سرمقاله

کنترل تنش در روابط ایران و غرب؟ ‪/‬ جلال خوش‌چهره

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • حمایت ایرانسل از رویداد استارتاپی «هوش مصنوعی از داده تا ثروت»
  • کیوسک‌های دیجیتال نخستین اپراتور سلامت کشور رونمایی و نصب شد
  • پرونده مرکز مبادله در دیوان عدالت اداری آیا مرکز مبادله ارز و طلای ایران، فاقد وجاهت قانونی است؟
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 5935  |  صفحه ۹ | بازار و سرمایه  |  تاریخ: 10 اسفند 1401
    رئیس اتاق بازرگانی گیلان و رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه مطرح کرد
    صادرات در بند تعدد قوانین
    هادی تیزهوش تابان، رئیس اتاق بازرگانی، صنعت، معدن، کشاورزی گیلان در خصوص سابقه روابط تجاری استان متبوع خود با کشور روسیه با اشاره به این که استان آستراخان جدی ترین و اصلی ترین استان فدراسیون روسیه در زمینه مبادلات کالاهایی میان دو کشور ایران و روسیه محسوب می شود، اظهار داشت: استان گیلان با توجه به ظرفیت ها، موقعیت مکانی و توانمندی های مختلف خود، طی تاریخ روابط تجاری دو کشور، محور اصلی ایجاد و گسترش این مناسبات بوده و برهمین اساس سابقه این روابط به حدود 400 سال پیش از این و در قالب فعالیت کاروانسرای گیلانیان در آستراخان در قالب یک مرکز تجاری باز می گردد. 
    رئیس اتاق بازرگانی ایران و روسیه، نخستین و اصلی ترین مشکل در خصوص توسعه روابط با اتحادیه اقتصادی اوراسیا، با محوریت روسیه را کمبود و لزوم تکمیل زیرساخت های متناسب با نیازهای جدید و پیش روی عنوان کرد و اظهار داشت: با توجه به وجود سه بندر انزلی، کاسپین و آستارا، و توانمندی های گسترده این بنادر، باید مبنای تجارت خود را دریا محور قرار دهیم. چراکه در حمل و نقل زمینی نیازمند عبور و همراهی کشور ثالثی بوده و در صورت وجود رقابت در سبد کالایی صادراتی با آن کشور، قطعاً در مسیر تسریع و تسهیل امور مرتبط با ترانزیت کالاهای ایرانی، مانع و اخلال ایجاد می کنند. 
    نیاز به سرمایه گذاری
    تیزهوش تابان، سرمایه گذاری در حوزه های لجستیکی و زیرساختی را زمینه فعالیت و شرح وظایف نهاد دولت ارزیابی نمود و با تأکید براینکه برای توسعه مناسبات بااوراسیا، امکانات موجود کافی نمی باشد و هم افزایی نهادهای دولتی در این راستا باید در اولویت کاری قرار گیرد، افزود: نکته ظریف در زمینه توسعه روابط ترانزیت با اوراسیا و روسیه اینکه استان گیلان از ظرفیت و قابلیت ایجاد و توسعه مراودات ریلی، دریایی، جاده ای و هوایی برخوردار می باشد. برهمین اساس همزمان با نوسازی ناوگان کشتیرانی داخلی، تکمیل مسیر ریلی رشت به منطقه آزاد انزلی و انزلی، ایجاد اسکله های رو رو در بنادر گیلان، احداث مسیر ریلی رشت به آستارا و توسعه مسیرهای هوایی فرودگاه بین المللی رشت به عنوان مهمترین طرح های زیرساختی استانی و ملی جهت توسعه مناسبات با بازارهای حوزه دریای خزر باید در اولویت ملی قرار گیرند. 
    رئیس اتاق بازرگانی گیلان به تجزیه و تحلیل مسائل و مشکلات مرز ترانزیتی کشورمان با جمهوری آذربایجان در آستارا پرداخته و با بیان اینکه حداکثر ظرفیت تردد در این مسیر 500 دستگاه کامیون است، گفت: در صورتی که به دنبال افزایش میزان کامیون های ورودی به نقطه مرزی باشیم، با مشکلات موجود که زمان ماندگاری کامیون های پشت مرز را به چندین روز افزایش داده، در بهترین حالت 250 دستگاه کامیون از این طریق تردد می کند و این مهم مشکلات عدیده ای در اجرای تعهدهات به خریداران در بازارهای مصرف و نگاهداری کالاها به وجود آورده؛ در نتیجه اولویت مسیرهای تجاری ایران با روسیه باید از طریق دریا و بنادر به منظور افزایش میزان، حجم، و کاهش زمان و هزینه های حمل و نقل کالا، باشد. 
