سرمقاله

حقوق مصرف کننده از خیال تا واقعیت ‪/‬ آرین احمدی

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • اعلام تعرفه‌های تخفیفی ایرانسل ویژه حج
  • آغاز نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ با حضور ایرانسل
  • گام بلند برای جهش تولید با برات الکترونیک/ سککوک ابزار موثر زنجیره تامین مالی
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 6015  |  صفحه ۷ | ایران و جهان  |  تاریخ: 11 اسفند 1401
    تحلیل علل سفر الکاظمی به ایران
    نشریه العرب قطر، در گزارشی به پشت پرده سفر اخیر مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر پیشین عراق به ایران اشاره کرده و نوشت: خبری که هیچ توجه رسانه‌ای و حتی سیاسی نداشت اما رازهای بسیاری را از آنچه در واقعیت صحنه سیاسی در عراق و حتی آینده این کشور روی می‌دهد را با خود حمل می‌کرد، سفر مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر سابق عراق به همراه برهم صالح، رئیس جمهور پیشین عراق به ایران. به گزارش ایلنا، العرب می‌نویسد: دلایل بسیاری درباره توضیح علل این سفر که از پیش اعلام شده بود ارائه شده که از جمله آن می‌توان به ارائه اطلاعات درخصوص حادثه ترور سردار سلیمانی فرمانده وقت سپاه قدس ایران در زمانی که مصطفی الکاظمی، رئیس دستگاه اطلاعات عراق پیش از انتخاب به عنوان نخست وزیر این کشور بود و در همان زمان حادثه نیز برهم صالح، رئیس جمهور عراق بود، اشاره کرد.
    منابع آگاه دیگر، همچنین اعلام کردند که الکاظمی برای تکمیل وساطت خود میان تهران و واشنگتن در زمینه پرونده هسته‌ای ایران و روابط میان دو کشور به شکل کلی و همچنین وساطت میان ایران و عربستان سعودی به دلیل اشراف وی به پنج دوره مذاکرات برگزار شده میان تهران و ریاض در بغداد به تهران سفر کرده است. با این حال این نکته از نظرها پنهان نمانده که الکاظمی اکنون یک شخصیت خارج از قدرت است و این مباحثات با رهبری فردی که اکنون خارج از منطقه نفوذ است چه فایده‌ای می تواند داشته باشد.
    العرب نوشت : هر چه به درک واقعیت نظام سیاسی در عراق نزدیکتر شوید و تصویر روشنی از صحنه قدرت حاکم ترسیم کنید، بیشتر در لابلای هرج و مرج و سردرگمی گم می‌شوید تا در نهایت به این سوال باز می‌گردید که در عراق چه خبر است؟
    تحلیلگر العرب در ادامه می‌گوید: دعوت از کاظمی برای سفر به تهران یک پیام واضح خطاب به محمد الشیاع السودانی، نخست‌وزیر کنونی عراق و چارچوب هماهنگی به ویژه پس از آنکه شروط آمریکا را پذیرفتند است. بررسی دلایل این سفر نشان می‌دهد که با هدف اخذ مجوز برای فشار بر دولت چارچوب هماهنگی برای چشم‌پوشی و بستن پرونده‌های فساد رخ داده در دوره ریاست الکاظمی انجام شده تا وی بتواند به میدان سیاست بازگردد.