سرمقاله

آثار روانی تورم / کیکاوس پورایوبی

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • نخستین برات الکترونیک تضمین شده توسط شبکه بانکی صادر شد
  • حمایت ایرانسل از رویداد استارتاپی «هوش مصنوعی از داده تا ثروت»
  • کیوسک‌های دیجیتال نخستین اپراتور سلامت کشور رونمایی و نصب شد
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 6125  |  صفحه ۳ | جامعه  |  تاریخ: 14 اسفند 1401
    ادامه روند مسمومیت دانش‌آموزان در روز اول هفته
    این سم‌های مشکوک
    صبح دیروز ، شنبه ۱۳ اسفند ماه دانش‌آموزان ۳ مدرسه دخترانه و یک مدرسه پسرانه در رشت مسموم شدند و تعدادی از دانش آموزان روانه بیمارستان شدند.
    صبح روز شنبه برای ایرانیان با خبرهای متوالی درباره مدارس کشور شروع شد. اخباری که نشان می‌داد ده‌ها مدرسه بار دیگر با مساله حمله و مسمومیت دانش‌آموزان مواجه شده‌اند. آغاز ماجرا اما با خبر مسمومیت‌های سریالی ۴ مدرسه در رشت شروع شد که اتفاقا این بار یکی از آن‌ها  پسرانه بوده است.
    به گزارش فراز، در ادامه نیز خبر رسید که تعدادی از دانش‌آموزان ۳ مدرسه دخترانه و یک مدرسه پسرانه در رشت مسموم شدند. براساس اطلاعات کسب شده دانش آموزان مدارس دخترانه حمزه رفعتی، طباطبایی و شهید همراه و همچنین برای اولین بار دبستان پسرانه سرافراز مسموم شدند. دانش آموزان دچار حادثه شده این مدارس به بیمارستان‌های پورسینا و راضی رشت انتقال داده شده اما تعداد آن‌ها مشخص نیست.
    کمی بعد سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی همدان از بروز مسمومیت در دو مدرسه دخترانه در همدان و کبودراهنگ خبر داد.
    به گزارش پایگاه خبری وب‌دا در همدان، علیرضا توقیری در توضیح خبر گفت: در پی تماس با فوریت‌های پزشکی استان خدمات امدادرسانی و انتقال مصدومان به بیمارستان در حال انجام است و با به‌کارگیری همه امکانات اورژانسی اقدامات لازم آغاز شد.
    وی با بیان اینکه همه ظرفیت‌های درمانی و فوریت‌های پزشکی و بیمارستان‌های استان در حال آماده‌باش هستند، اظهار کرد: حال عمومی دانش آموزان مطلوب و جزئیات این موضوع در حال بررسی است و اطلاعات تکمیلی متعاقباً اعلام می‌شود.
    ۴۰ دانش آموز از کاشان راهی بیمارستان شدند
    اما کمی بعدتر خبر رسید که در پی مسمومیت دانش آموزان هنرستان دخترانه کتابچی کاشان، ۴۰ دانش آموز به بیمارستان شهید بهشتی کاشان و تعداد دیگری به بیمارستان نقوی کاشان منتقل شده‌اند.
    بر اساس اخبار ارسالی تعدادی از دانش آموزان مدرسه دخترانه کتابچی بدحال شده که سریعا توسط آمبولانس‌های اورژانس به بیمارستان اعزام شدند. در حال حاضر مسئولان  کاشان و‌ نیروهای امدادی و انتظامی در محل مدرسه در حال رسیدگی به وضعیت دانش آموزان و بررسی موضوع هستند.  براساس اطلاعات کسب شده ۴۰ دانش آموز دختر منتقل شده به بیمارستان شهید بهشتی کاشان تا زمان انتشار این خبر در حال دریافت  اکسیژن و مراحل درمانی در اورژانس این بیمارستان هستند و تعدادی دیگر نیز به بیمارستان تقوی منتقل شدند.
    دانش آموزان مسموم شده گزارش کرده‌اند که بویی شبیه بوی نارنگی گندیده استشمام کرده و سپس دچار علائمی چون تهوع و سرگیجه شده‌اند. به گفته یک منبع مطلع در بیمارستان شهید بهشتی کاشان، در حال حاضر نمایندگانی فرمانداری، وزارت آموزش و پرورش و دیگر نهادهای ذی‌ربط شهرستان در دفتر ریاست بیمارستان جلسه فوری برگزار کرده‌اند.
