سرمقاله

کنترل تنش در روابط ایران و غرب؟ ‪/‬ جلال خوش‌چهره

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • اعلام بسته تخفیفی ایرانسل به مناسبت عید فطر
  • پخش تازه‌ترین تاک‌شوی تولیدی ویستامدیا در شبکه نمایش خانگی
  • اعلام جوایز سومین جشنواره رساله برتر مهندسی برق با حمایت ایرانسل
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 5920  |  صفحه ۳ | جامعه  |  تاریخ: 10 اسفند 1401
    مسمومیت دانش‌آموزان به پردیس رسید؛ انتقال ۳۵ دانش‌آموز دختر به بیمارستان‌
    رازهای یک مسمومیت
    تعدادی از دانش‌آموزان دبیرستان دخترانه خیام پردیس در تازه‌ترین مورد مسمومیت دانش‌آموزان دچار مسمومیت شدند و دیروز ظهر تعدادی از دانش‌آموزان در مدرسه دخترانه خیام در فاز 11 پردیس دچار مسمومیت شدند. تاکنون 35 دانش‌آموز به بیمارستان الغدیر پردیس منتقل شده‌اند و در حال حاضر کارشناسان اورژانس در مدرسه حضور داشته و اوضاع را تحت کنترل دارند و بنا بر اظهارات عوامل اورژانس مسمویت شدید نبوده و حال اکثر دانش آموزان خوب است.
    به گزارش فراز، در حالی که دانش‌آموزان مسموم، با تپش قلب، استفراغ، افت شدید سطح اکسیژن خون و احساس بی‌حسی در پاها و دست‌ها از مدارس به بیمارستان منتقل می‌شدند، والدین دانش‌آموزان دیگری در سطح کشور نگران‌تر و نگران‌تر می‌شدند. این اتفاق،‌ روزها است که به طور گسترده در شبکه‌های اجتماعی منعکس شده است. عده‌ای از ابتدا، عمدی بودن حوادث را محرز می دانستند و عده‌ای در فضای مجازی، این را توطئه‌ای تازه از سوی دشمن عنوان می‌کردند. تا اینکه معاون وزیر بهداشت چنین به مساله ورود کرد: «مسمومیت دانش آموزان مدارس قمی ناشی از ترکیبات شیمیایی در دسترس بود و مشخص شد افرادی دوست داشتند که تمامی مدارس، به خصوص مدارس دخترانه تعطیل شوند».
    عده‌ای حالا با توجه به گسترده بودن حادثه و پیامدهایش، تفسیری مبنی بر «تروریستی» بودن آن دارند. حتی تفاسیر قانونی نیز از آن در تعدادی از رسانه‌ها منتشر شده است. «جواد آذری جهرمی»، وزیر پیشین ارتباطات نیز در اظها رنظر اخیرش گفته: «اکنون که عمدی بودن مسمومیت دانش آموزان محرز شده، پیگیری این موضوع باید در ردیف اولویت‌بندی مقابله با اقدامات تروریستی قرار گیرد. 
    سم بسیار خفیف باعث مسمومیت دانش آموزان
    در همین حال وزیر بهداشت با بیان اینکه تحقیقات انجام شده نشان داد که سم بسیار خفیفی باعث مسمومیت خفیف در دانش آموزان شده که البته عوارضی ایجاد نکرده است، درباره نوع سم و عوارض احتمالی بعدی آن، گفت: جزییات آن بعدا منتشر می‌شود.
    به گزارش ایسنا، بهرام عین‌اللهی در حاشیه اجلاس سراسری مدیران ارشد سازمان بیمه سلامت ایران که در محل این سازمان برگزار شد، در جمع خبرنگاران، درباره پیگیری مسمویت سریالی دانش آموزان در مدارس، گفت: خودم شخصا به قم رفتم و همه بیماران بیمارستان شهید بهشتی را ویزیت کردم و مدتی طولانی این کار طول کشید.