    وی با اشاره به پرسش خود از فعالین اقتصادی حاضردر همایش اوراسیا که اخیراً در تهران با حضور مسئولین دولتی ایرانی و روسی برگزار شد، افزود: هیچ شرکتی قادر به انعقاد قرارداد با طرف خارجی خود برای مدت شش ماه نیست؟! چراکه معلوم نیست قوانین و مقررات در چه زمانی و تابع کدام عوامل دستخوش تغییر می شوند چون بخش قابل توجهی از آئین نامه های مربوط به صادرات براساس نیازها، فرصت ها و چالش های پیش روی بازارهای صادراتی کشور و تولیدکنندگان ایرانی تنظیم و ابلاغ نمی شوند. 
    بحران ارزی در عرصه صادرات
    رئیس اتاق بازرگانی گیلان در خصوص بازگرداندن ارز ناشی از صادرات با تصریح بر این که زمانی که دولت در عودت درآمدهای ارزی خود دارای مشکل می باشد، بخش خصوصی چگونه قادر به انجام و رفع چنین مشکلی است، از فعالیت میربیزنس بانک که توسط بانک ملی در روسیه ایجاد شده قدردانی نمود و گفت: مشکلی که وجود دارد این واقعیت است که به جای مبادله 48 تا 72 ساعته روبل صادرکنندگان با ریال ایرانی، بانک براساس سیاست های بانک مرکزی، مسیر طولانی را با کاهش ارزش 10 تا 15 درصدی نسبت به بازار در برابر صداقت بازرگانان در دستور کار قرار می دهد، مگر یک صادرکننده چه میزان سود به دست می آورد که در جریان مبادله درصد قابل توجهی از فروش خود را از دست دهد؟ 
    رئیس اتاق بازرگانی ایران و روسیه در ادامه مقایسه ای میان صادرات کشور ترکیه به بازارهای اوراسیا به ویژه روسیه  کرده و اظهار داشت که این مهم ناشی از حمایت های مالی، بیمه ای دولت آن کشور نسبت به صادرکنندگان بوده، اگرچه بنده با این رویکرد موافق نمی باشم، اما در آغاز و تداوم حفظ بازارهای صادراتی، الزامی حیاتی است. 
    تیزهوش تابان با ارائه تحلیلی از فرصت های صادراتی و وراداتی ایران و روسیه در راستای تکمیل و تأمین نیازهای طرف مقابل و نیازهای ناشی از تحریم های شدید اروپا و امریکا علیه روسیه؛ تصریح کرد حال اگر موفق به تأمین نیازهای روس های نشدیم، طبیعی است که آن کشور به سمت کشورهای دیگر متمایل می شود. 
    وی علاوه بر محصولات کشاورزی، صنایع سبک را نیز ظرفیت مناسب تولیدات ایرانی در بازار روسیه ارزیابی کرد و گفت: در حالیکه ما واردکننده نهاده های دامی و غلات می باشیم، قادر به صدور کالاهای برشمرده هستیم، در نتیجه درچارچوب همکاری های دو طرف، هیچ رقابتی در عرضه محصولات به بازارهای یکدیگر وجود ندارد و این موضوع بسیار مهمی است. 
    نیاز به کریدور شمال جنوب
    تیزهوش تابان، بعد از صادرات و همکاری های تجاری دو جانبه، همکاری در قالب ترانزیت کالا میان روسیه و هند در قالب کریدور شمال جنوب را دیگر فرصت و مزیت بی نظیر برای توسعه مناسبات و گسترش همکاری های دوجانبه و چند جانبه اقتصادی فی مابین ارزیابی نمود و اظهار داشت: با توجه به موقعیت جغرافیایی کشورمان، می توانیم در مسیر نقل و انتقال کالاهای روسی و هندی نقش محوری ایفا نموده و درآمدهای ارزی بیشتری از صادرات نفت به  دست آوریم. 