    اما این پایان ماجرا نبود و بعدتر اخباری حکایت از بروز مسمومیت تعدادی از دانش‌آموزان مدرسه شاهد نورالزهرا(س) ارومیه داشت و این دانش‌آموزان توسط اتوبوس آمبولانس به مراکز درمانی سطح شهر انتقال داده شدند و تاکنون ۳۰ دانش‌آموز‌ دچار علائم مسمومیت بوده که به بیمارستان منتقل شده‌اند‌.
    کدام مدارس مورد حمله قرار گرفتند؟
    دیگر مدارسی که تا این لحظه خبر‌هایی درباره گزارش مسمومیت داشته‌اند:
    -‌ دبیرستان دخترانه جمال‌الدین اسدآبادی، شهرک شریعتی عبدل‌آباد تهران
    - دبستان دخترانه حجت، صفادشت تهران
    - دبیرستان احمد فاتحی در منطقه اسلام آباد کرج
    - دبیرستان مدارا در فارس
    - شاهد نورالزهرا(س) ارومیه
    - دبیرستان دخترانه‌‌ توحید در شهریار- تهران
    - دبیرستان ولیعصر زنجان
    - دو مدرسه دخترانه در همدان و کبودراهنگ
    - مدرسه ابتدایی دخترانه حمزه رفعتی رشت؛ مسمومیت‌های سریالی در این شهر به ۴ مدرسه رسید که یکی از آنها پسرانه بوده است.
    - مدرسه‌ دخترانه‌ای در لاهیجان
    حملات شیمیایی چطور و از کجا‌؟
    همچنین ویدیوئی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که از بروز مسمومیت در یک دبیرستان دخترانه در منطقه ۱۹ تهران حکایت داشت؛ اما تا این لحظه به صورت رسمی تأیید نشده است. رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان هم گفته است: ۲۹ دانش‌آموز مدرسه دخترانه ولی‌عصر‌(عج) زنجان به دلیل مسمومیت به بیمارستان آیت‌الله موسوی منتقل شدند که با توجه به علائم، درمان‌های لازم انجام شده است.
    مدیرکل آموزش و پرورش استان البرز نیز گفته است: تعدادی از دانش‌آموزان در منطقه اسلام‌آباد کرج احساس مسمومیت کردند و بلافاصله عوامل اورژانس به این مدرسه اعزام شدند و در حال‌ حاضر حال تمام دانش‌آموزان مساعد است.
    تا پیش از ظهر دیروز نیز خبرهایی از بروز مسمومیت در چند مدرسه دیگر منتشر شده بود. منابع محلی شهرستان ملارد از مسمومیت تعدادی از دانش‌آموزان مدرسه دخترانه عصمت در صفادشت خبر دادند و سخنگوی اداره کل آموزش و پرورش استان فارس نیز از مسمومیت ۲۷ نفر از دانش‌آموزان یکی از مدارس شهرستان کوار در این استان خبر داده بود. همچنین سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی همدان از بروز مسمومیت در دو مدرسه دخترانه در همدان و کبودرآهنگ خبر داده و گفته بود: در پی تماس با فوریت‌های پزشکی استان خدمات امدادرسانی و انتقال مصدومان به بیمارستان در حال انجام است و با به‌کارگیری همه امکانات اورژانسی اقدامات لازم آغاز شد.
    مسمومیت‌های سریالی در مدارس ایران که عمدتا دبیرستان‌های دخترانه را هدف گرفته است، دست‌کم از ۹ آذر در قم شروع شد و بعد از چند هفته به بروجرد در استان لرستان رسید، اما بعد از چندی، این مسمومیت‌های زنجیره‌ای در چندین شهر و استان دیگر دیده شد. از هفته قبل این سلسله‌ رخدادها اوج‌گیری قابل توجهی داشت و به شهرهای زیادی از جمله در استان تهران رسید. بر اساس اخبار رسمی، برای پیگیری این موضوع تیم‌های ویژه‌ای از سوی قوه قضائیه، مجلس و دولت تشکل شده است و در روز چهارشنبه که این اتفاقات عملا رکوردشکنی کرده بود، رئیس‌ جمهوری به وزاری کشور و اطلاعات دستور داد تا بررسی فوری انجام دهند و اطلاع‌رسانی کنند.