    وی گفت: مسمومیت ایجاد شده بسیار خفیف بود و الحمدالله هیچ گونه عارضه برای کسی ایجاد نکرده بود و تنها چند ساعتی دچار علائم ضعف عضلانی، بیحالی و حالت تهوع بودند.وی افزود: کمیته ویژه‌ای را مامور کردیم که در این رابطه تحقیق کنند و از بهترین اساتید سم شناسی کشور کمک گرفتیم که تحقیقات آنها نشان داد سم بسیار خفیفی باعث این عوارض می‌شود.وی گفت: بررسی  اینکه سم از کجا می آید و... در حد وزارت بهداشت نیست. اظهارات در مورد عمدی بودن آن به عهده ما نیست.عین‌االهی بیان کرد: درمان این مشکل انجام می‌شود و تاکنون عارضه خاصی نداشته است.او در پاسخ به سوال ایسنا درباره نوع دقیق سم و عوارض احتمالی بلندمدت آن، تصریح کرد: جزییات بعدا منتشر می‌شود.
    قم آغاز افشای مسمومیت‌های سریالی
    مسمومیت‌های سریالی دانش‌آموزان دختر در شهر قم همچنان ادامه دارد. در حالی که هنوز علت اصلی این پدیده مشخص نیست، دانش آموزان در بروجرد و اردیبل نیز گرفتار این اتفاق مشکوک شده اند.
    در این رابطه معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت در مصاحبه ای گفت: «پس از مسمومیت چندین باره دانش آموزان در مدارس قم، مشخص شد افرادی دوست داشتند که تمامی مدارس، به خصوص مدارس دخترانه تعطیل شوند؛ مسمومیت دانش آموزان مدارس قمی ناشی از ترکیبات شیمیایی در دسترس بود از این رو عفونی و قابل انتقال به دیگران نیست».
    اظهاراتی که چند ساعت پس از انتشار، توسط خودش تکذیب شد! جماران برای کسب جزئیات بیشتر از این اتفاق به سراغ یکی از دانش آموزانی رفت که در قم دچار مسمومیت شد. «الهه کریمی» دانش‌آموز کلاس هشتم مدرسه ملاصدرا که دو بار دچار مسمومیت شده، در گفت و گو با جماران گفت: بار اولی که دچار مسمومیت شدم ۱۱ روز پیش بود؛ در راهرو بوی تخم‌مرغ گندیده و عطر تند می آمد؛ وقتی وارد کلاس شدم چشم‌هایم قرمز شد. ابتدا فکر کردم تلقین می‌کنم، اما به مرور حالت تهوع به من دست داد. معلمم بعد از اینکه دید رنگ صورتم پریده است اجازه داد به بیرون از کلاس بروم. کمی صبر کردم، بعد کف بالا آوردم که کاملا غیرطبیعی بود.
    وی ادامه داد: در مسیر راهرو تا سرویس بهداشتی توان ایستادن روی پاهایم را نداشتم و چندین بار افتادم و کاملا بی‌حس بودم و در نهایت من را با ویلچر به اورژانس بردند. تا ساعت ۵ به همراه ۲۰ دانش آموز دیگر در بیمارستان بودیم؛ ۳ روز زمان برد تا به حالت عادی برگردم، اما در آن چند روز سرگیجه داشتم و پای سمت چپم لنگ میزد.
    الهه کریمی درباره اتفاقات روزهای بعد از مسمومیت هم گفت: در آن چند روز کلاس‌ها به روال عادی خود طی شد و امتحان از دانش‌آموزان گرفته می شد. به ما گفتند به مدرسه برگردید یا کلا حاضر نشوید و ما هم طبعا روز شنبه در مدرسه حضور یافتیم. اما باز هم همان اتفاق تکرار شد؛ در مسیر راه پله‌ها بوی اسپند و واکس سوخته میامد که عده‌ای می‌گفتند بو از راهروست.  عده‌ای می‌گفتند، بو از شوفاژها می‌آید! اما در کلاس من و یکی از هم‌کلاسی‌هایم حالم بد شد. ابتدا گفتند تلقین می کنید! اما وقتی دیدن روی پاهایم نمی‌توانم بایستم ترسیدند و به اورژانس زنگ زدند. این بار جز پاهایم دست و صورتم نیز بی‌حس شده بود که تا ۲ روز در بیمارستان شهید بهشتی بستری بودم. در این میان سایر دانش‌آموزان در مدرسه دل درد داشتند که به روی خودشان نیاوردند.