    وی با طرح این سئوال که چرا چنین فرصتی طی بیش از دو دهه از انعقاد قرارداد کریدور شمال جنوب، هنوز محقق نشده؟ چنین پاسخ داد: اگر از چابهار کالایی را با کامیون به سمت مرز آستارا ترانزیت کنید به جای 9 روز، این فرآیند به 44 روز خواهد رسید، و این یک فاجعه است. موضوعی که خودمان به منظور راستی آزمایی این مسیر و همکاری نهادهای طول مسیر امتحان کردیم. سئوال اینجاست در حالیکه انتقال بار بازرگان ایرانی چند ده روز طول می کشد، آیا طرف خارجی از چنین مسیری جهت ترانزیت کالاهای خود به روسیه و هند استفاده می کند؟ 
    رئیس اتاق بازرگانی ایران و روسیه با اشاره به اینکه با تغییر و تحولات صورت گرفته در ارتباط با کشور روسیه از ابتدای سالجاری ده ها هیأت تجاری به کشورمان وارد شدند که در این میان هفت هیأت در استان گیلان و منطقه آزاد انزلی حضور پیدا کرد، مهمترین گره موجود در مسیر بهره برداری حداکثری و افزایش همکاری ها را عدم وجود هماهنگی میان بخش خصوصی، نهادهای دولتی ذی نفع و طرف خارجی اعلام نمود و گفت: علاوه بر مسائلی همچون تعدد قوانین و آئین نامه ها، عدم هماهنگی میان نهادها و طرف های درگیر؛ نبود ثبات مدیریتی نخستین مشکل پیش روی تجارت خارجی کشور است چراکه در کشورمان هیچ مدیری درازمدت تصمیم نمی گیرد، چون عمر مدیریتی وی کوتاه است و مجبور به اتخاذ تصمیم هایی با دوره زمانی جوابدهی کوتاه مدت از یکی دو سال تا چند ماه و هفته می باشد. 
    باور به صادرات وجود ندارد
    تیزهوش تابان با تصریح براینکه حاصل جمع مشکلات پیش گفته این واقعیت است که باور به نقش و اهمیت صادرات درکشورمان وجود ندارد، به تجزیه و تحلیل ارزش صادرات مواد خام به ویژه نفت به عنوان یک محصول صادراتی پرداخته و اضافه کرد: ایکاش ایران نفت نداشت تا در این صورت مدیران ما غّره و مطمئن به درآمدهای ناشی از فروش این ماده خام برای جبران ضعف های مدیریت بازار و اقتصاد کشور نبودیم. 
    وی در پاسخ به سئوالی در خصوص عدم امکان رقابت کالاهای صادراتی ایران با ترکیه در بازار اوراسیا و روسیه، با اشاره به توانمندی و کیفیت خوب تولیدات داخلی، افزود: حضور در بازار روسیه علاوه بر مولفه های مدیریتی، راهبردی پیش گفته نیازمند شناخت سلایق و علایق این بازار مصرفی است، به طور مثال بهترین سازوکار فروش چای ایرانی، عرضه با عنوان یک برند روسی توسط سرمایه گذاران ایرانی در این کشور است.براین اساس می توان تصریح کرد در برخی کالاها ترک ها به هیچ وجه قادر به رقابت با کالاها و محصولات ایرانی نمی باشند. 
    رئیس اتاق بازرگانی ایران و روسیه درخصوص ذهنیت منفی افکار عمومی نسبت به توسعه روابط تجاری با روسیه در عین حال که باید از صلیب طلایی ترانزیت عبوری از کشورمان یعنی کریدور شمال-جنوب و شرق به غرب در مسیر منافع ملی بهره برد، اظهار کرد: همین ذهنیت نسبت به ضعف اقتصادی بازرگانان افغانستانی و بنگلادشی وجود دارد که لزوماً با واقعیت سازوگاری ندارد، در واقع باورهای مردم نسبت به کشورها دارای زمینه تاریخی طولانی است و به راحتی قابل تغییر نیست. اما وظیفه اتاق بازرگانی تسهیل گری امر تجاری است و این مهم خود می تواند زمینه ساز فهم این باور است که می توان همکاری اقتصادی در عین باور به ذهنیت منفی، را در دستور کار قرار داد.