    با این حال در آخرین اظهارنظر وزیر کشور به عنوان مسئول اصلی دولت در پیگیری و اطلاع‌رسانی موضوع مسمومیت‌های اخیر، گفته عامل این مسمومیت‌ها مشخص نیست، سرنخی نداریم و کسی هم در این رابطه بازداشت نشده است. سرعت و گستردگی این اتفاقات در روزهای اخیر به حدی بوده که فاصله زمانی خبرهای مربوط به مدارس جدیدی که درگیر مسمومیت‌های تازه می‌شوند، تنها در حد چند دقیقه است. با این حال، هنوز منشاء، عامل و نحوه بروز این رخدادها مشخص نشده است. برخی از پزشکان اورژانسی که دانش‌آموزان مسموم برخی مدارس تهران به آنجا منتقل شده‌اند به روزنامه هم‌میهن گفته‌اند که منشاء این مسمومیت‌ها مشخص نیست اما مشاهدات نشان می‌دهد که گاز منتشر شده، ترکیبی بوده است.
    در اسلامشهر چه خبر بود‌؟
    در پی حملات ادامه دار مسمویت دانش آموزان، به ۳ مدرسه دخترانه کمیل (مقطع دبستان) مدرسه ام‌ابیها‌(س) مقطع متوسطه و مدرسه خلیج فارس (ابتدایی) در منطقه اسلامشهر حمله شده است.
    شاهدان عینی در گفت‌وگو با فراز، از حمله به ۳ مدرسه دخترانه در اسلامشهر خبر داده‌اند. این حملات صبح روز شنبه ۱۳ اسفند ماه در ادامه مسمومیت‌های سریالی دانش آموزان رخ داده است.
    یکی از منابع مطلع درباره حادثه مدرسه دخترانه کمیل می‌گوید: «دانش‌آموزان در حیاط مدرسه بودند که بوی نامطبوعی در فضا می‌پیچد، دانش‌آموزان به داخل کلاس‌ها هدایت می‌شوند و خوشبو کننده در فضا اسپری می‌شود. مدیر مدرسه نیز اعلام کرده که حتی اگر بوی بد هم در فضا پیچید، حق ترخیص دانش‌آموزان وجود ندارد وگرنه نمره انضباط آن‌ها کم خواهد شد.»
    همچنین خبر از تردد تعدادی آمبولانس در اطراف مدرسه کمیل گزارش شده است. از سوی دیگر یکی دیگر از شاهدان از حادثه مدرسه ام‌ابیها‌(س) که مربوط به مقطع متوسطه می‌شود در شهرک گل‌های اسلامشهر گزارش داده است. حمله دیگری به این مدرسه دخترانه رخ داده که در پی آن دانش‌آموزان به بیمارستان امام رضا‌(ع) اسلامشهر انتقال داده شده اند.
    مسئولان اورژانس بیمارستان امام رضا‌(ع) در پاسخ به فراز، انتقال دانش آموزان دبیرستان ام‌ابیها (س) به این بیمارستان را تایید کردند اما از اعلام تعداد این دانش‌آموزان خودداری نمودند. مسئولان اورژانس بیمارستان امام رضا‌(ع) اسلامشهر اعلام کردند که هرگونه اطلاعات تکمیلی فقط به صورت حضوری به افراد ارائه می‌شود. 
    ضرب و شتم سرایدار مدرسه توسط افراد ناشناس
    شاهد دیگری از منطقه اسلامشهر درباره حمله رخ داده به مدرسه خیلج فارس در اسلامشهر می‌گوید: «چند شخص که پوشش آن‌ها به نوعی بوده که حتی جنسیت آن‌ها قابل تشخیص نبوده به سرایدار مدرسه حمله کرده و او را کتک زدند و سپس در حیاط مدرسه گاز انداخته‌اند. تعداد این افراد مشخص نیست. پس از آن شیف عصر این مدرسه تعطیل شده است.» او می‌گوید: «همچنین از صبح شایعه‌ای بین رانندگان سرویس مدارس در حال چرخش بوده که مدارس اسلامشهر تعطیل هستند.» والدین یکی از دانش آموزانی که در مدرسه سما (غیرانتفاعی) نیز درس می‌خواند به فراز می‌گوید: «در مدرسه فرزند من به دانش‌آموزان آب معدنی و ماسک داده و اجازه ورود به حیاط را نداده‌اند. البته حمله‌ای به این مدرسه صورت نگرفته اما در راستای مراقبت از دانش‌آموزان چنین تذکراتی داده شده است. همچنین مدیر و ناظم مدرسه تا زمانی که والدین نمی‌آمدند هیچ کدام از بچه‌ها را تحویل نداده‌اند.» نکته مهمی که شاهدان درباره حملات پیوسته به مدارس اسلامشهر می‌گویند این است که همه مدارسی که به آن‌ها حمله شده، کنار خیابان بوده‌اند و نه در کوچه.