    وی افزود: در بیمارستان غیر از من، دختری از ۱۶ بهمن تا ۷ اسفند بستری بود که خیلی حالش بد بود. وقتی آنجا بودم مشاهده کردم به یک باره ضربان قلبش به شدت بالا می‌رفت که برای ما بسیار ترسناک بود که هشتم اسفند برای مداوا به تهران برده شد.
    این دانش آموز در پایان از آموزش‌پرورش خواست که اجازه دهند به دلیل ترس ایجاد شده کلاس‌ها مجازی برگزار شوند، زیرا در این شرایط خانواده‌ها اجازه نمی‌دهند فرزندان خود در مدرسه حاضر شوند.
    دو بار حمله به یک مدرسه
    برای تکمیل روایت با پدر الهه نیز گفت‌وگو کردیم. محسن کریمی پدر الهه کریمی دانش‌آموز کلاس هشتم مدرسه ملاصدرا قم به جماران گفت: دخترم بعد از مسمومیت بار اول، برای به مدرسه رفتن مقاومت می‌کرد و درنهایت با اصرار من و مادرش به مدرسه رفت. اما دوباره همان اتفاق با همان علائم افتاد و بستری شد. بعد از یک روز اجازه ترخیص دخترم از بیمارستان را دادند، اما باز حالش بد شد و تب و لرز کرد و ۲ روز دیگر به همراه ۳ دانش آموز دیگر در بیمارستان بستری شدند.
    وی ادامه داد: طی صحبت با مدیر مدرسه درخواست کردم که از وزارت آموزش و پرورش و استانداری بخواهند، دانش‌آموزان به صورت مجازی درس بخوانند؛ چون هیچ کسی خبر ندارد چه نوع گازی استفاده شده است و علائمی که امروز به صورت ظاهری است در آینده به چه صورتی خواهد بود. ولی مدیر گفت، با وزارت آموزش و پرورش صحبت کردیم اما اجازه‌ی تعطیلی مدارس و آموزش مجازی را نمی‌دهند. پدر الهه کریمی گفت: چرا وزارت آموزش پرورش اجازه نمی‌دهد تا کلاس‌ها غیر حضوری باشد؟ نمی‌دانیم! جالب این است که روز شنبه بچه‌ها زمانی که به مدرسه رفتند کیف نبردند و کتاب و دفتر خود را با پلاستیک روشن بردند، اما با این وجود باز هم مسمومیت رخ داد.
    محسن کریمی افزود:‌ روز شنبه زمانی که مسمومیت رخ داد نقل زیاد بود که بچه‌ها در جوّ قرار گرفته و تمارض می‌کنند اما شنبه در کنار دانش‌آموزان مدیر مدرسه هم مسموم و بستری شد! در این رابطه مدیر گفت، فرماندار گفته بود بچه‌ها تمارض می‌کنند که مدیر گفت، من چه؟! من هم تمارض می کنم؟! از سوی دیگر گفتند، تجهیزات آتش‌نشانی بیشتر از این نیست؛ از شخصی شنیدم آتشنشانی گفته است ما گاز را دیدیم و ثبت هم کردیم اما نوعش را نمی‌دانیم و این در حال بررسی است.
    وی یادآور شد: بچه‌ها کف بالا می‌آوردند و چشم‌هایشان سرخ بود. یکی از بچه‌ها را دیدم که ضربان قلبش به صفر رسید و یکباره به ۱۳۰ رسید می‌گویند. زمینه قبلی داشت اما این دختر مشکلی نداشت و صحیح و سالم بود.
    وی از عدم تعطیلی مدارس شهر قم انتقاد کرد و در پایان گلایه کرد:‌ آقایان می‌گویند مدارس تعطیل نشود؛ به این خاطر که بچه‌هایشان مدرسه غیرانتفاعی می‌روند و یک مورد هم در این مدارس نیفتاده است اما اگر بچه‌هایشان در این مدارس بودند قطعا تعطیل می‌کردند. می‌خواهم به مسئولان بگویم که احساس کنند فرزندان خودشان است.