سرمقاله

حقوق مصرف کننده از خیال تا واقعیت ‪/‬ آرین احمدی

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • اعلام تعرفه‌های تخفیفی ایرانسل ویژه حج
  • آغاز نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ با حضور ایرانسل
  • گام بلند برای جهش تولید با برات الکترونیک/ سککوک ابزار موثر زنجیره تامین مالی
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 5974  |  صفحه ۲ | سیاست روز  |  تاریخ: 11 اسفند 1401
    باید پرونده اشخاص با شرایط عفو تطبیق داده شود
    مسعود ستایشی سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری گفت: در خصوص تعیین تکلیف کانتینرهای کالا در گمرکات، خودروهای سبک، سنگین و ماشین آلات اقدامات زیادی صورت گرفته و تمامی موارد تعیین تکلیف شدند. درآمد اموال تملیکی در استان بوشهر سه هزار میلیارد تومان بود و در گمرکات نیز حدود ۶  هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان در آمد داشته است.
    ستایشی در بخش دیگری از صحبت های خود افزود: عدم اقدام موثر وزیر وقت نفت در زمینه جمع آوری مشعل میادین نفتی و گازی که موجب آلودگی و تخریب محیط زیست شده از مصادیق تخریب اموال عمومی و تهدید علیه بهداشت عمومی است. گزارش آن برای دادستان تهران ارسال شده و در مرحله بازپرسی است و در شعبه تخصصی دادسرای تهران مورد رسیدگی قرارگرفته است‌.
    وی در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت پرونده سما جهانباز دختر جوان اصفهانی گم شده در شیراز گفت: پرونده ای در شعبه ۱۳ بازپرسی دادسرای شیراز که ویژه رسیدگی به امور جنایی است مفتوح و در مرحله تحقیقات مقدماتی است و یک نفر با حفظ نام در ۲۴ بهمن سال جاری به اتهام مقید در پرونده  دستگیر شده و با صدور قرار تامین صادره فعلا در بازداشت است. اجازه دهید تا ببینیم تحقیقات به کجا می‌رسد هرجا که به نتیجه رسید اعلام می‌کنیم‌.
    وی درپاسخ به سوالی درباره پرونده وحید اشتری و اینکه چرا او  مورد عفو قرار نگرفت؟ گفت: ما دامنه عفو را توضیح دادیم‌ و بخش اول مربوط به اغتشاشات اخیر بود که شامل او نبود و  بخش دوم درباره محکومان است. 
    سخنگوی قوه قضاییه افزود: نسبت به او پرونده هایی مطرح است که نسبت به یکا یک این پرونده‌ها مرجع مربوطه مطابق  قانون رسیدگی و تصمیم قانونی اتخاذ کرده است و در این فرایندها تمام رافت و توجه ویژه مقام رسیدگی کننده  تمسک به تاسیسات ارفاقی بوده است. وی افزود: او تعدادی پرونده دارد و باید مطابق قانون تجمیع شود و برعهده مرجع قانونی صادر کننده حکم قطعی است. آقای وحید اشتری بداند که رسیدگی دستگاه قضایی منطبق با قانون و موازین شرعی است.
    ستایشی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا بازیگرانی از جمله هنگامه قاضیانی، کتایون ریاحی و ترانه علیدوستی مشمول عفو اخیر می‌شوند، گفت: طبق اعلام معاونت قضایی قوه قضاییه تا پایان بهمن، بخش عمده‌ و حدود ۷۰ درصد کار انجام شده است و دسترسی آسان مردم به حوزه اطلاع رسانی بوده است و تمهیداتی اندیشیده شده و تلاش میکنند تا نیمه شعبان فرایند عفو به اتمام برسد. عفو معیاری است و باید پرونده اشخاص با شرایط عفو تطبیق داده شود و در مورد افراد مورد سوال نیز تا نیمه شعبان مشخص خواهد شد که مشمول عفو هستند یا خیر؟