خارجه فنلاند مطرح شد
    توافق برای سفر گروسی به تهران در آینده نزدیک
    در دیدار وزرای خارجه ایران و فنلاند درخصوص موضوعات مورد علاقه روابط دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی، تحولات اوکراین و بویژه آخرین وضعیت مذاکرات رفع تحریم‌ها گفت‌وگو و تبادل نظر شد.
    حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در اولین دیدار دوجانبه در چارچوب سفر به ژنو، با پکا هاویستو وزیر خارجه فنلاند دیدار و گفت‌وگو کرد.
    در این دیدار درخصوص موضوعات مورد علاقه روابط دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی، تحولات اوکراین و بویژه آخرین وضعیت مذاکرات رفع تحریم‌ها گفت‌وگو و تبادل نظر شد.
    امیرعبداللهیان با اظهار خرسندی از دیدارهای خوب قبلی با همتای فنلاندی در نیویورک و نیز تهران و همچنین گفتگوهای تلفنی قبلی با یکدیگر، از استمرار این رایزنی‌های دیپلماتیک استقبال کرد.
    ایران و فنلاند در مسیر گسترش روابط حرکت می‌کنند
    وزیر امور خارجه کشورمان روابط دو کشور ایران و فنلاند را تاریخی و توأم با احترام متقابل توصیف کرد و افزود، دو کشور در مسیر گسترش روابط حرکت می‌کنند.
    به گزارش ایرنا، امیرعبداللهیان با اشاره به تلاش‌های خوب جمهوری اسلامی ایران در خصوص برقراری آتش بس در اوکراین توسط رئیس جمهور و وزیر امور خارجه، تاکید کرد ما قویا مخالف گسترش ناتو و استمرار جنگ در اوکراین و مخالف تهدید حاکمیت و تمامیت ارضی کشورها هستیم.
    رئیس دستگاه دیپلماسی با اشاره به جنجال‌های غیرواقعی در مورد ادعای صدور پهپادهای ایرانی به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین، به مفاد گفت‌وگوهای تیم فنی و کارشناسی دو کشور اشاره کرد و افزود: تاکنون سند و مدرکی موثقی درباره این ادعا به طرف ایرانی نشده و جمهوری اسلامی ایران همانگونه که از کانال های مختلف دیپلماتیک به طرف اوکراینی منعکس کرده، آماده برگزاری دور دوم گفت وگوهای تیم های فنی و کارشناسی دو کشور است. امیرعبداللهیان بر حمایت ایران از توقف جنگ در اوکراین و بازگشت به گفت‌وگو تاکید کرد.
    توافق برای سفر گروسی به تهران در آینده نزدیک
    وزیر امور خارجه کشورمان همچنین با اشاره به سفر اخیر معاون مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران و گفت‌وگوهای خوب انجام شده، از توافق برای سفر گروسی به تهران در آینده نزدیک خبر داد و اظهار امیدواری کرد که در صورت پرهیز از اعمال فشارهای سیاسی بر آژانس، پیشرفت‌های خوبی در خصوص مسائل فنی حاصل شود.
    امیرعبداللهیان درخصوص مذاکرات برای رفع تحریم‌ها نیز گفت: ما از ماه سپتامبر سال گذشته میلادی، آماده احیای برجام و بازگشت همه طرفها به توافق بودیم، اما رویکرد دوگانه آمریکا و متعاقبا محاسبات غلط آنها در خصوص اغتشاشات اخیر داخلی در ایران، باعث ایجاد وقفه در توافق شد.
    وزیر امور خارجه کشورمان، همچنین با اشاره به پیام‌های تبادل شده و تحرکات دیپلماتیک اخیر، اظهار امیدواری کرد که شاهد بازگشت همه طرفها به توافق منطبق با مفاد توافق امضا شده سال ۲۰۱۵ باشیم.
    وزیر امور خارجه کشورمان همچنین با انتقاد از رویکرد غیرسازنده و محاسبات غلط تعداد معدودی از کشورهای اروپایی در ارتباط با اغتشاشات اخیر در ایران، اقدامات توام با حسن نیت ایران در ارتباط با برخی اتباع اروپایی نقش آفرین در اغتشاشات اخیر ایران را به اطلاع طرف فنلاندی رساند.
    امیرعبداللهیان تاکید کرد برای افراد اروپایی که در چارچوب قوانین در ایران هستند و یا سفر می‌کنند، هیچ مشکلی وجود ندارد.
    وی همچنین با اشاره به شرایط عادی کشورمان، عفو عمومی مقام معظم رهبری در ارتباط با عوامل ذینقش در اغتشاشات اخیر را به اطلاع طرف فنلاندی رساند.
    ابراز خرسندی وزیر خارجه فنلاند از گفت‌وگوهای دوجانبه
    وزیر امور خارجه فنلاند نیز در این دیدار با اشاره روابط خوب سیاسی میان دو کشور، از استمرار تماس ها و گفتگوهای دوجانبه میان مقامات دو کشور و وزیر امور خارجه کشورمان اظهار خرسندی کرد.
    وی با اشاره‌ به اهمیت مسئله اوکراین برای اروپا و امنیت این قاره، مواضع و نیز اطلاعات مطرح شده از سوی وزیر خارجه کشورمان در خصوص اوکراین و خاصه مسئله پهپادها را مهم دانست و از آن تشکر کرد و افزود من در این زمینه با وزیر خارجه اوکراین صحبت می کنم.
    وزیر خارجه فنلاند با اظهار خرسندی از نکات و اطلاعات مطرح شده توسط وزیر خارجه کشورمان درخصوص توافق هسته‌ای و نیز گفت‌وگوها و همکاری های ایران و آژانس، تاکید کرد ما خواستار احیای برجام و اجرا و پایبندی همه طرف‌ها به آن هستیم.
    وزیر خارجه فنلاند با اشاره به اهمیت استمرار گفت‌وگوهای دوجانبه، علاقه‌مندی خود را به ادامه این رایزنی‌ها در آینده مورد تاکید قرار داد.