سرمقاله

کنترل تنش در روابط ایران و غرب؟ ‪/‬ جلال خوش‌چهره

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • نخستین برات الکترونیک تضمین شده توسط شبکه بانکی صادر شد
  • حمایت ایرانسل از رویداد استارتاپی «هوش مصنوعی از داده تا ثروت»
  • کیوسک‌های دیجیتال نخستین اپراتور سلامت کشور رونمایی و نصب شد
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 5921  |  صفحه ۳ | جامعه  |  تاریخ: 10 اسفند 1401
    پیروز تاب نیاورد
    پسر ایران شمع یک سالگی را فوت نکرد
    پیروز یوزپلنگ ایرانی و تنها بازمانده زایمان یوز آسیایی از «ایران» تلف شد؛ یوزی که به نماد امید، دلخوشی و همدلی بسیاری از مردم تبدیل شده بود. برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی پیروز را «پسر ایران» لقب نهادند. هر تصویر جدیدی از او، بارها میان کاربران به اشتراک گذاشته می‌شد. به فاصله کوتاهی در میان گونه‌های جانوری، به محبوب‌ترین آنها برای ایرانیان تبدیل شد؛ تا جایی‌که نامش میان شعارهای اعتراضات امسال راه باز کرد.
    علیرضا شهرداری در صفحه خود در فضای مجازی نوشته بود: «دیالیز پیروز در بیمارستان مرکزی تهران با همکاری مسئولان کنسرسیوم دیالیز ایران شروع شد و پیروز داخل اتاق جراحی رفت.» ساعاتی پس از آن خبری مخابره شد که حکایت از «تلف» شدن «پیروز» توله ده ماهه یوز ایران پس از طی روزهای پر درد بیماری کلیوی داشت.
    حالا و پس از ده ماه و بر اثر بیماری کلیوی ایجاد شده که کارشناسان زیست محیطی می‌گویند می‌تواند ناشی از عوارض تصمیمات اشتباهات بدو تولد این توله یوزها در خوراندن شیر خشک نامناسب یا استرس‌های ناشی از زندگی تنها در اسارت باشد، با پایانی غم انگیز، قصه‌اش به انتها رسید.
    پیروز آخرین فرزند از سه توله به دنیا آمده «ایران» بود که به دلیل اشتباه تیم پزشکی و دست زدن به بدن شان بعد از عمل سزارین زودرس از سوی مادر طرد شده بودند.
    اسماعیل کهرم، کارشناس محیط زیست دراین‌باره گفت: «حداقل شرایط زیست را برای پیروز فراهم نکردند. بارها گفتیم که متخصص از آلمان یا انگلیس بیاورید. وقتی می‌گوییم متخصص یعنی فرد حدود ۳۰ سال با یوز و ببر کار کرده باشد اما سازمان محیط زیست این کار را نکرد و متخصص نیاورد. آیا یوز ایرانی، این گونه در حال انقراض، ارزش هزینه کردن را ندارد؟سازمان محیط زیست روش حفاظت از یوزها را بلد نیست. بعید نیست توله‌های بعدی از ایران نیز از بین برود. جان توله یا توله‌های بعدی هم در خطر است. حداقل اگر متخصص نمی‌آورند، یکی را بفرستند تا دوره‌های لازم را ببیند. در محافل بین‌المللی به ما می‌خندد که اینها فکر کردند بیماری این یوز را درمان و آن را در طبیعت رها کنند، در حالی‌ که حداقل شرایط زندگی و نیازها را برای پیروز فراهم نکردند.»